Beste fietser,fietser schreef:Deze Magneet is de meest luxe en meest bijzondere Nederlandse jaren '50 sportfiets die ik ken. Ik heb hem al een paar jaar geleden bij een clubrit mogen bewonderen. Het bouwjaar is niet 1955 (er staat wel 55 in het framenummer, ik weet het, maar dat is niet het bouwjaar); de fiets is van 1950 of 1951. Erg bijzonder zijn naast de holle Stronglight-trapas incl. crankstel vooral de Mafac-cantilevers; die waren toen volgens Wikipedia nog niet lang op de markt. Ik verbaas me een beetje over de RVS-spatborden van Weinmann. Die ken ik anders alleen van fietsen van 1955 en jonger. Misschien een gevolg van de revisie bij Magneet? De Lucifer-dynamo is zeker niet origineel en past ook niet bij de koplamp.
Deze Magneet moet een "ML Super” zijn, de duurste sportfiets die Magneet toen maakte. Folders waren er toen helaas nog niet, alleen prijslijsten. Uitgerust met derailleur en knijpremmen kostte de ML Super in 1951 als damesfiets 291 gulden. De cantilevers zullen nog wat extra’s gekost hebben maar worden niet vermeld. Kleur was bij Magneet in de prijs inbegrepen.
Groeten,
fietser
Bedankt voor je snelle reactie. Gedegen analyse! Wat goed dat je de fiets al eens had gezien. Daar ben ik de laatste twintig jaar maar twee keer mee op stap geweest. Naar een Magneet-rit in Weesp en jaren daarvoor om hem op de clubstand op Vehikel in Jaarbeurs Utrecht te zetten. Dat paste toen eigenlijk niet, want, ja, hij was van ná 1945 en of hij van bijzondere constructie was.....? Hij miste toen nog de derailleur, later in Weesp zat die er wél op. Toen zal je hem ook gezien hebben.
De originele spatborden waren van aluminium en groen gelakt. Die zijn naderhand vervangen, evenals het kettingscherm. Destijds werd de fiets zonder verlichting geleverd. Er heeft een Philips set opgezeten met verchroomde koplamp. De huidige lamp komt van een fiets uit dezelfde tijd. De dynamo hoorde daar niet bij.
We waren inmiddels ook al tot de conclusie gekomen dat de fiets van vóór 1955 is. We dachten van 1952, maar ik houd het nu op 1951, dat kan best. Of dat met het framenummer rijmt weet ik niet. Misschien kan Herbert daar iets over zeggen.
Groeten van
Henk L.