Django - Schuurvondst

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Garlic

Django - Schuurvondst

Bericht door Garlic »

Even voorstellen.
Dit is mijn schuurvondst: Django. Hij stond klaar om met het oud-ijzer mee te gaan.
Django.JPG
Django.JPG (82.5 KiB) 2498 keer bekeken
In mijn beleving is het een Gazelle van rond de jaren '40 á '50. Hij lijkt erg op de "IJzeren Dominee" elders in dit forum.
Alle plaatjes e.d. zijn echter in de loop der jaren verdwenen. Ik zie nog wel een framenummer, maar ook die is engszins vervaagd. De staat van de fiets was erbarmelijk. Zo goed als alle lagertjes waren droog, kapot of verdwenen. Wielen krom en roestig en de lak was met goud bespoten. En ga zo maar door. Het was een goeddoorleefde en gebruikte fiets. Ik heb hem dan ook uit elkaar gehaald om hem een tweede leven te geven door hem te restaureren.

Kleine waarschuwing. Hij is niet origineel gerestaureerd.Ik heb wel alle onderdelen nog.
Ik ben nu voor ongeveer 95% klaar. Ik moet nog hier en daar wat aandraaien, andere handvaten, kettingkast afmonteren versnelling afstellen, het voorwiel opknappen en noem maar op.

Wat er o.a. aan gedaan is:
- Alle ijzerdelen zijn gepoedercoat
- Trapas, lagers en trapascups vervangen
- Balhoofdcups en lagers vervangen
- Achterwiel vervangen voor een wiel met 7 versnellingen en terugtraprem.
- Stuur verlengd.
- Nieuwe kettingkast
- Zadel vervangen. Een (oud)Brooks zadel gerestaureerd.
- Alle overbodige uitsteeksels, lampen, draadjes,dynamo e.d eraf gehaald.
- Spatborden verlaagd
- etc. etc.

Op het stuur staat een mooi Logo:
stuur.JPG
stuur.JPG (62.82 KiB) 2498 keer bekeken
Het resultaat tot nu toe:
django4.JPG
django4.JPG (138.75 KiB) 2498 keer bekeken
django5.JPG
django5.JPG (184.63 KiB) 2498 keer bekeken
Ondanks dat het niet in de oude staat terug gebracht is. Hoop ik toch dat deze restauratie gewaardeerd wordt.
;)
JocoFoto

Re: Django - Schuurvondst

Bericht door JocoFoto »

Ik vind het een geslaagde actie. Het is mooi te zien dat zo'n oude fiets weer een derde leven krijgt en dat iemand er plezier aan beleefd.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
drestar

Re: Django - Schuurvondst

Bericht door drestar »

Garlic schreef: Ondanks dat het niet in de oude staat terug gebracht is. Hoop ik toch dat deze restauratie gewaardeerd wordt.
;)
Heel erg mooi gedaan, ik ben zelf ook bezig met een fietsproject van een oude gazelle primeur,hier gepost op het forum, heb er ook wat vragen bij gesteld en mijn topic is al aardig wat bekeken,maar de reakties hier vallen nog al tegen,heb er nog geen 1 gehad.. het lijkt wel of niemand je kan helpen of wil helpen, maar wat jij met deze fiets hebt gedaan vind ik super, want waarom zou je altijd alles in oude staat terug moeten brengen, hij ziet er nu tenslotte al veel beter uit dan hoe die was, :D
Plaats reactie