Lea and Francis 1908

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2379
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Lea and Francis 1908

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,

Bij deze wat foto`s van een fiets met technische bijzonderheden.
Het merk is Lea & Francis en de fiets is gebouwd in 1908.
Sunbeam en Lea & Francis. beide 28 inch hoog en beide uit 1908
Sunbeam en Lea & Francis. beide 28 inch hoog en beide uit 1908
001.JPG (316.93 KiB) 8677 keer bekeken
Op de foto staan de concurrenten van destijds, een Sunbeam en een Lea & Francis.
Beide merken hebben vooruitstrevende constructies bedacht en hier en daar zijn ze ook uit de bocht gevlogen als het gaat om
comfort verhogende uitvindsels.
Naar mijn smaak is de volgende er een;
De Lea & francis heeft een systeem om het opstappen te vergemakkelijken. Een pal die de crank op slot zet zodat je er je voet op kan zetten. Zo als de opstapmoer in feite.
geblokkeerd
geblokkeerd
012.JPG (392.61 KiB) 8677 keer bekeken
freewheel stand
freewheel stand
013.JPG (397.58 KiB) 8677 keer bekeken
Op de foto`s zie je de in en uitgeschakelde stand.
Wat ook te zien is is een deel van het uitmuntende remsysteem.
De scharnierophangingen zijn zo als ook later door Fongers op haar duurste modellen toegepast terwijl het stuur de remmen inwendig heeft .Dat zien we later terug bij Simplex Amsterdam.
dealer plaatje op onderste balhoofdlug
dealer plaatje op onderste balhoofdlug
010.JPG (407.03 KiB) 8677 keer bekeken
Bij Lea & Francis loopt vanaf een bepaald jaartal de voorrem ook door de stuurbuis en komt onder bij de kroon weer naar buiten. We kennen dit van het merk Ariel die dit in 1899 al toepaste.

Bijzonder ook is de versnellingsnaaf van S.A.
Het is een model V en die is gemaakt van 1908 tot 1910.
S.A. V 3 speed naaf
S.A. V 3 speed naaf
014.JPG (372.52 KiB) 8677 keer bekeken
Sjoerd wist me uit te leggen dat er met deze naaf problemen waren en dat een deel van de productie is vernietigd en een deel is gemodificeerd. Geen erg gelukkige naaf dus en reden voor S.A. om terug te grijpen op de X naaf.
Ik zal gaanderweg de opknapbeurt (schoonmaken en wat kleine verbeteringen) de naaf hier op het forum tonen.
Het zou een naaf met kogel-gelagerde planeetwieltjes moeten zijn
maar daarover later meer dus.

Tot slot nog maar eens een foto van de reus bij ons tegen de mispel.
009.JPG
009.JPG (359.48 KiB) 8677 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Lea and Francis 1908

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten
De Lea and Francis is een schitterende fiets met zeer mooie details. Zeer zelden die versnellingnaaf. Ben benieuwd of dit de aangepaste versie is. Zal je verslagen zeker volgen
Laatst gewijzigd door Hans van de Stouwe op 19 sep 2013, 17.26, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
remurk
Berichten: 389
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Lea and Francis 1908

Bericht door remurk »

Prachtige rijwielen!. Ben benieuwd in welke conditie het interieur van de SA-V naaf verkeert. De problemen met de naaf zouden het gevolg zijn geweest "quality control problems" en niet vanwege het ontwerp van de naaf. Het V-model heeft een dubbel planeetstelsel gekregen om redenen van productie-efficientie, namelijk om hetzelfde binnenwerk te hebben als de Tricoaster, maar dan zonder het remmechanisme. De Tricoaster had een dubbel planeetstelsel gekregen om de remwerking gelijk te houden, ongeacht in welke versnelling er werd gereden. Groet, Rutger
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Lea and Francis 1908

Bericht door fongers »

Hoi Maarten,

Ik denk dat ik gek word :o , wat een mooie fiets man!! Ik heb zelf ook een zwak voor Lea Francis fietsen. Zo vreselijk mooi, en ook nog zo'n mooie hoogte. Ik ben jaloers.

Ik ga dit zeker volgen :)

Groetjes Mark
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 671
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Lea and Francis 1908

Bericht door jrietveld »

Wow Maarten, hoe kom je daar nu aan?? Lea Francis is de absolute top van de Engelse rijwielindustrie in de jaren 1900-1910. De bijzondere voorrem werd al in 1901 toegepast.

groet, Jos
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Lea and Francis 1908

Bericht door HJvMontfort »

Zeer onder de indruk. Prachtstuk!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3854
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Lea and Francis 1908

Bericht door maartenB »

Hoi Maarten
Buitengewone fiets, past perfect in je collectie!
Dat opstapje is geweldig, en kennelijk nog heel. Lijkt me toch vrij kwetsbaar?

