Conussen & kapje vorkkroonstuk voor Fongers H60

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Mischa_b

Conussen & kapje vorkkroonstuk voor Fongers H60

Bericht door Mischa_b »

Heren liefhebbers,

Sinds begin dit jaar ben ik bezig met de restauratie/ombouw van een Fongers H60 uit 1936.
Fongers H60, 1936
Fongers H60, 1936
DSC_0303.JPG (361.7 KiB) 7060 keer bekeken
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik 'm in oude staat terugbreng of 'm een 'modern' jasje geef (m.n. vanwege de vele niet originele onderdelen). Wat de fiets een beetje bijzonder maakt is dat hij een keer terug is geweest naar de fabriek. Ik heb wat lak weggehaald en stuitte daarbij op de oude lak en biezen.

Hoe dan ook, voor mijn project ben ik op zoek naar vervangende conussen voor de trapas en een kapje voor het vorkkroonstuk.

De trapas lijkt een standaardas van Fongers te zijn (lengte 132,8 mm). Ik zoek ook nog de platte borgmoer die links tegen de conus is aangedraaid (niet op de foto).
Trapas Fongers H60, 1936
Trapas Fongers H60, 1936
IMG_0971.jpg (358.84 KiB) 7060 keer bekeken
Het kapje mist een stuk.
Kapje vorkkroonstuk Fongers H60, 1936
DSC_0308.JPG (229.46 KiB) 7060 keer bekeken
IMG_0355.JPG (314.76 KiB) 7060 keer bekeken
Wie kan me helpen met vervangende onderdelen of eventuele tips?

Ik heb ook 2 vragen (pure nieuwsgierigheid ;) ):
- het framenummer van de fiets is 36107-2. Enig idee wat die 2 betekent? Heeft dit te maken met de terugkeer naar de fabriek?
- in een aantal onderdelen (trapas, balhoofdstel, cranks) is een '6' (of '9') geslagen. Heeft dit iets te maken met het productiejaar (immers 1936)?

Dank!
Maarten Waarlé

Re: Conussen & kapje vorkkroonstuk voor Fongers H60

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Mischa,

Er zijn deelnemers hier die veel beter weten hoe dat zit met
framenummers en zo dus daar ga ik niets over zeggen.
Ik heb wel een verchroomd Fongers vorkkroonkapje liggen en ook wel zo`n trapas borgmoer.
Wat me op valt is dat het chroomwerk op jou fiets er meer uitziet als nikkel.
Naarmate de jaren vorderde (de jaren 30) werd chroom steeds meer toegepast en nikkel steeds minder maar als ik het goed zie is dit er nog een van de oude keuze.
Als dat het geval is (nikkel ipv chroom) dan is dat iets om zuinig op te zijn. Heel vaak is dat nikkel weggeroest namelijk.
Chroom is overigens prima op te lossen in zoutzuur om vervolgens er onder liggend nikkel over te houden.
De trommelremmen van S.A zijn dan in 1936 zeker verchroomd geweest. De Engelse stopte namelijk eerder met de toepassing van nikkel.

Over de conussen gesproken ; ik zie op de foto geen opmerkelijke slijtage. Komt dat door hoe de foto genomen is?
In de meeste gevallen zijn de trapaslagers van Fongers fietsen uit de 30er jaren behoorlijk ingelopen maar dat zie ik hier niet.
het spievlak aan de niet-ketting-kant ziet er dan weer wel wat rommelig uit.

Groeten,
Maarten
Mischa_b

Bericht door Mischa_b »

Dag Maarten,

Dank je voor je uitgebreide info. Inderdaad, ik was vergeten te melden dat vrijwel alle onderdelen vernikkeld zijn. Na een paar avondjes poetsen ziet dat nikkelwerk er nu prima uit. De originele voornaaf van SA is inderdaad verchroomd, de achternaaf is van latere datum. Ik vermoed dat de fiets later is opgewaardeerd met een Sturmey Archer versnellingsnaaf.

De conussen zijn inderdaad van de beste kant genomen, M.n. in de conus van de linkerzijde zitten een hoop putjes. Ik heb nog overwogen om de conussen af te laten draaien, maar ben bang dat ik dan de geharde laag kwijt ben.

Ik ben zeker geïnteresseerd in je vorkkroonkapje en je borgmoer. Ik stuur je even een PM-tje.

Groet,
Mischa
Mischa_b

Bericht door Mischa_b »

Maarten,

Het lijkt erop dat ik geen PM kan sturen :( Wil je mij een mail sturen. Mijn mailadres mischa.bouwhuis at gmail.com.

