Voor is geen probleem, daar lijken de spaken origineel. Heel mooi dun, double butted, de nippels passen op het nokje met '15' op mijn spaakring. Kruis 3 gespaakt, prima. Kan ik één op één overnemen.
Achter is het een ander verhaal. Daar is de boel ooit eens 'gereviseerd' door iemand die er een 'sterk' wiel van wilde maken. De spaken zijn dus vervangen.
Een verdrietigmakende revisie, want alle spaakgaten in de velg zijn opgeboord. De nippels passen bij mij op nokje '12' van mijn spaakring. Vraag 1; ben ik met die nippel-buitenmaat nu ook gebonden aan een spaakdikte? Ik wil namelijk double butted spaken terugzetten.
Ten tweede, het achterwiel was kruis 4 gespaakt. Is kruis 4 daadwerkelijk beter dan kruis 3 bij een achterwiel met velgremmen?
Ten derde, de spaken in het achterwiel waren links en rechts van gelijke lengte. Ik zou denken dat dit niet kan kloppen, omdat er rechts een pion zit (Regina 4 speed). De inbouwbreedte van de achteras lijkt circa 12,5 cm te zijn, de afstand van flens tot flens is 7,3 cm. Als ik probeer logisch te redeneren moet de velg dus zo'n 5 cm rechts van het midden van de twee flensen komen te staan (lijkt veel zeg!