Fongers CCG-60 voor de grote schoonmaak

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Durabo88

Fongers CCG-60 voor de grote schoonmaak

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Nog even voor de leuk wat foto's voordat ik aan mijn projectje begon. Nu ligt hij inmiddels uit elkaar en wordt onder handen genomen, het chroom komt er prachtig onder vandaan. :P

Groeten, Y.
Bijlagen
S5007670.JPG
S5007670.JPG (389.52 KiB) 12464 keer bekeken
Sportief fietsend!
maartenB

Re: Fongers CCG-60 voor de grote schoonmaak

Bericht door maartenB »

Wat een gave fiets is het toch! Spannend project ook, met die modernisering die je zo deels in stand wilt houden.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ik heb er wel vertrouwen in dat ik 'm binnen niet al te lange tijd rijklaar kan krijgen. Alleen zit ik nog een beetje te twijfelen of ik de revisienaaf (Sturmey Archer AW) of de oude naaf (SA, type A) ga plaatsen. Die laatste heeft namelijk kuren en ik denk dat ik niet gemakkelijk aan onderdelen kom. Hij schakelt zwaar doordat de veren te sterk zijn. Mogelijk heb ik die bij het schoonmaken te ver opgerekt.
Ik durf 'm ook niet meer uit elkaar te nemen, omdat de pin in een klein gaatje valt. De pin verloor bij het verwijderen en in elkaar zetten steeds een reepje metaal. Als ik dat te vaak herhaal is ie op een gegeven ogenblik weg.
In elk geval heb ik al een Dunlop velg liggen voor de achtervelg. De voorvelg verander ik tijdelijk door een jaren 50 exemplaar met F&S naaf denk ik, maar misschien laat ik het ook wel zo. Genoeg om over na te denken dus.
De fiets ademt begin jaren 60, dus moet ik de keuze van de eigenaar respecteren.

Met vriendelijke groeten.

Yorick.
Sportief fietsend!
fongers

Bericht door fongers »

Hoi Yorick,

Mooi hoor zo'n vroege Fongers CCG 60 uit de jaren '10

Maar zou het niet veel mooier zijn om deze fiets weer de uitstraling en technische onderdelen van 1918 te geven? Dus de verchroomde onderdelen ontchromen in zoutzuur (werkt heel erg goed) En de A naaf technisch goed klaarmaken en er een paar juiste Kron Prinz velgen bij zieken met 36 en 40 gaatjes. Dunlop velgen horen niet in een Fongers naar mijn weten. Verder het biezenpatroon zien te achterhalen wat er eigenlijk op hoort, en die dan weer wat vervagen, zodat het mooi sleets lijkt :) Eigenlijk horen er ook andere spatborden op die ietsje smaller zijn als ik me niet vergis, maar die zijn eigenlijk onvindbaar. Dus zou je de bestaande sparborden aan kunnen passen. Dus het voorspatbord voor het kroonstuk afzagen en mooi afronden, en het achterspatbord tot boven de liggende achtervork laten lopen en netjes afwerken. Het zelfde heb ik bij mijn BB70 gedaan (zie foto's op Yahoo) De bagagedrager zou ik er ook afhalen, want zo werden ze toen niet geleverd. En zonder drager is deze fiets veel mooier naar mijn mening ;) Verder een mooie haakse zadelpen er in met een mooi Fongers Hygienisch zadel erop En dan het zadel dan zo monteren, dat de achterkant van het zadel bijna gelijk loopt met de zadelpen bout. Dat ziet er naar mijn mening erg mooi uit. En ik zou er geen kettingkast op monteren, zonder kettingkast komt de mooie techniek ( en dat heeft deze fiets!!) veel meer tot zijn recht.

