Re: Golden Sunbeam 1938-39 66 cm frame

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
fongers

Bericht door fongers »

Hallo,

Ik heb de hoge Golden Sunbeam van Marktplaats gekocht :D In dit topic wil ik de vorderingen bij gaan houden wat betreft het conserveren. Ik wil de fiets technisch in orde maken, het uiterlijk wil ik niet te veel aan doen. In het voorwiel zit een Dynohub, die er naar mijn weten (voor zover ik kon zien op de foto's) later is gemonteerd. ook is er toen een velgrem gemonteerd. Persoonlijk vind ik dit er niet mooi uitzien (rommelig), en ga het voorwiel weer ombouwen naar trommelrem.

Leter meer..

Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door fongers op 28 jul 2013, 22.28, 1 keer totaal gewijzigd.
JocoFoto

Re: Golden Sunbeam 1938-39 70 cm frame

Bericht door JocoFoto »

Leuk initiatief Mark, ik hou het topic met belangstelling in de gaten!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Mark,

Ik kijk ook mee,leuk.
Een interessant merk en mooie hoogte ook!

Groeten,
Maarten
fongers

Bericht door fongers »

Hallo,

Leuk dat jullie het gaan volgen :)

Groetjes Mark
fongers

Bericht door fongers »

Vanmiddag haal ik de Sunbeam op uit Friesland. Vanavond volgen wel een paar foto's. Ben wel heel erg nieuws gierig naar de werkelijke staat van de fiets.

Groetjes Mark
fongers

Bericht door fongers »

Hallo,

Nou, gister de fiets opgehaald uit Ferwoude. De fiets valt behoorlijk tegen helaas.. Ogen waar de rem handels doorheen lopen helemaal uitgelubberd, waardoor er behoorlijke speling op de handels zit. Dit heb ik nog nooit zo extreem meegemaakt. De wielen zijn ook niet origineel helaas. Er is flinkt geprutst aan de fiets, en zal me aardig wat werk kosten om het weer goed te krijgen. Een maat van me kan de ogen van de rem handels en de rem handels zelf weer voor me oplassen, zodat ik weer fatsoenlijk werkende remmen kan creeren. Verder zet ik er wielen in met freewheel en trommelremmen, gewoonweg omdat ik nog ergens een setje van deze wielen moet hebben, uit ongeveer hetzelfde bouwjaar. Het crank stel is ook niet origineel (misschien de linker crank wel) Deze vervang ik ook door een andere set. Het frame is (helaas) 66 cm en geen 70 zoals ik dacht. Het balhoofd oogt wel erg lang voor een 66 cm frame. De balhoodbuis is ook +- 2 mm dunner dan bij bv mijn Dresco uit 1925 en mijn Fongers BB65 uit 1936. Daardoor lijkt hij ook langer.

Omdat aan deze fiets al redelijk wat onderdelen zijn vervangen, heb ik besloten om er een beetje een eigen draai aan te geven. Is wel niet origineel, maar wordt wel een leuk fietsje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Later meer

Slaap lekker

Groetjes Mark
Nick013

Bericht door Nick013 »

Jammer dat de fiets zo tegen viel...Maar een eigen draai aan een fiets geven, is dan altijd wel weer leuk om te zien, ben benieuwd :mrgreen:
Less is more :mrgreen:
fongers

Bericht door fongers »

Nou, dit is wel de slechtste fiets die ik ooit door mijn handen heb gehad. Zo te zien is hij flink gebruikt. De overslag-conus op de voorvork zat behoorlijk ruimte op, hier heb ik een stukje blik tussen gezet. De fiets heeft ook behoorlijk ingepitte roest helaas. dit laat ik mooi zo. Ik ga niks aan de fiets lakken. Behalve dat de stukjes van de kettingkast. De schijf die je voor in de kettingkast drukt is ook behoorlijk gehavend. de crank heeft er zo lang langs geschuurd, dat er gewoon een halve rand metaal weg is. veel bouten en moeren zaten los waardoor alles lekker heeft kunnen rammelen en inslijten. De linker trapas cup zit vol met scheuren. Gelukkig heb ik bijna alle onderdelen nog wel liggen. Moet alleen nog een mooi setje geleefde pedalen hebben. Maar niet van die lompe. Ik zoek een fijn/fraai ogend setjes Engelse pedalen. Heeft iemand nog zoiets liggen? :) Alvast bedankt.

Later meer.

Groetjes Mark
fongers

Bericht door fongers »

Nog even een aanvulling,

Ik moet het complete crank stel vervangen omdat de pedalen muur vast zitten, en een linker pedaal in de rechter crank geschroefd zat(!) Als het nou nog het originele crank stel was had ik natuurlijk wel wat beter mijn best gedaan om de pedalen er af te krijgen :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Mark
fongers

Bericht door fongers »

Ik heb me suf gezocht naar een framenummer.. Heeft iemand een idee waar deze kan staan?

Alvast bedankt 8-)
Plaats reactie