Ik een tour-frame (met wielen, trapas, cranks, balhoofdstel en remhoeven) en een kaal raceframe. Op het eerste gezicht meende ik dat dat niet zo veel verschil zou maken, maar dat doet het wel.
Remmen: ik heb een paar setjes Weinmann 810 en ik dacht die te kunnen gebruiken op het raceframe. Past niet. De remhoeven van de 810's zijn te lang. Ik heb remmen nodig met een 'reach' van circa 50mm. Heeft iemand tips? Extra complicatie is dat de remmen niet met de 'moderne' verzonken inbusboutjes kunnen worden bevestigd. Ik moet dus iets hebben waar het asje helemaal door de vork cq het mannetje heen gaat.
Trapas: in het tourframe zit een 132mm lange trapas. Die lengte dacht ik ook te gebruiken voor het raceframe (enkel blad voor!). Maar de ruimte tussen kettingblad en achtervork is milimeterwerk. Temeer omdat er geen 'deuk' zit in de buis van het raceframe, waar dat er in het tourframe wel is.

Vragen zijn; is 132mm de correcte lengte (ik geloof van wel trouwens), of is de kettingblad/crank combinatie wellicht krom (vermoed ik wel, hoe dit te controleren). En is zo'n driepoot-kettingblad nog ergens 'nieuw' te koop?
Achterwiel: het achterwiel was ooit omgespaakt, dus ik kende de originele spaaklengtes niet. Met behulp van de caculator van Wiel (velofilie.nl, waarvoor hulde) heb ik een spaken-plan gemaakt en nu uitgevoerd. Ik ben daarbij uitgegaan van de bestaande moeren, zonder na te denken of die eigenlijk wel origineel of functioneel waren.

Het resultaat is behoorlijk parapluvormig en bij montage van het 4-speed kransje heb ik rechts wel erg veel ruimte over. Is deze ruimte noodzakelijk, of zou ik beter een kortere moer kunnen gebruiken en links wat opvullen?
Een andere overweging is echter dat dit originele Regina freewheel behoorlijk wat speling heeft en ik het best zou willen vervangen door een modern 6 speed ofzo kransje. Hoeveel ruimte heeft zoiets nodig? En welke draad zit er überhaupt op een oud Prior-naafje?
Nogal wat los-gestorte vragen, ik hoop dat jullie hier en daar wat tips kunnen geven.