Phoenix Mutaped

f4_1400

Phoenix Mutaped

Bericht door f4_1400 »

Phoenix Mutaped aangeboden, 3 versnellingen, schakelen door achteruit te trappen. Knijpremmen, originele wielen met aluminium Lepper velgen, nieuwe lakdoek kettingkast, nieuwe Schwalbe banden zonder zijreflectie. Fiets zit prima in de lak, biezen en transfers in orde. Framenumer 618291, op de achternaaf staat 5 0 12. Origineel Phoenix achterlichtje en Jeveha koplamp. Opgeknapt voor woon-werkverkeer, maar ik kan niet aan het schakelsysteem wennen. Aannemelijk bod gevraagd, staat niet in de weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
f4_1400

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door f4_1400 »

Niemand interesse?
Heeft iemand enig idee wat de waarde van een dergelijke fiets zou moeten zijn?
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Goede dag,

Ik heb zeker interesse in een dergelijke fiets maar ik denk neit dat u met de prijzen die ik zou hanteren heel blij zou zijn. Dus ik wil u daarmee niet voor het hoofd stoten.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
maartenB

Bericht door maartenB »

waarde is moeilijk te geven, maar ik ben verbaasd dat bijv. onderstaande fiets nog steeds te koop is. Voor die prijs? Ware het frame 65 cm. of hoger zou ik hem nemen. Overigens is de fiets waarschijnlijk niet zo oud als de verkoper denkt, volgens mij zijn die hoekige schermen na-oorlogs kenmerk.

http://link.marktplaats.nl/728625937
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Dat is inderdaad een veel nieuwere fiets Maarten.
Die vormgeving is van ergens jaren vijftig ingevoerd bij Phoenix. De stalen jasbeschermers doen de fiets wel oud lijken.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
f4_1400

Bericht door f4_1400 »

De fiets staat inmiddels ook op Marktplaats, al een paar bellers gehad, maar het lijkt er niet op dat ik de aanschafprijs a 200 euro eruit ga krijgen. Heb ik het nog niet gehad over de nieuwe banden, nieuwe kettingkast, de niet-originele trappers die ik vervangen heb door oude van Phoenix zelf, de revisie van het schakelmechaniek, ...

Ach ja, we zien wel, zoals gezegd hoeft de fiets niet persé weg.
fietser

Bericht door fietser »

Overigens is de fiets waarschijnlijk niet zo oud als de verkoper denkt, volgens mij zijn die hoekige schermen na-oorlogs kenmerk.
Hm, volgens mij klopt het jaartal in de advertentie toch best. Als je de marktplaats-Mutaped met deze hier van f4_1400 vergelijkt valt op dat de de fiets met het lagere framenummer de hoekige spatborden heeft en die met het hogere de oudere, halfronde. Eigenlijk zouden de eigenaren van spatbord moeten ruilen ;) Maar kijk ook naar het lage serienummer (3689) op de versnellingsbak in de advertentie. Bij de jaren '50 Mutapeds zijn dat nummers boven de 10.000, wat ook wel begrijpelijk is. Phoebus verkocht deze bakken immers in allerlei landen, dan kom je na een jaar of vijftien wel aan boven de 10.000 stuks, oorlog of geen oorlog.

Kortom: de kans dat de spatborden van de marktplaats-Mutaped niet kloppen lijkt mij een stuk groter dan dat het opgegeven bouwjaar niet klopt.

Groeten,
fietser
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Fietser,
Dat is weer een mooie analyse. Nou is mij opgevallen dat de Phoenixen uit de jaren 50 soms de hoekige borden hebben, en soms de ronde. Ik had altijd het idee dat de fabriek ze een tijdje naast elkaar leverde, dus wellicht de goedkope modellen nog met de ronde borden leverde. Voor de omafiets die ik had was dat een aardige theorie, maar een Mutaped valt toch nauwelijks onder de goedkope fietsen ... toen niet en nu ook nog niet. Kortom, mijn eigen theorie gaat wellicht mank.
Na het bestuderen van de folders van 1938, 1953 en 1954 stap ik over naar de theorie dat Phoenix in 1953 overstapte naar het hoekige profiel.
Wat vind je daarvan, Fietser? ;)

Ik ben even in serienummers gedoken, de MP fiets kan inderdaad vooroorlogs zijn met 73035. Borden zijn dus vervangen, dat zie je goed.
Bij de fiets van F4-1400 is het serienummer verkeerd om gelezen, het zou 162819 of 165819 moeten zijn, wat duidt op ca 1952. Dan zouden die ronde borden wellicht dus passend zijn.

groetjes
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jan Benning

Bericht door Jan Benning »

Dag iedereen,

Mijn te restaureren Phoenix Mutaped (zie http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=1484)
heeft framenummer 138850, 'versnellingsbaknummer' 17919, voorwiel uit 1/54, achterwiel uit 11/53 en hoekige spatborden..

Volgens het dateringsboekje van onze vereniging zou mijn fiets uit 1950 moeten stammen (framenummer lager dan 141000 (1951))dus de schatting in het boekje wijkt iets af (niet zo vreemd aangezien het een schatting is ;) ) of mijn fiets stamt uit 1950 en heeft ooit nieuwe wielen en spatborden gekregen..

De hoekige spatborden duiden op 1953 of later aldus Maarten; de fiets van F4-1400 zou dan uit 1955/1956 stammen als je de framenummers vergelijkt?

Klopt mijn redenering of ga ik ergens de fout in?

groet,
Jan
maartenB

Bericht door maartenB »

Mijn Phoenix Priesterrijwiel is 205704, volgend het DOF boekje van 1954, zit een remnaaf in van 1953, lijkt me erg origineel.

Mijn ex Mutaped had framenummer 179038 en had vernellingsbaknr. 18930. Scheelt 1000 stuks met de jouwe, Jan. Ook dit zou volgens de lijst van DOF ergens in 1952 gemaakt moeten zijn. Die had hoekige borden, was een sportmodel met 28-1 3/8 velgen.

Overigens staat in de catalogus van 1953 dat de Mutaped 'nu weer leverbaar' is, dus tussen ca. 1941 en 1952 zullen ze niet zijn gebouwd. Of het frame is wel gebouwd, maar bij gebrek aan Mutaped binnenwerkjes drie jaar blijven liggen...
De fiets die op MP te koop is heeft een klassieke 'ronde' vorkkroon, terwijl de latere modellen met hoekige borden ook een typerende hoekige vorkkroon hebben.

Die 53-54 grens van ronde naar hoekige borden die ik trek, is echt een schatting. Niet met feiten gestaafd. aan de cijfers in het boekje van De Oude Fiets twijfel ik eigenlijk niet, die zijn met zorg vastgesteld.
Plaats reactie