Vragen Joco: trapaslengte, wiel spaken, remmen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
JocoFoto

Vragen Joco: trapaslengte, wiel spaken, remmen

Bericht door JocoFoto »

Ik ben al tijden bezig met twee Joco-frames. Het is voor mij een leerzame ervaring. In het verleden nam ik een complete oude fiets uit elkaar, maakte alles schoon en zette alles weer in elkaar. Alle onderdelen kloppen dan met de fiets. Nu heb ik weinig om of niets betrouwbaars als referentie.

Ik een tour-frame (met wielen, trapas, cranks, balhoofdstel en remhoeven) en een kaal raceframe. Op het eerste gezicht meende ik dat dat niet zo veel verschil zou maken, maar dat doet het wel.

Remmen: ik heb een paar setjes Weinmann 810 en ik dacht die te kunnen gebruiken op het raceframe. Past niet. De remhoeven van de 810's zijn te lang. Ik heb remmen nodig met een 'reach' van circa 50mm. Heeft iemand tips? Extra complicatie is dat de remmen niet met de 'moderne' verzonken inbusboutjes kunnen worden bevestigd. Ik moet dus iets hebben waar het asje helemaal door de vork cq het mannetje heen gaat.

Trapas: in het tourframe zit een 132mm lange trapas. Die lengte dacht ik ook te gebruiken voor het raceframe (enkel blad voor!). Maar de ruimte tussen kettingblad en achtervork is milimeterwerk. Temeer omdat er geen 'deuk' zit in de buis van het raceframe, waar dat er in het tourframe wel is.

Afbeelding

Vragen zijn; is 132mm de correcte lengte (ik geloof van wel trouwens), of is de kettingblad/crank combinatie wellicht krom (vermoed ik wel, hoe dit te controleren). En is zo'n driepoot-kettingblad nog ergens 'nieuw' te koop?

Achterwiel: het achterwiel was ooit omgespaakt, dus ik kende de originele spaaklengtes niet. Met behulp van de caculator van Wiel (velofilie.nl, waarvoor hulde) heb ik een spaken-plan gemaakt en nu uitgevoerd. Ik ben daarbij uitgegaan van de bestaande moeren, zonder na te denken of die eigenlijk wel origineel of functioneel waren.

Afbeelding

Het resultaat is behoorlijk parapluvormig en bij montage van het 4-speed kransje heb ik rechts wel erg veel ruimte over. Is deze ruimte noodzakelijk, of zou ik beter een kortere moer kunnen gebruiken en links wat opvullen?

Een andere overweging is echter dat dit originele Regina freewheel behoorlijk wat speling heeft en ik het best zou willen vervangen door een modern 6 speed ofzo kransje. Hoeveel ruimte heeft zoiets nodig? En welke draad zit er überhaupt op een oud Prior-naafje?

Nogal wat los-gestorte vragen, ik hoop dat jullie hier en daar wat tips kunnen geven.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
HJvMontfort

Re: Vragen Joco: trapaslengte, wiel spaken, remmen

Bericht door HJvMontfort »

Mijns inziens ziet het achterwiel er geen zins raar uit, dat er ruimte is naast de krant kan kloppen, als ik het type naaf kende kan ik wellicht nazoeken of de grote moer erbij hoort of erbij verzonnen is.

De fiets is in ieder geval prachtig van wat ik zie, de problemen met de trapas ken ik van mijn eigen projectjes maar al te goed maar meestal vind ik met wat moeite de mooiste onderdelen om het allemaal werkend te krijgen, ben benieuwd na het vervolg!
Als ik thuis ben kijk ik even voor een remmenset!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Joco,

Mooi frame maar dat achterwiel lijkt me niet genoeg uit het midden gespaakt. Het kan aan de foto liggen. Ik denk dat een wiel met cassette bijna recht boven de tandwielen moet liggen om in het midden van de naaf te komen anders spoort het wiel niet. Ik ben geen expert maar heb het al een keertje meegemaakt. De trapas, kun je die niet omdraaien of zijn de uitenden even lang? Meestal zijn ze aan de ene kant wat langer als aan de andere kant toch?

Succes met je mooie project,

Michiel ;)
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Bedankt voor de reacties zo ver.

Michiel, de hoek waaronder de foto met de velg genomen is vertekend het beeld. Ik heb meermalen gecontroleerd of de velg in het midden van de as staat (wiel omdraaien in de bok en passen in het frame) en ik geloof dat ik wel redelijk in de buurt zit. Het voelt ergens niet goed - zoveel asymmetrie. Maar ik ga het merken.....

Mij valt op de nieuwere achternaven rechts een behoorlijk stuk vrij hebben tussen frame en flens, iets wat hier niet zo is. Daardoor wordt het wiel natuurlijk symmetrischer.

Bijgaand trouwens het mooiste stukje van de fiets. Het balhoofd is trouwens nieuw, van Stronglight met naaldlagers. Dat loopt echt heel erg mooi.

Afbeelding
velophile

Bericht door velophile »

Hallo Joco,

Ik heb nog een setje Weinmann 500 liggen, die zijn relatief kort en zitten dus in die 50mm range. Ik schat ze midden jaren 70, maar ik zie dat je niet "periode correct" aan de opbouw van deze fiets werkt. Je maakt er gewoon een mooie fiets van. Bij een krappe of 1mm te korte trapas heb ik wel eens achter de bracketcup van de aandrijfzijde een vulring van een tandwiel van een remnaaf verwerkt. Uiteraard moet de andere cup dan wat verder het frame in kunnen en de borgring moet ook nog passen.

Groeten, Wiel
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Hallo Wiel,

Bedankt voor het aanbod en ik houd me aanbevolen! Wellicht is het makkelijker te mailen via simplex - apenstaartje - zonnet- punt - nl?
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Joco. Die asymetrie hoort nu eenmaal bij een naaf voor meerdere tandwielen. Ben benieuwd de fiets te zien als die klaar is.

Zelf heb ik nog 2 race/sportfietsen staan in "originele staat". Gitane uit de 60er jaren, superlicht fietsende machine en een 80er jaren Koga. Beiden omgebouwd qua stuur. Dat racestuur vind ik niet lekker rijden. Maar daar rijd ik geen tochtjes mee van de vereniging. Daar gebruik ik liever het oude spul voor.

Succes met het afbouwen. We zien de fiets wel een keer live denk ik?

Michiel ;)
Plaats reactie