Vooraf moet ik meteen bekennen dat dit geen actuele spot is maar een van zeven jaar geleden. Toen stond deze Humber damessportfiets langs de Oudegracht in Utrecht. Zij is van begin jaren zestig en heeft al wel wat te lijden gehad, maar vooral qua kleurstelling is deze fiets nogal “eccentric”.
Hoe kregen ze het verzonnen om het balhoofd van dit jaren zestig keukenmeubelpatroontje te voorzien? En de kleurcombinatie – goudbruin samen met het maroon van het frame? Mooi of niet, het heeft wel wat. Very distinguished. Het kan alleen door een Engelsman verzonnen zijn, ik zie hem voor me met zijn tweed jacket met ruitjes en dito hoed.
Fraai is in ieder geval de typische Humber-voorvork met dubbele buizen. Toen Raleigh begin jaren dertig Humber kocht zijn ze de Humber-fietsen op z’n Raleigh’s gaan maken maar de voorvork lieten ze ongemoeid. Die bleef exclusief op de Humber-fietsen zitten, tot in de jaren zestig.
Zo’n vork is wel loodzwaar. Van het vele materiaal maar ook van de lange geschiedenis. Die gaat terug tot het jaar 1895 toen Centaur uit Coventry deze Duplex-voorvork liet patenteren. Centaur maakte geweldig mooie fietsen, ook het latere Simplex-kruisframe is door hen in die tijd bedacht. Rond 1910 kocht Humber Centaur op en zo komt uiteindelijk ook de damessportfiets aan de Oudegracht aan de Duplex-voorvork.
'
Mei 2013: Humber sportfiets
-
Re: Mei 2013: Humber sportfiets
Toch een prachtig exemplaar met de MATJES.....het ziet er uit als rieten matjes....echt mooi
Grtjs
Tsoezeroeleke
Grtjs
Tsoezeroeleke