Django - Schuurvondst
Geplaatst: 14 sep 2013, 14.36
Even voorstellen.
Dit is mijn schuurvondst: Django. Hij stond klaar om met het oud-ijzer mee te gaan.
In mijn beleving is het een Gazelle van rond de jaren '40 รก '50. Hij lijkt erg op de "IJzeren Dominee" elders in dit forum.
Alle plaatjes e.d. zijn echter in de loop der jaren verdwenen. Ik zie nog wel een framenummer, maar ook die is engszins vervaagd. De staat van de fiets was erbarmelijk. Zo goed als alle lagertjes waren droog, kapot of verdwenen. Wielen krom en roestig en de lak was met goud bespoten. En ga zo maar door. Het was een goeddoorleefde en gebruikte fiets. Ik heb hem dan ook uit elkaar gehaald om hem een tweede leven te geven door hem te restaureren.
Kleine waarschuwing. Hij is niet origineel gerestaureerd.Ik heb wel alle onderdelen nog.
Ik ben nu voor ongeveer 95% klaar. Ik moet nog hier en daar wat aandraaien, andere handvaten, kettingkast afmonteren versnelling afstellen, het voorwiel opknappen en noem maar op.
Wat er o.a. aan gedaan is:
- Alle ijzerdelen zijn gepoedercoat
- Trapas, lagers en trapascups vervangen
- Balhoofdcups en lagers vervangen
- Achterwiel vervangen voor een wiel met 7 versnellingen en terugtraprem.
- Stuur verlengd.
- Nieuwe kettingkast
- Zadel vervangen. Een (oud)Brooks zadel gerestaureerd.
- Alle overbodige uitsteeksels, lampen, draadjes,dynamo e.d eraf gehaald.
- Spatborden verlaagd
- etc. etc.
Op het stuur staat een mooi Logo: Het resultaat tot nu toe: Ondanks dat het niet in de oude staat terug gebracht is. Hoop ik toch dat deze restauratie gewaardeerd wordt.

Dit is mijn schuurvondst: Django. Hij stond klaar om met het oud-ijzer mee te gaan.
In mijn beleving is het een Gazelle van rond de jaren '40 รก '50. Hij lijkt erg op de "IJzeren Dominee" elders in dit forum.
Alle plaatjes e.d. zijn echter in de loop der jaren verdwenen. Ik zie nog wel een framenummer, maar ook die is engszins vervaagd. De staat van de fiets was erbarmelijk. Zo goed als alle lagertjes waren droog, kapot of verdwenen. Wielen krom en roestig en de lak was met goud bespoten. En ga zo maar door. Het was een goeddoorleefde en gebruikte fiets. Ik heb hem dan ook uit elkaar gehaald om hem een tweede leven te geven door hem te restaureren.
Kleine waarschuwing. Hij is niet origineel gerestaureerd.Ik heb wel alle onderdelen nog.
Ik ben nu voor ongeveer 95% klaar. Ik moet nog hier en daar wat aandraaien, andere handvaten, kettingkast afmonteren versnelling afstellen, het voorwiel opknappen en noem maar op.
Wat er o.a. aan gedaan is:
- Alle ijzerdelen zijn gepoedercoat
- Trapas, lagers en trapascups vervangen
- Balhoofdcups en lagers vervangen
- Achterwiel vervangen voor een wiel met 7 versnellingen en terugtraprem.
- Stuur verlengd.
- Nieuwe kettingkast
- Zadel vervangen. Een (oud)Brooks zadel gerestaureerd.
- Alle overbodige uitsteeksels, lampen, draadjes,dynamo e.d eraf gehaald.
- Spatborden verlaagd
- etc. etc.
Op het stuur staat een mooi Logo: Het resultaat tot nu toe: Ondanks dat het niet in de oude staat terug gebracht is. Hoop ik toch dat deze restauratie gewaardeerd wordt.
