En dan nu de vragen...
Ik verontschuldig mij bij deze meteen maar even voor de vele vraagtekens die ik als 'liefhebber in de dop' nog heb ten aanzien van de fiets en de enorme lijst aan vragen die dit oplevert.
Ik heb ervoor gekozen ze in één (lange) lijst op het forum te plaatsen in plaats van voor iedere vraag een nieuwe discussie te starten. Indien aanvullende informatie gewenst is (een detailfoto bijvoorbeeld) dan zal ik deze asap plaatsen.
Wat ik in ieder geval zal doen is de antwoorden die ik krijg (alvast dank!) via het forum of die ik zelf via andere wegen heb verkregen meteen toevoegen aan onderstaande lijst. Ik ga er daarbij vanuit dat ik niet de enige zal zijn die hiermee geholpen is. Ook de 'meerdere wegen naar Rome' zal ik toevoegen. Iets met halen en brengen zeg maar...
Andere fiets liefhebbers die via Google in deze forum post terechtkomen krijgen dan als het goed is meteen een compleet antwoord zonder dat ze daar 8 pagina´s voor hoeven door te lezen.
Bij een antwoord/reply graag het nummer van de vraag noemen...
Vraagnummer: 1
Onderdeel: Lakdoek
Activiteit: Bepalen juiste model en originele zoeken
Materiaal: Moleskin
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Opzoeken
Te beantwoorden vraag: Wat is de maatvoering en het model (biezen?) lakdoek op een Fongers H55 (weer en wind uitvoering) uit 1935? Heeft een Fongers lakdoek uit 1935 groene biezen en een logo van Fongers?
Antwoord op de vraag: De maatvoering van een lakdoek is gekoppeld aan de maat van het wiel. In mijn geval 28 1 1/2. Vanaf 1900 krijgt bij Fongers de dichte moleskin kast de overhand. Vanaf 1928 werden grotere Fongers letters in het midden van de kast geplaatst --> ook gezien in de prijscourant. Geen biezen aanwezig (op basis van zwart-wit foto)
Status: Gevonden! Moet nog wel gerepareerd worden.
Aanvullende informatie: Het bevestigingsprofiel is nog aanwezig. De fiets betreft volgens de geïllustreerde prijscourant een Fongers Heerenrijwiel 1e soort E, model H met uitrustingsniveau 9: met vrijwiel en originele Sturmey-Archernaaf in voor- en achterwiel; stangoverbrenging; gelakte velgen.

