Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1935

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1935

Bericht door JasperA »

Dag allen,

Graag wil ik deze 'post' gebruiken om jullie deelgenoot te maken van mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1935.

Omdat ik mij in mijn dagelijkse werk bezig houd met het inrichten, analyseren en verbeteren van bedrijfsprocessen zal ik deze en toekomstige deel-restauraties ook als een 'proces' beschouwen met een aantal vaste processtappen.

Waarom in vredesnaam een complete procesinrichting voor een deel-restauratie van een fiets? Het moet tenslotte wel leuk blijven toch???
Allereerst heb ik nou eenmaal de neiging om eerst te denken en dan te doen… :geek:

Daarnaast geloof ik sterk in de voordelen van een goed ingericht proces waaraan verschillende activiteiten zijn opgehangen. Ik weet dat niet iedereen hier ‘iets mee heeft’ en toegegeven het is ook niet altijd even praktisch, maar goed voor mij werkt het altijd erg goed + ik vind het leuk om te doen.

De processtappen
De (overall) processtappen in mijn deel-restauratie traject heb ik als volgt gedefinieerd:
(0. Lid worden van vereniging De Oude Fiets)
1. Ontwikkelen idee
2. Analyseren onderdelen
3. Bepalen werkzaamheden
4. Uitvoeren werkzaamheden
5. Opbouwen onderdelen
6. Onderhouden deel-restauratie

(Note! Dit is mijn eerste aanraking met het deel-restaureren van een fiets, mijn proces is dus nog in ontwikkeling en zal in de loop der jaren worden verbeterd. Aanvullingen zijn welkom!)
Laatst gewijzigd door JasperA op 23 okt 2013, 16.32, 3 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1935

Bericht door JasperA »

Wat doe je dan in deze stappen?

1. Ontwikkelen idee
Je krijgt een mooie oude fiets in handen (of een ander vervoersmiddel, kan natuurlijk ook). In mijn geval een Fongers herenrijwiel uit 1935. Je stelt vast wat het doel is van wat je met het rijwiel wilt gaan doen (volledige restauratie, deel-restauratie, groen met zwarte stippen of helemaal niets). Wanneer je het leuk vindt kun je ook nog wat persoonlijke doelen toevoegen. Onderstaand mijn eigen invulling van deze stap.

Doel van het deel-restauratie proces
Een in technische top staat verkerend vervoersmiddel waarbij alles wat origineel (en goed) is zo gelaten is en waarbij wat vervangen moet worden vervangen is door onderdelen uit de tijdsperiode waarin de fiets is vervaardigd.

Persoonlijke doelen
• Kennis en ervaring opdoen met het restaureren van oude vervoersmiddelen en de verschillende materialen waaruit deze zijn opgebouwd, inclusief het vergaren van de juiste gereedschappen en informatie over de geschiedenis van verschillende onderdelen.
• Een proces neerzetten welke ik met succes kan herhalen op toekomstige ‘deel-restauratie’ projecten.
• Leuke en interessante contacten opdoen met liefhebbers van mooie oude vervoersmiddelen en aanverwante curiosa
• Leuke en interessante contacten opdoen met mensen die middelen hebben (die ik niet heb) om de verschillende materialen een juiste bewerking te laten ondergaan zodat deze verfraaid en/of geconserveerd worden

2. Analyseren onderdelen
Bij het analyseren bepaal je voor ieder onderdeel wat de status is. Je maakt een lijst met onderdelen en vervolgens een onderverdeling naar: Opzoeken, Vervangen, Verfraaien, Conserveren.

Opzoeken
Het betreffende onderdeel ontbreekt en zal via, marktplaats, beurzen, vrienden en kennissen moeten worden opgezocht.

Vervangen
Het betreffende onderdeel functioneert niet meer of is op zo'n danige manier beschadigt dat deze niet meer 'te redden' is of tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Verfraaien
Het onderdeel werkt en is origineel maar het is gewenst om deze een bewerking te laten ondergaan om het onderdeel er zo goed mogelijk uit te laten zien en te conserveren.

Conserveren
Het onderdeel werkt, is origineel en behoeft alleen een schoonmaak- en smeerbeurt.

Dit doe je eerst globaal, waarbij je één en ander nog niet uit elkaar hebt gehaald, (stuur, wiel, zadel, bel, frame etc.) en vervolgens meer in detail (veertje Sportex fietsbel, linker veer Fongers dames zadel uit 1936, veer Sturmer-Archer LB6 achterrem etc.) waarbij je zaken eventueel uit elkaar haalt om ze beter te bekijken, het is aan te bevelen om in deze fase foto’s te maken van de zaken die je uit elkaar haalt omdat je ze tenslotte ook weer in elkaar moet zetten. Naarmate je meer kennis opbouwt zul je steeds sneller door deze processtap lopen.


3. Bepalen werkzaamheden
Nadat je bij het analyseren van de onderdelen hebt vastgesteld wat je ermee wilt doen (Opzoeken, Vervangen, Verfraaien, Conserveren) kun je gaan bepalen ‘Hoe’ je dit wilt gaan doen. Hiervoor zul je zeker bij je eerste projecten nog veel input nodig hebben van experts. Na verloop van tijd ontwikkel je bepaalde voorkeuren, vergaar je eigen gereedschap en middelen en weet je bij wie je moet zijn voor het uitvoeren van activiteiten die je zelf niet kunt uitvoeren. Je kunt beslissen om er een planning aan te hangen maar dat lijkt me als je hobby matig bezig bent niet echt nodig.

4. Uitvoeren werkzaamheden
Deze stap betreft het (laten) uitvoeren van de werkzaamheden. In deze fase ben je eigenlijk pas echt aan het deel-restaureren geslagen. Wat de werkzaamheden zijn verschilt uiteraard per project.