Ik ben benieuwd :D

Hartelijke Fongers groet Mark :)
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Yorick Vermeulen schreef: Alleen zit ik nog een beetje te twijfelen of ik de revisienaaf (Sturmey Archer AW) of de oude naaf (SA, type A) ga plaatsen. Die laatste heeft namelijk kuren en ik denk dat ik niet gemakkelijk aan onderdelen kom.
Mogelijk heb ik nog onderdelen voor een SA naaf, ik zal even een foto maken van wat ik heb liggen, wellicht zit er iets voor u tussen, gevonden op de zolder bij mijn werk!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste hjwspan,

Hartelijk dank, ik ben benieuwd wat er tussen zit. Zat er nog meer tussen dan alleen naven?

Ik heb wel onderdelen om eventueel te ruilen, zoek je zelf nog iets.

Ben benieuwd naar de foto's.

Bij voorbaat dank,

Yorick.
Sportief fietsend!
HJvMontfort

Het zijn allemaal losse delen, ik herkende het meeste als Sturmey Archer, maar het is nogal veel en heb er nog niet na gekeken, het stond in de weg. Ik ga dit weekend even op zoek:)
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Gisteren lag ik in bed nog even na te denken over het frame van mijn Fongers CCG-60. Er is voor het opnieuw moffelen een oogje onder het bracket geschroeft voor de snoergeleider. Waarschijnlijk heeft deze een beugeltje op de onderbuis gehad. Dit oogje is in onbruik geraakt want hij is deels dichtgemoffeld. De functie is bij de complete revisie overgenomen door twee aangesoldeerde oogjes, die een kleinere snoergeleider vasthouden.
Verder blijkt het onderste mannetje een massieve lug te zijn. Die was op de CCG van Jos (van 1924?) al door een buisje of rondgedraaid plaatje gemaakt (zie Yahoo forum). Blijkbaar een verandering uit de periode 1918-1924. In deze massieve lug is schroefdraad voor de spatbordbevestiging gesneden en werkt dus alleen met een bout zonder moer.
Bij de fiets zitten ook nog de originele kettingspanners, waarvoor inkepingen in de achterpatten zijn gemaakt. Deze spanners zijn beiden netjes verchroomd.
Ik laat de fiets voor het overgrote deel in een jaren 1960 stijl en respecteer zoveel mogelijk de keuzes van de vorige eigenaar.Het is gezien het karakter van de biezen en de reeds genoemde oogjes bovendien ondoenlijk om dit tot het beginstadium om te toveren.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
HJvMontfort

Yorick Vermeulen schreef:Beste hjwspan,

Ben benieuwd naar de foto's.

Bij voorbaat dank,

Yorick.
Even foto's gemaakt van de spulletjes die ik heb liggen, misschien zit er iets voor u bij, of voor een van de andere 'leden'

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Harrie,

Bedankt, tis een beste bult onderdelen zie ik al. Ik zie vooral ook veel Fichtel en Sachs Torpedo delen ertussen zitten. Verder misschien nog wat Centrix en andere merken remnaafdelen. Het meeste lijkt mij gewoon van na de Tweede Wereldoorlog.
Ik heb geloof ik één deel kunnen zien, dat misschien in mijn naaf past. De schroefcups kan ik vanaf deze zijde niet goed beoordelen, die moet ik ook nog van bovenaf zien. Het linkerasje op de eerste foto kende ik niet, ziet er wel robuust uit zeg. Even gekeken op internet, waarschijnlijk een Torpedo dreigang modell 29 (de vooroorlogse naaf met twee smeernippels). Het asje rechts hiervan is van een duomatic of automatic Torpedo. Volgens mij zijn de andere asjes Torpedo dreigang. Zie het groefje, dat is voor de borgclip. Er zitten een hoop deeltjes tussen, die ik nog niet eerder heb gezien. Dus misschien van een ander merk of heel oud, ik weet het niet.
Graag had ik even langsgekomen, maar de eilanden liggen niet om de hoek. Misschien is het een idee om 't naar de ruilbeurs in Vianen mee te nemen. Als je een lijstje maakt van wat je nog zoekt of wilt hebben, dan kunnen andere leden dat weer meenemen. In principe houd ik me aanbevolen voor de Sturmey Archer delen en de oudere Fichtel en Sachs Torpedo zweigang of dreigang delen. Maar dan moet ik er echt even tussen kunnen 'spitten'

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie