Herkent iemand het merk op basis van logo?
Herkent iemand het merk op basis van logo?
Herkent iemand dit logo op de voorvork van een damesfiets van minstens 30-40 jaar oud? Ik ben op zoek naar de merknaam en eventueel andere specificaties van dit soort fiets, alle info is welkom. Alvast bedankt!
- Bijlagen
-
- logo voorvork.jpg (431.85 KiB) 7376 keer bekeken
Re: Herkent iemand het merk op basis van logo?
Plaats ook eens fotos van de rest van de fiets. Zaken als trapas, balhoofdlagers, achterrekje, naaf terugtraprem, framenummer.
Misschien kunnen we er dan iets over zeggen?
Misschien kunnen we er dan iets over zeggen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Herkent iemand het merk op basis van logo?
Dit is helaas het enige onderdeel waarover ik beschik. Het onderdeel is gebroken en het is de bedoeling een schade-analyse te maken. Maar als achtergrondinfo zou ik graag meer weten over de tijd waaruit de fiets komt/productieprocessen uit die tijd/etc. Vandaar dat nu mijn eerste stap is om het merk van de fiets te achterhalen, zodat ik gerichter kan zoeken naar verdere info.
Re: Herkent iemand het merk op basis van logo?
Hallo Student,
het plaatje komt op mij over als een soort fantasiemerk, zoals er vroeger veel waren. Een fietsengrossier die frames kocht en voorzag van zijn eigen merk.
Het gevleugelde wiel, zag je ook al als embleem van de vroege fietsclubs.
Groeten, Martin
het plaatje komt op mij over als een soort fantasiemerk, zoals er vroeger veel waren. Een fietsengrossier die frames kocht en voorzag van zijn eigen merk.
Het gevleugelde wiel, zag je ook al als embleem van de vroege fietsclubs.
Groeten, Martin
Re: Herkent iemand het merk op basis van logo?
Dag student,
Het lijkt dus een tamelijk standaard voorvork, die ongeveer 30-50 jaar oud zou kunnen zijn. Waarschijnlijk staal 37 of 42, zoals men dat vroeger aangaf, met naad. De buizen zijn met elkaar verbonden, door middel van hardsolderen met messing, in een geperst/gesmede vorkkroon.
Zijn de vorkdelen verjongd? Is de binnenbalhoofdbuis eindversterkt? Waar is het kapot gegaan?
Kijk is op mijn site naar staal http://www.velofilie.nl/staal.htm en soldeerdelen http://www.velofilie.nl/framedelen.htm
Groeten, Wiel
Het lijkt dus een tamelijk standaard voorvork, die ongeveer 30-50 jaar oud zou kunnen zijn. Waarschijnlijk staal 37 of 42, zoals men dat vroeger aangaf, met naad. De buizen zijn met elkaar verbonden, door middel van hardsolderen met messing, in een geperst/gesmede vorkkroon.
Zijn de vorkdelen verjongd? Is de binnenbalhoofdbuis eindversterkt? Waar is het kapot gegaan?
Kijk is op mijn site naar staal http://www.velofilie.nl/staal.htm en soldeerdelen http://www.velofilie.nl/framedelen.htm
Groeten, Wiel
Re: Herkent iemand het merk op basis van logo?
De foto laat zich met een klikje goed uitvergroten. Daarbij is te zien dat lijnfiguur en het gevleugelde wieltje één transfer is. Afgezien van dat het een klein merk zou kunnen zijn kan het ook nog een bestaand merkframe of een merkfiets zijn geweest waar naderhand een motortje op gemonteerd is. En zoiets vroeg dan om een versiering, zgn. decalcomanieën waren destijds in soorten en maten te koop. Misschien dat de lug meer aanknopingspunt biedt?
DCR gaat nooit verloren....
Re: Herkent iemand het merk op basis van logo?
Alvast erg bedankt voor de reacties, het gaat zeker helpen bij mijn project. Ik heb nog wat meer foto's gemaakt van het onderdeel en de schade, misschien heeft iemand naar aanleiding daarvan nog wat extra input?
- Bijlagen
-
- DSC00015 (klein).jpg (232.89 KiB) 7238 keer bekeken
-
- DSC00014 (klein).jpg (166.99 KiB) 7238 keer bekeken
-
- DSC00010 (klein).jpg (137.42 KiB) 7238 keer bekeken
Re: Herkent iemand het merk op basis van logo?
Dag student,
Op basis van de onderdelen: uitgesneden vorkkroon, verjongde vorkpoten en gesoldeerde patten, zou het een middenklasse kwaliteit voorvork moeten zijn geweest.