- Lakdoek
- lakdoek.jpg (29.78 KiB) 8436 keer bekeken
Vraagnummer: 2
Onderdeel: Jasbeschermers
Activiteit: Bepalen juiste model en originele zoeken
Materiaal: ?
Bouwjaar: In of voor 1935
Gewenste actie: Opzoeken
Te beantwoorden vraag: Wat is de maatvoering en het model Jasbeschermers op een Fongers H55 (weer en wind uitvoering) uit 1935?
Antwoord op de vraag: Het is in ieder geval geen Fongers jasbeschermer omdat deze pas van vanaf 1939 werden geleverd. Standaard werden er geen jasbeschermers geleverd op de fiets.
Status: Niets mee doen
Aanvullende informatie: Geen sporen gevonden van aanwezigheid
Vraagnummer: 3
Onderdeel: Koplamp
Activiteit: Bepalen juiste model en originele zoeken of repareren.
Materiaal: Staal
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Vervangen
Te beantwoorden vraag: Wat is het model van een koplamp op een Fongers H55 (weer en wind uitvoering) uit 1935? Hoe zou ik de lamp kunnen reparen?
Antwoord op de vraag: Ik verwacht zelf de verf van de lamp te kunnen verwijderen door verfverwijderaar en schuren. Ik heb plamuur uit een tube (voor de deuk) en plamuur uit een spuitbus (wordt ook gebruikt voor spatborden en frames)opgehaald. Het eventueel polijsten of opnieuw in de verf zitten moet ook zelf lukken. Lampen werden rond 1935 in combinatie met een dynamo los bij de fiets verkocht. De koper kon kiezen. Je kunt dus elke set gebruiken die rond 1935 op de markt was.
Status: Nog niet gevonden; Wel heb ik voor de 'time being' een verduisteringslampje toegevoegd zoals die in de oorlog werd gebruikt.
Aanvullende informatie: De lamp heeft een flinke deuk. Plaatje: Melas. Made in Germany. Importé d'Allemagne.
Vraagnummer: 4
Onderdeel: Velg voor
Activiteit: Bepalen juiste model en originele zoeken.
Materiaal: Staal
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Vervangen
Te beantwoorden vraag: Wat is de maatvoering en het model velg op een Fongers H55 (weer en wind uitvoering) uit 1935?
Antwoord op de vraag: Band maat is 28 1 1/2. De velg moet zwart zijn met een groene bies. Achtervelgen hadden in die tijd al de dikkere spaak 13, voorvelgen altijd de dunnere spaak 14.
Status: In eerste instantie had ik de velg zwart gemaakt met Hammerite tegen de roest. Andere mogelijkheid was om de velg in een zwarte grondverf te zetten, de verfstreken eruit te schuren en op te poetsen met commandant nr. 4. Uiteindelijk heb ik een vervangende velg gevonden. Om deze te kunnen plaatsen heb ik de spaken en nippels losgedraaid (ging erg makkelijk) en heb ik het wiel opnieuw gespaakt.
Aanvullende informatie: Bedekt met roest. Blijkt een rigida velg te zijn die niet origineel is. Het zou mogelijk een Kronprinz velg moeten zijn. Wiel nog richten.
Vraagnummer: 5
Onderdeel: Zadel
Activiteit: Zoeken van een originele en eventueel behandelen met bijenwas
Materiaal: Leer/Staal
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Opzoeken
Te beantwoorden vraag: Welke bijenwas is geschikt en hoe en in welke mate dient deze aangebracht te worden? Werden Vasad zadels in 1935 al op Fongers fietsen geplaatst?
Antwoord op de vraag: Proofide van Brooks schijnt een goed onderhoudsmiddel te zijn. Je kunt hier een onderhoudssetje van bestellen. Het Vasad zadel is vrij zeker later toegevoegd.
Status: Vervangend zadel gevonden!
Aanvullende informatie: Het Vasad zadel is redelijk droog. Made in holland. Nr. 1030
Vraagnummer: 6
Onderdeel: Spaken
Activiteit: Spaak toevoegen
Materiaal: Staal
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Opzoeken
Te beantwoorden vraag: Wat is de maatvoering van een spaak op een Fongers H55 (weer en wind uitvoering) uit 1935? Waren de spaken op een weer en wind uitvoering zwart?
Antwoord op de vraag: De dikte van een spaak uit het voorwiel is vaak maat 14. Dit kun je goed bepalen aangezien deze maat exact 2 mm breed is. In het achterwiel zitten vaak dikkere spaken (en nippels) in maat 13. De lengte van een spaak heb ik kunnen bepalen door een bestaande spaak te meten van het uiteinde van de spaak (waar het schroefdraad zit) tot de onderkant van de rand van het platte kopje (zie ook foto's). In de prijscourant uit 1935 blijkt inderdaad dat de spaken zwart gelakt werden.
Status: Nieuwe spaken en nippels toegevoegd en wielen opnieuw gespaakt en gericht.
Aanvullende informatie: In het achterwiel ontbreekt een spaak.

