even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Batavus Course

even voorstellen

Bericht door Batavus Course »

Fiets liefhebber, woont in Amstelveen werkt in Amsterdam Centrum http://www.fysio-amsterdam.nl , fietst elke dag 25 km op zijn Batavus Course. Ik kwam op deze site/forum gezien ik op zoek ben naar 2 conussen voor mijn oude batavus racefiets met helico matic naaf. De as heeft 10 mm draad einden en de kogeltjes hebben een diameter van net 4 mm.
velophile

Re: even voorstellen

Bericht door velophile »

Welkom Batavus Course,

Ik kan mij het model Course en de Heliomatic naaf nog wel herinneren. Op mijn gereedschapsbord hangt zelfs het hiervoor benodigde naafsleuteltje. Ik vrees dat alleen het flessenopener-deel van de sleutel, regelmatig gebruikt wordt. Het zijn Franse naven en mogelijk wijkt daarom de schroefdraad van de conen af van andere naven. In elk geval heb ik zelf helaas geen oude Heliomatic liggen. Maar welkom op het forum, mogelijk dat iemand anders wel wat heeft.

Groeten, Wiel
Batavus Course

Bericht door Batavus Course »

beste Wiel,

Ik heb dit karretje vorig jaar voor €45 via Marktplaats gekocht en alles was nog in nieuw staat. Alleen de lagers enzo afgesteld en gesmeerd. Nu toch pech dat de conus het begeven heeft. De afdichting is ook waardeloos.
Heb jij een idee van welk jaar deze zou kunnen zijn. Ik denk van 1985 of zo?
groeten,
Batavus Course
RVester

Bericht door RVester »

de Helicomatic naaf gebruikt heel kleine lagertjes op een heel klein conusje. Die gaan dus allemaal de tering in. Voor de rest wel een geinig systeem voor de tijd. Midden jaren 80 inderdaad. Maar doe geen moeite voor die Helicomatic naaf en zet er een andere naaf in. Je kan voor een vintage NOS naaf van eBay gaan, of een nieuwe naaf.
velophile

Bericht door velophile »

Hallo Batavus Course,

Ik denk ook dat voor een dagelijkse fietser, de Heliomatic geen goede keuze is. Als je een betrouwbare naaf nodig hebt, uit die periode, voor een middenklasse racefiets, kom je al gauw op Shimano uit. Ik heb er nog wel liggen; je kunt contact opnemen via mijn website http://www.velofilie.nl

Groeten, Wiel
Plaats reactie