Restauratie van de Fongers van mijn opa

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
miguellos

Restauratie van de Fongers van mijn opa

Bericht door miguellos »

Hallo fiets fanaten,

Al een jaar of twee rij ik op een oude Fongers fiets van mijn overleden opa. Echt een fijne klassieker waar je mee voor de dag kan komen, maar vooral van emotionele waarde.

Helaas gaan oude mooie dingen wel eens kapot. En vorige maand is (ondanks dat hij altijd binnen heeft gestaan, en er netjes mee gereden wordt) de Trapas afgebroken aan de linkerkant.

Bij de fietsenmaker konden ze me niet helpen dus mijn laatste hoop is gevestigd op jullie kennis! (maar ik wil de druk niet opvoeren ;) ) het zou sonde zijn om zo'n mooie fiets naar de schroot te moeten brengen omdat 1 onderdeel kapot is.

Ik weet niet precies uit welk jaar hij komt en kan geen frame nummer vinden.

Ik heb de trap as en lagers uit elkaar gehaald en ontvet om

Wie heeft enig idee, waar ik deze trapas vandaan kan halen? Verzamelaar? Website?

Welke maten van de trapas zijn nodig voor identificatie?

En nu ik toch bezig ben wil ik de fiets een grote opknap beurt geven, dus ook tips voor stoffen ketting beschermers en jasbeschermers, spatborden en spatlappen zijn welkom!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
HJvMontfort

Re: Restauratie van de Fongers van mijn opa

Bericht door HJvMontfort »

Ik heb ongeveer 10 jaar een Gazelle fiets gereden die heeft al 2 keer een nieuwe trapas gehad, en krijgt er nu weer een!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Hallo Michiel,

Misschien is het een "doorsnee-Fongers-trapas" maar de maten helpen altijd bij het zoeken. Soms heeft iemand gewoon zoiets liggen. Leuke fiets, trouwens. Een paar kleine onvolkomenheidjes die ik zie lijken me al snel te verhelpen. En het is een bereisd rijwiel, te zien aan het NS-adresplaatje.
Succes ermee!
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Michiel,

Waarschijnlijk heb ik wel wat liggen, maar geef voor de zekerheid wel even de maten op.

Het is volgens mij de standaard trapas op de goedkope modellen Fongers. Eén conus die op de as zit geperst (kan losgetikt worden) en een verstelbaar geschroefde conus. Hopelijk heb ik de losse as die ik had, nog bewaard.

Stuur me anders even een mailtje op yorick_online [apenstaartje] hotmail [punt] com
Even spaties verwijderen en de zaken tussen [] even omzetten.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
fongers

Bericht door fongers »

Ik wil even een kant tekening maken, Beide conussen zitten geschroefd :)

Groetjes Mark
maartenB

Bericht door maartenB »

nette fiets trouwens, het opknappen zeker waard. Ga vooral niet overschilderen ofzo, die oude lak is prachtig.
Framenummer staat links onder het zadel ingeslagen in het frame, tenzij het is weggevijld.
Links onderin het balhoofd (die buis waar het stuur doorheen loopt) staat ook een code ingeslagen, iets van HF60. Zoek die ook eens op?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
miguellos

Bericht door miguellos »

Beste allemaal.

Leuk om te zien dat jullie echte fanaten zijn! en Hartelijk dank voor de reacties.

@ wimjansen
Ja mooi he dat NS plaatje : Ik wil inderdaad de kleine onvolkomenheden even opknappen zoals

- kettingkast (scheurde helemaal uit bij demonteren :(
- nieuwe jas beschermers.

@Durabo88
Hallo Yorick, Dat zou fantastisch zijn! ik ga vanavond even een maat tekening maken, je hoort van me!

de Conussen/lagers zijn nog in goede staat dus hoop ze te kunnen her gebruiken. (als ik ze los kan krijgen @Mark)

@maartenB
Ben maar niet bang voor overschilderen hoor! ik vind de gebruikers sporen ook wel mooi! Ik zal vanavond eens goed zoeken naar de frame nummers, kon eerder niets vinden. onder het zadel staat alleen mijn opa's postcode ingegraveerd...

als ik meer weet post ik het hier!
Nick013

Bericht door Nick013 »

Leuke fiets!
Zo'n gebroken trapas heb ik ook eens gehad met mijn dagelijkse Gazelle opafiets uit 1953 :roll:
Less is more :mrgreen:
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Als je zaken los gaat halen vraag dan vooral om tips, vaak is iets zonder veel moeite los te halen met enige kennis, welke draad er op zit, eerst heetstoken of eerst wat wd40 er in spuiten kan allemaal handig zijn om alles zonder beschadigingen uit elkaar te krijgen maar aangezien je de trapas al zo mooi uit de fiets gekregen hebt komt dat wel goed denk ik!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
miguellos

Bericht door miguellos »

code onder zadel: T3940
(T=komt uit 1956? 3946= uniek nr?)

code bij balhoofd: HF60
(HF= Luxe? 60 = ?)

Dit zijn trouwens de maten van de trap as. (ongeveer! heb geen schuifmaat bij de hand...)

Afbeelding
Plaats reactie