- Een spaak in maat 14 is exact 2 mm breed
- Photo 31-12-13 18 22 12.jpg (225.28 KiB) 8234 keer bekeken

- De lengte van een spaak heb ik kunnen bepalen door een bestaande spaak te meten van het uiteinde van de spaak (waar het schroefdraad zit) tot de onderkant van de rand van het platte kopje (in dit geval 308 mm)
- Photo 31-12-13 18 16 53.jpg (118.9 KiB) 8234 keer bekeken

- De lengte van een spaak heb ik kunnen bepalen door een bestaande spaak te meten van het uiteinde van de spaak (waar het schroefdraad zit) tot de onderkant van de rand van het platte kopje (in dit geval 308 mm)
- Photo 31-12-13 18 17 32.jpg (121.66 KiB) 8234 keer bekeken

- Wanneer je deze maat besteld krijg je de juiste spaken thuisgestuurd
- Photo 31-12-13 18 18 01.jpg (162.59 KiB) 8234 keer bekeken

- Wanneer je deze maat besteld krijg je de juiste spaken thuisgestuurd
- Photo 31-12-13 18 18 08.jpg (138.63 KiB) 8234 keer bekeken
Vraagnummer: 7
Onderdeel: Ketting
Activiteit: In benzine weken, met tandenborstel schoonmaken en koken in kettingvet
Materiaal: Staal
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik het beste een oude fietsketting weer in goede staat brengen? Hoe bepaal ik of een oude fietsketting versleten is?
Antwoord op de vraag: De ketting week je in benzine, daarna met tandenborstel oid. schoonmaken. Nu kun je voelen of er speling is tussen de schakels. Leg er een nieuwe ketting naast. Iets lengteverschil mag, maar zeker niet teveel. Er is een norm voor vervanging. Als je de ketting hergebruikt kook je deze na droging uit in kettingvet, te koop bij elke motorzaak.
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: De fietsketting betreft duidelijk een (nieuw uitziende) Union fietsketting
Vraagnummer: 8
Onderdeel: Naaf
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lakwerk
Bouwjaar: 1934/1935
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk
Vraagnummer: 9
Onderdeel: Spatborden
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Oude Fongers spatborden hebben een 'bult' in het midden. Wit geverfde stukje aan de achterkant kan eventueel opnieuw met radiatorlak. Beide spatborden zijn in het verleden aan de onderkant bijgelakt met zwarte lak.
Vraagnummer: 10
Onderdeel: Voorvork
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk. Dit zou mogelijk een 'zware voorvork' kunnen zijn.
Vraagnummer: 11
Onderdeel: Balhoofd
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol
Materiaal: Staal en nikkel(?)
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol en het geheel conserveren met Owatrol Olie."
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest
Vraagnummer: 12
Onderdeel: Cranks
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan; Uiteindelijk beide crankspies vervangen, geen speling meer gelukkig.
Aanvullende informatie: De rechter crank sluit niet meer goed aan op de trapas. Hier zit speling tussen. Aandraaien crankspie helpt wel. Vervangen geen must.
Vraagnummer: 13
Onderdeel: Trapas
Activiteit: Vetvrij maken met wasbenzine en smeren met kogellagervet
Materiaal: Staal
Bouwjaar:
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik de trapas het beste in topvorm houden.
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine en smeren met kogellagervet"
Status: Gedaan; Uiteindelijk beide crankspies vervangen, geen speling meer gelukkig.
Aanvullende informatie: De rechter crank sluit niet meer goed aan op de trapas. Hier zit speling tussen. Aandraaien crankspie helpt wel. Vervangen geen must.
Vraagnummer: 14
Onderdeel: Trommelremmen voor
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en aluminium
Bouwjaar: 1935
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode voor de
buitenkant:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
De
binnenkant heb ik vetvrij gemaakt en met WD40 weer gesmeerd. De 'pads' van de remschijven die gebruikt worden zijn gemaakt van asbest. Even rekening mee houden dus! De pads zijn versleten wanneer de bevestigingspennetjes door de 'pads' heen dreigen te komen. Probeer de pads en het raakvlak zo droog mogelijk te houden. Hier geen WD40 op spuiten.
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk. Sturmey-Archer LB5 F / De 5 staat voor 1935.
Vraagnummer: 15
Onderdeel: Trommelremmen achter
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en aluminium
Bouwjaar: 1934
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode voor de
buitenkant:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
De
binnenkant heb ik vetvrij gemaakt en met WD40 weer gesmeerd. De 'pads' van de remschijven die gebruikt worden zijn gemaakt van asbest. Even rekening mee houden dus! De pads zijn versleten wanneer de bevestigingspennetjes door de 'pads' heen dreigen te komen. Probeer de pads en het raakvlak zo droog mogelijk te houden. Hier geen WD40 op spuiten.
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk. Sturmey-Archer LB4 F / De 4 staat voor 1934.
Vraagnummer: 16
Onderdeel: Remhendels
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal/celluloid
