De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!
Geplaatst: 1 jul 2013, 22.25
Zo noemde onze grote roerganger Maarten B. me dit weekend. En gelijk had ie.
Waarom dit compliment?
Vorige week kreeg ik een mailtje. Maarten was benaderd door een meneer uit mijn woonplaats die onze vereniging een oude fiets aanbood. Het enige dat hij vroeg was een warm nest. Details over het object waren niet bekend, maar het was zo goed als zeker een Fongers. Of ik interesse had. Dat had ik: een Fongers gaat er altijd in.
Na het maken van een telefonische afspraak moest ik vier dagen wachten tot het overdrachtsmoment. Om de spanning op te bouwen wist meneer mij te vertellen dat er nog een koperen fietsenmakersplaatje opzat, het was dus een behoorlijk oude…
Nu was dat plaatje ook het enige, niet overgeschilderde kenmerk van deze fiets. Biezen en transfers waren zorgvuldig verborgen onder een dikke verflaag. Desalniettemin maakt mijn hart een vreugdesprongetje. De geschonken fiets verdiende de naam rijwiel en was een statige HZ 70 uit 1929, dus met stuurstrop! Ondanks dat alleen het frame, de voorvork en het (prachtige smalle, ook geverfde…) stuur origineel zijn, is het nog steeds een mooie, authentieke oldtimer. Nu dragen een oude verlichtingsset (merkloze blikken koplamp, omega-dynamo, phoenix achterlicht) en een stel oude (vergrijsde) Westlanders al snel aan dat beeld bij. Dat heb ik verder versterkt door de bagagedrager en jasbeschermers te demonteren, de reflector-trappers te vervangen door oude blokpedalen en het kunststof lepper-zadel in te wisselen voor een Brooks B12 (de ‘hangmat’). Voor de finishing touch heb ik een van de pareltjes uit mijn slotencollectie (tijdelijk) gemonteerd: een prachtig, dik in het nikkel zittend Hopmi-klokslot.
Natuurlijk is het jammer dat de fiets niet meer in de originele lak zit. De andere kant van het verhaal is dat deze oude jongen een groot deel van zijn leven intensief is gebruikt en dat de eigenaar niet beknibbeld heeft op onderhoud. Dat daarbij originele onderdelen zijn gesneuveld, is begrijpelijk. Zo ging en gaat dat: een fiets is een gebruiksvoorwerp, geen museumstuk! Kort na aanschaf (1936) is deze HZ 70 (oorspronkelijk waarschijnlijk met vrijwiel & bandrem of remnaaf) verrijkt met een Torpedo 3v remnaaf, waarvan de waarschijnlijke buisversteller later (jaren 70/80) is opgevolgd door een stuur-shifter. Onderweg zijn ook de spatborden vervangen, evenals de cranks, de pedalen, de kettingkast, de velgen en het zadel. Ook de bagagedrager en de jasbeschermers zijn geen af-fabriek opties, zullen we maar zeggen.
Inmiddels staat mijn nieuwe, in de schoot geworpen aanwinst te pronken in de woonkamer, voor eventjes dan; ik ben getrouwd… Ik ben er zeer content mee. Het is misschien niet de hoofdprijs uit de loterij, maar toch een heel bijzondere vis die zo maar in mijn fuik zwemt, met dank aan Maarten natuurlijk. In ieder geval is ie het koesteren meer dan waard. Ik ga de komende maanden eens goed overdenken wat ik er mee ga doen: zo laten (en in de olie zetten, de verflaag is niet van gisteren of vorige week…) of ‘restaureren’ en zo veel mogelijk in oude luister herstellen.
Groeten,
Arjan Kloosterman
Waarom dit compliment?
Vorige week kreeg ik een mailtje. Maarten was benaderd door een meneer uit mijn woonplaats die onze vereniging een oude fiets aanbood. Het enige dat hij vroeg was een warm nest. Details over het object waren niet bekend, maar het was zo goed als zeker een Fongers. Of ik interesse had. Dat had ik: een Fongers gaat er altijd in.
Na het maken van een telefonische afspraak moest ik vier dagen wachten tot het overdrachtsmoment. Om de spanning op te bouwen wist meneer mij te vertellen dat er nog een koperen fietsenmakersplaatje opzat, het was dus een behoorlijk oude…
Nu was dat plaatje ook het enige, niet overgeschilderde kenmerk van deze fiets. Biezen en transfers waren zorgvuldig verborgen onder een dikke verflaag. Desalniettemin maakt mijn hart een vreugdesprongetje. De geschonken fiets verdiende de naam rijwiel en was een statige HZ 70 uit 1929, dus met stuurstrop! Ondanks dat alleen het frame, de voorvork en het (prachtige smalle, ook geverfde…) stuur origineel zijn, is het nog steeds een mooie, authentieke oldtimer. Nu dragen een oude verlichtingsset (merkloze blikken koplamp, omega-dynamo, phoenix achterlicht) en een stel oude (vergrijsde) Westlanders al snel aan dat beeld bij. Dat heb ik verder versterkt door de bagagedrager en jasbeschermers te demonteren, de reflector-trappers te vervangen door oude blokpedalen en het kunststof lepper-zadel in te wisselen voor een Brooks B12 (de ‘hangmat’). Voor de finishing touch heb ik een van de pareltjes uit mijn slotencollectie (tijdelijk) gemonteerd: een prachtig, dik in het nikkel zittend Hopmi-klokslot.
Natuurlijk is het jammer dat de fiets niet meer in de originele lak zit. De andere kant van het verhaal is dat deze oude jongen een groot deel van zijn leven intensief is gebruikt en dat de eigenaar niet beknibbeld heeft op onderhoud. Dat daarbij originele onderdelen zijn gesneuveld, is begrijpelijk. Zo ging en gaat dat: een fiets is een gebruiksvoorwerp, geen museumstuk! Kort na aanschaf (1936) is deze HZ 70 (oorspronkelijk waarschijnlijk met vrijwiel & bandrem of remnaaf) verrijkt met een Torpedo 3v remnaaf, waarvan de waarschijnlijke buisversteller later (jaren 70/80) is opgevolgd door een stuur-shifter. Onderweg zijn ook de spatborden vervangen, evenals de cranks, de pedalen, de kettingkast, de velgen en het zadel. Ook de bagagedrager en de jasbeschermers zijn geen af-fabriek opties, zullen we maar zeggen.
Inmiddels staat mijn nieuwe, in de schoot geworpen aanwinst te pronken in de woonkamer, voor eventjes dan; ik ben getrouwd… Ik ben er zeer content mee. Het is misschien niet de hoofdprijs uit de loterij, maar toch een heel bijzondere vis die zo maar in mijn fuik zwemt, met dank aan Maarten natuurlijk. In ieder geval is ie het koesteren meer dan waard. Ik ga de komende maanden eens goed overdenken wat ik er mee ga doen: zo laten (en in de olie zetten, de verflaag is niet van gisteren of vorige week…) of ‘restaureren’ en zo veel mogelijk in oude luister herstellen.
Groeten,
Arjan Kloosterman