Gazelle P van 1961
Geplaatst: 13 jun 2013, 22.22
loont het eigenlijk wel om een doffe matte met kleerscheuren en ruim van roest voorziene fiets op te maken?
Ik vermoed dat een fiets zoals deze 1961 Gazelle P een grote kans maakt om:
1. te worden afgebroken
2. te worden weggeworpen
3. als stationfiets wordt gebruikt
daar sta je dan te kijken als liefhebber, je maakt een kosten / baten rekening, wikt en weegt het opmaakwerk om tot de conclusie te komen dat het eigenlijk niet loont bij zulk een jong en simpel exemplaar. Nu ja, waarom koop je hem dan, voor de onderdelen?
De reden dat ik nu zo ruim 40 Gazelletje in mijn bezit heb is dat ik de slechte niet wil afbreken en de goede niet wil verkopen.
Maar goed, een zonnig weekend, je haalt alle moed samen en begint met het 'afbraakwerk'.
Als alle onderdelen dan uit elkaar gehaald zijn merk je plots dat de spatborden nog van die echte oude degelijke kwaliteit zijn en ook het frame nergens echt heeft geleden.
Maar, ... ze zien er niet uit.
De groene pot commandant erbij en enkele vegen over het spatbord. Hmmm, toch nog wat satijnglans onder dat schoolbord.
De 3M Handglaze erbij en er komt zelfs wat glans te voorschijn.
Je beseft dan dat er potentieel zit in die fiets.
De plannen wijzigen al snel van afbraak naar opmaak!!!
- Het frame staat nog recht
- De vele lakbeschadigingen vormen nog een probleem.
- Het chroom, kan eventueel vervangen worden
- De mechaniek, er is genoeg Gazelle oude techniek te vinden
- Transfers; aha, belangrijk! deze is gelukkig nog intact
Op de roest komt plaatselijk een roestneutralisator die het bruine deel instant omzet in zwart.
Met zwarte lak worden de zwaarste lakbeschadigingen bijgewerkt en na het drogen vlakgeschuurd.
Het frame en de spatborden worden nu lichtjes opgemat en er komt een dunne laag hoogglansvernis over.
Op 3 meter afstand lijkt de fiets volledig herlakt maar dichterbij toont hij zijn leeftijd door de kleinere beschadigingen, de doorschijnende grondlak en het plaatselijk afgesleten bieswerk.
Het chroom wordt met metaalpoets opgefrist en daar waar het niet meer aanwezig is wordt het vervangen door een vervangstuk
Deel 1 zit erop, de montage kan nu beginnen.
Ik vermoed dat een fiets zoals deze 1961 Gazelle P een grote kans maakt om:
1. te worden afgebroken
2. te worden weggeworpen
3. als stationfiets wordt gebruikt
daar sta je dan te kijken als liefhebber, je maakt een kosten / baten rekening, wikt en weegt het opmaakwerk om tot de conclusie te komen dat het eigenlijk niet loont bij zulk een jong en simpel exemplaar. Nu ja, waarom koop je hem dan, voor de onderdelen?
De reden dat ik nu zo ruim 40 Gazelletje in mijn bezit heb is dat ik de slechte niet wil afbreken en de goede niet wil verkopen.
Maar goed, een zonnig weekend, je haalt alle moed samen en begint met het 'afbraakwerk'.
Als alle onderdelen dan uit elkaar gehaald zijn merk je plots dat de spatborden nog van die echte oude degelijke kwaliteit zijn en ook het frame nergens echt heeft geleden.
Maar, ... ze zien er niet uit.
De groene pot commandant erbij en enkele vegen over het spatbord. Hmmm, toch nog wat satijnglans onder dat schoolbord.
De 3M Handglaze erbij en er komt zelfs wat glans te voorschijn.
Je beseft dan dat er potentieel zit in die fiets.
De plannen wijzigen al snel van afbraak naar opmaak!!!
- Het frame staat nog recht
- De vele lakbeschadigingen vormen nog een probleem.
- Het chroom, kan eventueel vervangen worden
- De mechaniek, er is genoeg Gazelle oude techniek te vinden
- Transfers; aha, belangrijk! deze is gelukkig nog intact
Op de roest komt plaatselijk een roestneutralisator die het bruine deel instant omzet in zwart.
Met zwarte lak worden de zwaarste lakbeschadigingen bijgewerkt en na het drogen vlakgeschuurd.
Het frame en de spatborden worden nu lichtjes opgemat en er komt een dunne laag hoogglansvernis over.
Op 3 meter afstand lijkt de fiets volledig herlakt maar dichterbij toont hij zijn leeftijd door de kleinere beschadigingen, de doorschijnende grondlak en het plaatselijk afgesleten bieswerk.
Het chroom wordt met metaalpoets opgefrist en daar waar het niet meer aanwezig is wordt het vervangen door een vervangstuk
Deel 1 zit erop, de montage kan nu beginnen.