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk
Vraagnummer: 17
Onderdeel: Fietsslot en sleutel
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk. Merk: HAHA
Vraagnummer: 18
Onderdeel: Kettingkastframe
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Het bevestigingsprofiel is aanwezig
Vraagnummer: 19
Onderdeel: Frame
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar: 1935
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk. Framenummer: 3510-96
Vraagnummer: 20
Onderdeel: Velg achter
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Wiel nog richten.
Vraagnummer: 21
Onderdeel: Achterlicht
Activiteit: Polijsten
Materiaal: Staal/aluminium
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag:
Antwoord op de vraag:
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Moet ook nog werkend gemaakt worden. FAKO 2. rijks keur 4d
Vraagnummer: 22
Onderdeel: Fietsbel
Activiteit: Polijsten
Materiaal:
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag:
Antwoord op de vraag:
Status: Niets mee doen
Aanvullende informatie: Geen merk
Vraagnummer: 23
Onderdeel: Buitenband
Activiteit: Uitzoeken wat het beste is
Materiaal: Rubber
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Hoe kun je een oude rubberen buitenband het beste in goede conditie houden?
Antwoord op de vraag: Zelf de banden inmiddels met een heet sopje met Dreft gereinigd.
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Nog in goede staat. Vredestein Fabrikaat Tobago.
Vraagnummer: 24
Onderdeel: Stuur
Activiteit: Uitzoeken wat het beste is
Materiaal: Staal, lak en celluloid
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik de loslatende verf op de stuurpen het beste aanpakken? Hoe kan ik het beschadigde celluloid het beste aanpakken?
Antwoord op de vraag: "Kleine beschadigingen van celluloid sturen, zoals bijvoorbeeld
in de bocht waar het stuur tegen de muur geleund heeft en het celluloid
weg is en aan de randen van de slijtplek iets loslaat, kunnen gerepareerd worden met 2-komponentenlijm van Bison, Kombi-Snel. Dat zijn twee van die injectietubes aan elkaar. Dat, vermengd met een druppel Hammerite zwarte verf, is heel geschikt om zo'n plek te repareren. Het is dik, is lekker smeerbaar en ziet er eenmaal opgedroogd hetzelfde uit als celluloid. Tevens houdt het de losgelaten randjes celluloid bij elkaar (bron: Gerlof, oude Yahoo groep)."
Status: Nog starten
Aanvullende informatie: Verf op de stuurpen laat los, celluloid op stuur is op de hoeken beschadigd en heeft een loszittend deel aan de linkerkant van het stuur bij de stuurpen.
Vraagnummer: 25
Onderdeel: Pedalen
Activiteit: Uitzoeken wat het beste is
Materiaal: Kunststof
Bouwjaar:
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik het beste oude pedalen in goede conditie houden?
Antwoord op de vraag: Oude pedalen zijn vaak nog volledig uit elkaar te halen en kunnen op die manier een service beurt krijgen.
Status: Nog starten
Aanvullende informatie: Zien er niet versleten uit
Vraagnummer: 26
Onderdeel: Dynamo
Activiteit: Uitzoeken wat het beste is
Materiaal:
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik het beste een oude Philidine dynamo in goede conditie houden?
Antwoord op de vraag: Ik zou de dynamo kunnen polijsten
Status: Nog starten
Aanvullende informatie: Nr. 141619. Philips Phylidine 6v - 3w 0.5 a
Vraagnummer: 27
Onderdeel: Handvatten
Activiteit: Uitzoeken wat het beste is
Materiaal: Rubber
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik beste oude handvatten in conditie houden?
Antwoord op de vraag: Er lijkt weinig te gebeuren met de handvatten
Status: Niets mee doen
Aanvullende informatie: Kenutuf. British. No 284
Vraagnummer: 28
Onderdeel: Boutjes en Moertjes
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol, Kruipolie
Materiaal: Messing
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.
Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Verbaasd over hoe gemakkelijk alles nog gewoon los te draaien was. In de toekomst wil ik de moertjes en schroefjes behandelen met een ultrasoon reiniger en een zogenoemde 'tumbler'. De ultrasoon reiniger moet ervoor zorgen dat alles netjes schoon wordt en de tumbler kan alles daarna polijsten.
Vraagnummer: 29
Onderdeel: Transfers, plaatjes en biezen
Activiteit: Volgorde bij
overschilderde plaatjes: Wasbenzine, Thinner, Verfafbijtmiddel, Schuren, Schilmesje
Materiaal:
Bouwjaar:
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik het beste een overschilderd plaatje weer tevoorschijn laten komen?
Antwoord op de vraag: Volgorde bij overschilderde plaatjes: Wasbenzine, Thinner, Verfafbijtmiddel, Schuren, Schilmesje
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Op het achterspatbord zit een overschilderd plaatje van mogelijk de verkoper van de fiets. Ook op de koplamp zit nog een overschilderd plaatje. De transfers zijn grotendeels verdwenen op de fiets, hier en daar zijn onderdelen overschilderd. Plaatje op het achterspatbord is van Douwe van der Linde - Rijwielhandel Utrecht