Dank!
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hallo Mischa,

Je framenummer zegt het volgende: nummer 2 (van 100) van de 107e serie (van honderd) uit 1936. Je hebt het goedkoopste herenmode van dat jaar (ook te zien aan de enkele bies), maar uitgevoerd met trommels.
Het zal niet eenvoudig zijn de originele onderdelen te vinden (kettingkast is lastig).
Waar zie je aan dat hij terug is geweest naar de fabriek? (de lak lijkt mij origineel).
De nummers 6 of 9 kan ik niet goed plaatsen(heb je een foto?).

groet, Jos
arjank

Bericht door arjank »

je kan alleen een pb sturen als je lid bent van de oude fiets. een must voor liefhebbers. doen dus!
over het nikkel/chroom: fongers begon relatief laat met verchromen. midden jaren dertig kon je nog kiezen tussen weer-en wind, nikkel of luxe chroom (dat laatste tegen meerprijs).
over je framenummer: eerste twee cijfers is bouwjaar (wist je al), cijfer 3 en 4 (en soms 5) geven de productieserie aan. elke serie bestond uit 100 fietsen van één soort (dus allemaal h-modellen of allemaal bb, etc.). en het laatste cijfer of laatste 2 cijfers geven het productienummer binnen een serie weer.
midden jaren 30 produceerde fongers voor haar doen veel, meer dan 100 series. jouw nummer betekent zeer waarschijnlijk: 1936/serie 107/nummer 2.
kijk eens in de garantieboeken van fongers in de groninger archieven. leuke klus, die je het antwoord geeft, ook over de uitvoering van de fiets (dus nikkel enzo).

groet, arjan
arjank

Bericht door arjank »

leuk als 2 leden op hetzelfde moment een reactie schrijven... fijn dat die van mij spoort met die van jos. hij is de fongers-goeroe.
Mischa_b

Bericht door Mischa_b »

Heren, bedankt voor jullie reacties. Op grond daarvan heb ik 2 dingen besloten:
- ik word lid van de club;
- o.b.v. jullie informatie over het model en de verkrijgbaarheid van onderdelen: ik ga niet pogen om de fiets in oude staat te herstellen. Ik ga 'm ombouwen naar een path racer (iets in de stijl van de onderstaande foto), waarbij ik zoveel mogelijk Fongers-onderdelen wil behouden.
- daarnaast ga ik sparen voor een wat exclusiever model van Fongers die ik zoveel als mogelijk in oude staat wil herstellen (waarbij ik wellicht wat onderdelen van de H60 kan hergebruiken).
imgGuvnor20.jpg
imgGuvnor20.jpg (66.8 KiB) 7007 keer bekeken
Voor wat betreft jullie vragen:
- ik heb wat oude lak weggehaald met verfafbijtmiddel en daarbij stuitte ik op een andere laklaag en een verweerde groene bies, die 1 of 2 mm naast de nieuwe bies lag. Ik zal 's kijken of ik een foto kan maken.
- ik zal vanavond ook wat foto's maken van de ingeslagen 6 of 9.
- ik ben regelmatig in Groningen en ik duik zeker het archief 's in. Erg leuk dat de fiets er zo een verhaal bij krijgt!

Groet,
Mischa
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Mischa!
Leuk om te horen dat je lid wilt worden van de club!! Een heel divers gezelschap, van mensen die graag in oude kleren fietsen tot techneuten die vooral willen knutselen en liefhebbers van oud design die gewoon van veel fietsen houden. Maar alleen de documentatiebank op dit forum en het clubblad zijn het lidmaatschap al waard.

Wel jammer dat je een vooroorlogse Fongers gaat ombouwen. Fietsen uit die tijd die zo netjes in de lak zitten kom je echt niet veel tegen hoor. Kun je voor je project niet beter een fietsje uit de jaren 50 of 60 nemen?

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
RVester

Bericht door RVester »

Kun je niet je trapas laten bijslijpen en dan opnieuw laten harden?
Een korte google zoektocht:
http://dominial.nl/contact/
http://www.ptbmachinefabriek.nl/rotterdam
Die jongens kunnen voor jou je trapas harden lijkt het.

De Fongers lijkt me een fijne comfortabele fiets. Een ander verstellertje voor je achternaaf en dan kun je ook die lelijke SA versteller met bowdenkabel vervangen. Niet alles hoeft honderd procent origineel te zijn wil het de moeite waard zijn om te bewaren. Een Fongers van meer dan 70 jaar oud is, ook met een paar niet-originele onderdelen, het bewaren meer dan waard.

Dat is veel minder moeite en veel goedkoper dan een fiets ombouwen naar een onpraktische 'path racer' wat dat ook mag wezen. Daar ben je over 2 jaar al weer op uitgekeken. Terwijl je ook op je Fongers kan zitten als een gentleman.
Afbeelding
Plaats reactie