Balhoofdmoeren voor de Joco

Plaats reactie
JocoFoto

Balhoofdmoeren voor de Joco

Bericht door JocoFoto »

Afbeelding

Een aantal delen van het balhoofd van de Joco zijn erg roestig. Heeft iemand toevallig deze delen in een betere staat liggen? De ring met tanden die op de moer past ontbreekt trouwens, die zoek ik ook.

Weet iemand trouwens wat voor merk dit kan zijn?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
velophile

Re: Balhoofdmoeren voor de Joco

Bericht door velophile »

Dag Joco-Foto,

Zo'n gekartelde ring heb ik nog wel. Er staan geen merktekens op en ik kan niet garanderen dat het dezelfde afmeting of maat van kartels is; volgens mij zijn het 60, als ik goed geteld heb. De bovenlager ring die erbij hoort, is rond en heeft dus niet die fraaie moervorm. Een merk zie ik nergens staan; uit wat er rest aan mijn geheugen, komt het idee dat de ring op de vorkkroon aan de onderzijde met een W was gemarkeerd (kapot, weggegooid). Er was ooit een Frans merk WHW....

Groet, Wiel
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Bedankt Wiel. Ik zal de tanden tzt eens tellen.

Ik heb een beetje gelezen op internet over balhoofdstellen en het lijkt erop dat een meerdere (qua naam onbekende) fabrikanten allerlei modellen maakten. Dus dit model exact terugvinden (eigenlijk is al die roest ook niet echt fraai) welhaast onmogelijk.

Een bekendere uit deze periode is volgens mij de Stronglight Competition.

Ik heb nog een vraag overigens - hoe is de maatvoering met balhoofdstellen? Ik zie weleens zaken als hoogte voorbijkomen, maar ik zie er niet voldoende over om het te kunnen duiden.
velophile

Bericht door velophile »

Hallo Joco,

Een compleet (maar daarom zeer uitgebreid) overzicht, vind je hier: http://www.sutherlandsbicycle.com/Chapter12.pdf
Beter kan ik het zelf ook niet vertellen, en gelukkig hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Groeten, Wiel
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Leuk stukje leesvoer was dat Wiel. Wederom bedankt.
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

JocoFoto schreef:Leuk stukje leesvoer was dat Wiel. Wederom bedankt.
Beste Wiel,

Bij deze dank kan ik mij volledig aansluiten. Die drie hoofdstukjes uit de 7e editie van het handboek van Sutherland had ik nog niet ontdekt. De hele 6e editie wél, die staat in zijn geheel op internet. Maar die is uit 1995 en sindsdien is er natuurlijk wel wat veranderd op fietsgebied.

Groeten van
Henk L.
Plaats reactie