Helaas is de schouder (bovenkant) bij 1 idioot dun en gescheurd (fout van de vorkkroonfabriek). Het binnendringende vocht heeft de roestplek bij 2 veroorzaakt.
Waarschijnlijk is de scheur dus boven ontstaan en is die gedurende lange tijd via 5 verder gaan scheuren. Daarna is ook de soldeernaad 4 langzaam gescheurd. Tot de zaak verzwakt was, wat leidde tot de uiteindelijke "verse" breuk bij 3.
Groeten, Wiel
Op basis van de onderdelen: uitgesneden vorkkroon, verjongde vorkpoten en gesoldeerde patten, zou het een middenklasse kwaliteit voorvork moeten zijn geweest.
Helaas is de schouder (bovenkant) bij 1 idioot dun en gescheurd (fout van de vorkkroonfabriek). Het binnendringende vocht heeft de roestplek bij 2 veroorzaakt.
Waarschijnlijk is de scheur dus boven ontstaan en is die gedurende lange tijd via 5 verder gaan scheuren. Daarna is ook de soldeernaad 4 langzaam gescheurd. Tot de zaak verzwakt was, wat leidde tot de uiteindelijke "verse" breuk bij 3.
Groeten, Wiel
- Bijlagen
-
- vorkkroon.jpg (65.54 KiB) 7224 keer bekeken
Re: Herkent iemand het merk op basis van logo?
Beste Wiel,
Ontzettend bedankt voor uw uitgebreide uitleg! Interessant dat u zegt dat de scheur is ontstaan bij de schouder. Wat is een "normale" dikte van zo'n schouder?
Kunt u misschien nog met mij mee redeneren waarom de schouder zo opvallend dun is?
Zou de fabrikant tijdens het ontwerpen ingeschat hebben dat het geen kwaad kon (het duurde immers ook in dit geval tientallen jaren voordat de volledige breuk optradt)?
Of is er onbewust een fout in het productieproces ingeslopen? Bij die suggestie ga ik er vanuit dat de uiteindelijke geometrie van de schouder ontstaat tijdens het persen voor bevestiging van de onderdelen, maar ik weet niet of dat inderdaad de gang van zaken is?
Of is er nog een andere oorzaak mogelijk?
Met vriendelijke groet!
Ontzettend bedankt voor uw uitgebreide uitleg! Interessant dat u zegt dat de scheur is ontstaan bij de schouder. Wat is een "normale" dikte van zo'n schouder?
Kunt u misschien nog met mij mee redeneren waarom de schouder zo opvallend dun is?
Zou de fabrikant tijdens het ontwerpen ingeschat hebben dat het geen kwaad kon (het duurde immers ook in dit geval tientallen jaren voordat de volledige breuk optradt)?
Of is er onbewust een fout in het productieproces ingeslopen? Bij die suggestie ga ik er vanuit dat de uiteindelijke geometrie van de schouder ontstaat tijdens het persen voor bevestiging van de onderdelen, maar ik weet niet of dat inderdaad de gang van zaken is?
Of is er nog een andere oorzaak mogelijk?
Met vriendelijke groet!
Re: Herkent iemand het merk op basis van logo?
Dag student,
1-2mm is de normale dikte. Het productieproces is behoorlijk lomp.http://www.velofilie.nl/_fpclass/bridgestoneLUGS.pdf.
Ik denk dat de druk van de pers te hoog geweest is of de staalsoort wat te weinig koolstof heeft bevat. Mogelijk wordt de eindcontrole alleen visueel gedaan en dan kun je deze fout niet detecteren als er nog geen echt breuk te zien is.
Vermoedelijk is de kroon extra verzwakt door te ver af-frezen voor de klemrand van het balhoofdlager.
Zie de werking van de frees in figuur 6 Nr2. op deze pagina http://www.velofilie.nl/klassieke%20racer.htm
Groeten, Wiel
1-2mm is de normale dikte. Het productieproces is behoorlijk lomp.http://www.velofilie.nl/_fpclass/bridgestoneLUGS.pdf.
Ik denk dat de druk van de pers te hoog geweest is of de staalsoort wat te weinig koolstof heeft bevat. Mogelijk wordt de eindcontrole alleen visueel gedaan en dan kun je deze fout niet detecteren als er nog geen echt breuk te zien is.
Vermoedelijk is de kroon extra verzwakt door te ver af-frezen voor de klemrand van het balhoofdlager.
Zie de werking van de frees in figuur 6 Nr2. op deze pagina http://www.velofilie.nl/klassieke%20racer.htm
Groeten, Wiel