Super, ik kom snel eens kijken.

Heb je nou zo-iets van: ja Lea Francis is echt hoger geklasseerd dan Sunbeam, of staan ze op een lijn?

groetjes,
maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Lea and Francis 1908

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Maarten,
Ik had de fiets natuurlijk al gezien tijdens het kampeerweekend maar wil je nog even feliciteren met deze prachtige fiets. Superlatieven te over dus wat kun je nog zeggen? Wow... meer is niet nodig. Een illuster merk van bijzondere hoogte en zeker zeldzaam, wat zeg ik zééér zeldzaam te noemen.

Heel bijzonder dat je zo'n fiets in handen hebt gekregen. Ik had al wel zo'n idee na het bezoek in Beaulieu 2 jaar geleden waar je toen echt heel serieus naar de Lea Francis had gekeken die daar stond dat je zelf eens een keer zo'n koninklijk rijwiel zou gaan aanschaffen.

Maar nu heb je zo'n bijzondere fiets... Wat is het vervolg? Deze fietsen staan zo'n beetje bovenaan in iedere wenslijst van serieuze fietsverzamelaars (zal ik dat ooit bereiken?). Een vervolg is er bijna niet of toch wel. In de paar jaar dat ik lid ben heb ik keer op keer met verwondering gekeken wat leden weer hadden gevonden. Daar is onze vereniging ook goed in. Het binden van mensen meet een gezamenlijke passie voor dat gewone ding wat toch zo bijzonder kan zijn: de fiets. Geweldig man, wat een gesprekstof zal dit weer geven, inspiratie en verwondering.

Maak er weer een mooie rijdende fiets van. Zeker deze verdiend een tweede leven en een podium om te pronken...

Groeten,
Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Lea and Francis 1908

Bericht door Michiel Röben »

hallo Forumleden en Maarten W,

Ik vond op het net de volgende Lea Francis bij Groovydubber...
Zoek de verschillen. Wat klopt niet aan deze fiets?

http://www.oldbike.eu/museum/1907-1908/ ... s-bicycle/

Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2379
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Lea and Francis 1908

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep ,
Even reageren op de diverse leuke reacties.

Interessant Rutger, die aanvullende informatie.
Ik heb wel van Sjoerd begrepen dat er een fout zat in de afronding van de naafhuls. De overgangen van dik naar dunner zouden te scherp zijn (waardoor er scheuren ontstaan vul ik in).
Ik meen dat mijn naaf door haar nummer een vroege moet zijn (iets in de 15.000)en dus waarschijnlijk nog van het aanvankelijke ongewijzigde type is.

Jos, ik heb begrepen en gezien ook dat de eerste modellen van Lea Francis met interne (stuur)remstangen de voorrem gewoon buitenom hadden lopen. Onder andere de roestige vroegere L&F van Tim D.heeft dat.
Leuk detail; Lea & Francis gebruikte om van de horizontale beweging uit het stuur naar de verticale voor de remwerking te komen een soort klavertje net onder het stuur. Later gebruikte Fongers een dergelijke constructie voor haar voorrem.
Die kennen we . De Lea & Francis variant is minder bekend.

Maarten, ik vind jou vraag omtrent de classificatie ten opzichte van Sunbeam een interessante.

In hoe verre is de waardering voor L&F gebaseerd op een zich zelf versterkend gerucht dat het zo`n geweldige fietsen zijn?

Als ik eenvoudigweg ga turven aan de hand van wat ik zie dan
gaat Sunbeam winnen. Er zit aan een Sunbeam toch net wat meer aan buitengewone dingen. Disc adjusted hub`s twee versnellingen in het tandblad. Oliebad kettingkast.
Daar en tegen is de Lea & Francis gewoon een mooie fiets met, dat wel; een goed uitgewerkt remsysteem. Net wat beter dan dat van Sunbeam.
Ook het stuurslot is van een betere veiligere constructie.

Om het niet te lang te maken;
Lea & Francis was een van de laten we zeggen vijf tot acht topmerken
Sunbeam ,Centaur, Ariel,Dursley Pedersen waren die andere.
Maar ook Singer,Rover en Premier maakte prachtige fietsen met diverse fabrieks-eigen constructies.

Lea and Francis was niet de top der toppers.
Dat hebben ze verzonnen.. en aangedikt.

Michiel, Ik zie niet wat je mist aan de L&F van de engelse site.
De fiets is iets jonger dan de mijne ;Open kettingkast, iets andere achtervorken, en een X naaf ipv V. Voor het overige zijn ze aardig gelijk. Ja het opstap-palletje is foetsie.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie