Gazelle 238540
Gazelle 238540
De vraag is natuurlijk: hoe oud is de fiets.
Sec het framenummer zou duiden op 1925?
De typering impala ben ik hier op de site alleen tegengekomen bij veel jongere fietsen, dus dat maakt mij onzeker.
Waarom wil ik het weten? Mijn vader heeft de fiets een jaar of 10-12 geleden uit elkaar gehaald om op te knappen. Zoals op de foto's te zien, ontbreekt er het een en ander aan en om de juiste onderdelen te zoeken moet ik natuurlijk het juiste bouwjaar weten.
Het doel is om de fiets weer zo goed als nieuw te maken. Kosten/baten zijn niet erg boeiend, in de zin van dat het geld moet opleveren.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Sec het framenummer zou duiden op 1925?
De typering impala ben ik hier op de site alleen tegengekomen bij veel jongere fietsen, dus dat maakt mij onzeker.
Waarom wil ik het weten? Mijn vader heeft de fiets een jaar of 10-12 geleden uit elkaar gehaald om op te knappen. Zoals op de foto's te zien, ontbreekt er het een en ander aan en om de juiste onderdelen te zoeken moet ik natuurlijk het juiste bouwjaar weten.
Het doel is om de fiets weer zo goed als nieuw te maken. Kosten/baten zijn niet erg boeiend, in de zin van dat het geld moet opleveren.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
- Bijlagen
-
- 238540
- image.jpg (240.56 KiB) 7829 keer bekeken
-
- Impala?
- image.jpg (214.67 KiB) 7829 keer bekeken
-
- Geheel
- image.jpg (186.02 KiB) 7829 keer bekeken
Re: Gazelle 238540
Ik denk dat er achter de '0' nog een getalletje zit onder die roestplek. Dus 238540*. Het balhoofdplaatje past in ieder geval niet met 1925.
In tegenstelling tot de niet zo beste foto, is het framenummer erg goed af te lezen, en ik heb erg lang naar het roestplekje gekeken, geboend en gekrabt. Hier staat niets ingeslagen...
- HJvMontfort
Welke nokken zitten er aan? Dacht niet dat aangelaste nokken al op fietsen met zo'n leeftijd zitten, voor de kettingkast en drager horen er volgens mij niet op.
De voorvork is veel nieuwer volgens mij en het balhoofd plaatje en eigenlijk alles wijst er op dat het framenummer hoger is en de fiets veel nieuwer
De voorvork is veel nieuwer volgens mij en het balhoofd plaatje en eigenlijk alles wijst er op dat het framenummer hoger is en de fiets veel nieuwer

opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Ik vermoed dat er onder het roestplekje toch een cijfer zit. Als ik inzoom op de foto meen ik zelfs een 4 te kunnen ontwaren.
Dit zou neerkomen op framenummer 2385404. Dit zou betekenen dat de fiets volgens de handleiding 'Hoe oud is deze fiets?'(een uitgave van onze vereniging) als bouwjaar 1968 heeft. Dit lijkt me niet onlogisch gezien de typeaanduiding en de al eerder genoemde aangesoldeerde nokken. Ter bevestiging zou je ook nog eens naar de achternaaf kunnen kijken. Gaat het om een Torpedonaaf uit 1968 dan staat er de letter L op. Bij andere merken vind je ook vaak wel een of andere aanduiding.
Groeten,
Victor
Dit zou neerkomen op framenummer 2385404. Dit zou betekenen dat de fiets volgens de handleiding 'Hoe oud is deze fiets?'(een uitgave van onze vereniging) als bouwjaar 1968 heeft. Dit lijkt me niet onlogisch gezien de typeaanduiding en de al eerder genoemde aangesoldeerde nokken. Ter bevestiging zou je ook nog eens naar de achternaaf kunnen kijken. Gaat het om een Torpedonaaf uit 1968 dan staat er de letter L op. Bij andere merken vind je ook vaak wel een of andere aanduiding.
Groeten,
Victor
Twee wielen één gedachte
-
Ook zo op de foto te zien is de trapas zeker niet van 1925. zit er bijvoorbeeld een mogelijkheid om te smeren op je trapas? Zo ja, aan welke zijde? Zit je standaart met een moer in je frame? ( dus er zit schroefdraad in je frame?) Ik denk daarom dus ook dat je een cijfertje mist.... En dat je wel redelijk in de buurt van 1968 komt ja.
Groeten
Groeten
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om oa het framenummer verder te onderzoeken, gaat nog komen.
'68 of '25 maakt mij niet veel uit. Hij valt iig dan nog binnen de doelstellingen van de oude fiets
Ik heb dan nog wel een aantal ontbrekende onderdelen nodig, oa een passende crank, kettingkast, zadel en verlichting.
Verlichting en zadel heb ik op diverse websites kunnen vinden, maar crank en kettingkast niet. :Hebben jullie tips?
groet
'68 of '25 maakt mij niet veel uit. Hij valt iig dan nog binnen de doelstellingen van de oude fiets

Ik heb dan nog wel een aantal ontbrekende onderdelen nodig, oa een passende crank, kettingkast, zadel en verlichting.
Verlichting en zadel heb ik op diverse websites kunnen vinden, maar crank en kettingkast niet. :Hebben jullie tips?
groet
Tuurlijk, gewoon een oproepje doen onder 'gezocht'. Die mooie crank met de gazelletjes in het tandwiel ligt vast bij menig verzamelaar in de bak. Zwarte lakdoek kettingkasten is wellicht wat meer zoekwerk, maar die ga je ook vinden.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Zoek de tien verschillen!
Hij lijkt me identiek aan m'n eigen PTT gazelle.
Ook 1968
.
O ja, bij mij zat er een tandwiel in zonder gazelletjes.
Groeten,
Stephan
Hij lijkt me identiek aan m'n eigen PTT gazelle.
Ook 1968

O ja, bij mij zat er een tandwiel in zonder gazelletjes.
Groeten,
Stephan
Spot on! Verder schrobben en poetsen en er is een vier te ontwaren. Het laatste cijfer heeft een iets grotere spacing, maar ik neem aan dat het handmatig is ingeslagen dus dan is het ook niet zo gek.Victor schreef:Ik vermoed dat er onder het roestplekje toch een cijfer zit. Als ik inzoom op de foto meen ik zelfs een 4 te kunnen ontwaren.
Dit zou neerkomen op framenummer 2385404.........
......Groeten,
Victor
'68 is dan het uitgangspunt voor de restauratie.
Bedankt zover.