tractorgeluiden
Geplaatst: 28 mei 2013, 21.53
Beste groep,
Ik ben al een paar maanden bezig met het opbouwen van een oude Franse racefiets van het merk Rochet.
Ik schrijf racefiets maar het kan ook een toerfiets met racestuur zijn. Een aantal onderdelen geven twijfel over het race karakter van de fiets maar dat even terzijde.
Erg incompleet en in slechte toestand bij de start is het nu toch een aardig ding geworden. Het aantrekkelijke aan het frame is de 65cm hart trapas -bovenkant zadellug.
Dat kom je bij Franse fietsen niet snel tegen.
Een en ander aan wielen,ketting en nog meer is erbij gezocht en of erbij gemaakt.
Ik denk dat dat ook nog verder gaat veranderen. zo denk ik aan 28x 1 1/2 wielen ipv de 28x 1 5/8 die er nu in zitten.
Op het moment echter zit ik met een ander probleem, namelijk de ketting loopt niet lekker.
Het achter tandwiel welke te smal is (zie foto) ontvangt te ketting niet lekker. Bij het langzaam draaien zie je de ketting steeds tegen een tand op lopen om vervolgens in het tandwiel bed te schieten.
Bij het fietsen ervaar je overdreven gezegd een traktor geluid/gevoel
Het lijkt of de steek van het achter tandwiel net niet goed is.
Alle onderdelen zijn netjes en niet gesleten dus daar zou het niet aan mogen liggen. Het aantal tanden achter is 8. Een erg klein tandwiel en ik vraag me ook af of een kleinere diameter ook invloed heeft op de tand vorm. Dat moet haast wel omdat de hoek verdraaiing per tand bij een klein tandwiel groter is dan bij een groter model.
Zou het hier mis zijn gegaan?
De kettinglijn is ook in orde . In eerste instantie niet maar het bleek dat ik de trapas met het langere deel aan tandwielkant had gemonteerd .Zo als te doen gebruikelijk bij Hollandse fietsen echter bij sommige Franse fietsen ,die met een komvormige voorbladbevestiging kan het wel eens andersom zijn. Deze komvormige bevestiging sluit dan over het trapashuis en de kettinglijn valt daarbij binnen de lager loop van de rechtse cup. Dit is prettig voor de belasting op de trapas.
Nadat ik de trapas op de juiste wijze gemonteerd had viel de kettinglijn-framemidden uit in 37mm en dat kwam na het plaatsen van een extra ringetje op het achterwiel overeen met het achter tandwiel.
Mocht iemand ervaring hebben met deze skip-tooth tandwielen/ kettingen dan hoor ik het graag. En een breder achtertandwiel
3/8 inch 8 of 9 tanden met ''normale'' schroefdraad moet nog gevonden worden. Mocht iemand iets dergelijks in huis hebben dan houd ik me aanbevolen.
Groeten,
Maarten
Ik ben al een paar maanden bezig met het opbouwen van een oude Franse racefiets van het merk Rochet.
Ik schrijf racefiets maar het kan ook een toerfiets met racestuur zijn. Een aantal onderdelen geven twijfel over het race karakter van de fiets maar dat even terzijde.
Erg incompleet en in slechte toestand bij de start is het nu toch een aardig ding geworden. Het aantrekkelijke aan het frame is de 65cm hart trapas -bovenkant zadellug.
Dat kom je bij Franse fietsen niet snel tegen.
Een en ander aan wielen,ketting en nog meer is erbij gezocht en of erbij gemaakt.
Ik denk dat dat ook nog verder gaat veranderen. zo denk ik aan 28x 1 1/2 wielen ipv de 28x 1 5/8 die er nu in zitten.
Op het moment echter zit ik met een ander probleem, namelijk de ketting loopt niet lekker.
Het achter tandwiel welke te smal is (zie foto) ontvangt te ketting niet lekker. Bij het langzaam draaien zie je de ketting steeds tegen een tand op lopen om vervolgens in het tandwiel bed te schieten.
Bij het fietsen ervaar je overdreven gezegd een traktor geluid/gevoel
Het lijkt of de steek van het achter tandwiel net niet goed is.
Alle onderdelen zijn netjes en niet gesleten dus daar zou het niet aan mogen liggen. Het aantal tanden achter is 8. Een erg klein tandwiel en ik vraag me ook af of een kleinere diameter ook invloed heeft op de tand vorm. Dat moet haast wel omdat de hoek verdraaiing per tand bij een klein tandwiel groter is dan bij een groter model.
Zou het hier mis zijn gegaan?
De kettinglijn is ook in orde . In eerste instantie niet maar het bleek dat ik de trapas met het langere deel aan tandwielkant had gemonteerd .Zo als te doen gebruikelijk bij Hollandse fietsen echter bij sommige Franse fietsen ,die met een komvormige voorbladbevestiging kan het wel eens andersom zijn. Deze komvormige bevestiging sluit dan over het trapashuis en de kettinglijn valt daarbij binnen de lager loop van de rechtse cup. Dit is prettig voor de belasting op de trapas.
Nadat ik de trapas op de juiste wijze gemonteerd had viel de kettinglijn-framemidden uit in 37mm en dat kwam na het plaatsen van een extra ringetje op het achterwiel overeen met het achter tandwiel.
Mocht iemand ervaring hebben met deze skip-tooth tandwielen/ kettingen dan hoor ik het graag. En een breder achtertandwiel
3/8 inch 8 of 9 tanden met ''normale'' schroefdraad moet nog gevonden worden. Mocht iemand iets dergelijks in huis hebben dan houd ik me aanbevolen.
Groeten,
Maarten