- Plaatje lamp geverfd
- IMG_0486.JPG (37.86 KiB) 8436 keer bekeken

- Plaatje lamp zichtbaar
- IMG_0635.JPG (28.02 KiB) 8436 keer bekeken

- Plaatje achterspatbord geverfd
- IMG_0521.JPG (28.45 KiB) 8436 keer bekeken

- Plaatje achterspatbord zichtbaar: Douwe van der Linde - Rijwielhandel Utrecht
- IMG_0641.JPG (33.04 KiB) 8436 keer bekeken
Vraagnummer: 30
Onderdeel: Binnenband
Activiteit: Vervangen binnenband
Materiaal: Butyl
Bouwjaar:
Gewenste actie: Vervangen
Te beantwoorden vraag: Past iedere willekeurige binnenband?
Antwoord op de vraag: Binnenbanden hebben tegenwoordig vaak veel te lange ventielen, om in 'hoge' velgen te passen. De binnenbanden van de Hema zijn goed en hebben nog die korte Hollandse ventielen.
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Voor de zekerheid. De binnenband was reeds 4 keer geplakt. Hevea Hermetica. Made in Holland. 28 1 1/2

- Hema ventiel vs. Vredestein ventiel
- IMG_0665.JPG (42.79 KiB) 8436 keer bekeken
Vraagnummer: 31
Onderdeel: Bagagedrager
Activiteit: Opzoeken
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar: Voor of in 1935
Gewenste actie: Opzoeken
Te beantwoorden vraag: Had de Fongers H55 uit 1935 standaard een bagage drager?
Antwoord op de vraag: Uit de geïllustreerde prijscourant van 1935 blijkt inderdaad dat er standaard een bagagedrager is toegevoegd. Voor-oorlogse bagagedragers hebben 4 speciale beugeltjes onderaan omdat de spullen met een riempje werden bevestigd. Ook de lengte van de poten is van belang: die verschilt soms met de framehoogte.
Status: Nog niet gevonden
Aanvullende informatie: Tegen een meerprijs van f 0,50 kon ook een bagagedrager met standaard worden gemonteerd.