5. Opbouwen onderdelen
Nadat werkzaamheden zijn uitgevoerd kan het opbouwen beginnen! Je hoeft uiteraard niet te wachten tot alle onderdelen gevonden zijn of een bewerking hebben ondergaan. Sterker nog wanneer je de fiets weer in elkaar hebt kun je nog jaren bezig zijn om de laatste originele onderdelen te spotten...

6. Onderhouden deel-restauratie
Nu je deel-restauratie project weer tot een prachtig eindresultaat heeft geleidt is het de kunst deze te onderhouden.

Uitvoering van de processtappen
Met name stap 3, waarbij je de werkzaamheden gaat bepalen (het ‘hoe?’ :?: ), levert zeker als je net begint de meeste vragen op. Een aantal zul je zelf kunnen beantwoorden en gelukkig kun je al veel antwoorden vinden op het Internet (doe dit ook vooral eerst voordat je vragen bij anderen neerlegt) maar je zult er ook achter komen dat je voor een aantal zaken toch echt advies van een expert nodig hebt.

Om alles goed op een rij te krijgen heb ik één en ander vastgelegd in een Excel bestand (bijgevoegd als bijlage). In de 3 tabbladen zie je dat ik eerst een globale analyse heb gedaan (de fiets zat nog in elkaar), vervolgens een detail analyse (nadat ik de fiets ‘in handen’ heb gehad) en als laatste heb ik een tabblad met vragen (en waar mogelijk antwoorden) toegevoegd.

Je ziet, ik moet nog veel uitzoeken... :?
Bijlagen
Overzichtsdocument Fongers herenrijwiel H55 1935.xlsx
Overzichtsdocument Fongers H55 Herenrijwiel 1935
(41.29 KiB) 466 keer gedownload
Laatst gewijzigd door JasperA op 23 okt 2013, 16.37, 4 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1935

Bericht door JasperA »

Onderstaand een paar foto's uit mijn deel-restauratie proces... :roll:
Bijlagen
Processtap 4: Uitvoeren werkzaamheden - Voorspatbord en frame heb ik met Owatrol behandeld
Processtap 4: Uitvoeren werkzaamheden - Voorspatbord en frame heb ik met Owatrol behandeld
foto5a.jpg (37.76 KiB) 8139 keer bekeken
Processtap 2: Detail analyse onderdelen
Processtap 2: Detail analyse onderdelen
foto3.jpg (34.71 KiB) 8139 keer bekeken
Processtap 4: Uitvoeren werkzaamheden - Voorspatbord na Owatrol en Achterspatbord voor Owatrol (wel al wasbenzine en 000 staalwol). Als je goed kijkt zie je ook dat het onderste gedeelte van het achterspatbord is overgespoten. Bij de biezen van het voorspatbord heb ik ook mijn vraagtekens. Zijn de 'uitschieters' bij de inkepingen normaal?
Processtap 4: Uitvoeren werkzaamheden - Voorspatbord na Owatrol en Achterspatbord voor Owatrol (wel al wasbenzine en 000 staalwol). Als je goed kijkt zie je ook dat het onderste gedeelte van het achterspatbord is overgespoten. Bij de biezen van het voorspatbord heb ik ook mijn vraagtekens. Zijn de 'uitschieters' bij de inkepingen normaal?
foto1.jpg (37.52 KiB) 8139 keer bekeken
Marktplaats foto: Meteen verkocht!
Marktplaats foto: Meteen verkocht!
foto0.PNG (292.16 KiB) 8139 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JasperA op 23 okt 2013, 16.38, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3835
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door maartenB »

Hoi Jasper,
Het is wel verfrissend om het restauratieproces zo te ontleden als jij doet.
Ik heb een paar gedachten daarbij:

1
Ik denk dat een aantal liefhebbers dezelfde methodiek toepast, maar dan in het hoofd. Voor mij geldt dat ik na aankoop van een fiets er altijd een tijdje naar ga kijken. Soms zet ik hem op mijn werkkamer. Alleen maar kijken, af en toe wat denken. Soms duurt dat dagen, weken of maanden. En dan weet ik wat ik ermee wil, wat ik ga vervangen, wat ik origineel laat.

2
Een belangrijk element dat ik in jouw proces mis, is dat latere toevoegingen heel waardevol kunnen zijn. Een gegraveerde postcode, de steun van een hockeystick, een extra breed achterrek. Ze zeggen iets over de vorige gebruikers, geven de fiets historie - wortels. Bij jouw fietsen zou het dan bijv. kunnen gaan om een witgekwast stuk achterscherm: dat werd eind '35 verplicht gesteld.

3.
Over die biezen: dat kan goed origineel zijn, die werden in de fabriek ook niet 100% strak getrokken. Ik heb wel wat foto's van originele Fongers biezen. Natuurlijk niet datzelfde punt, maar je ziet wel dat het altijd wat met de losse slag werd gedaan.
Bijlagen
fongers fietsen MW belijning 008.jpg
fongers fietsen MW belijning 008.jpg (132.61 KiB) 8107 keer bekeken
fongers dag groningen 035.jpg
fongers dag groningen 035.jpg (155 KiB) 8107 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door JasperA »

Goede aanvullingen!

Eens wat langer naar de fiets kijken en dan pas een keus maken ga ik ook zeker nog eens proberen. Nu heeft de neiging om de fiets eerst volledig tot op het laatste boutje uit elkaar te halen nog duidelijk de overhand... :)

Ik verwacht trouwens slechts eenmalig deze 'papieren' aanpak te volgen, daarna moet het wel te onthouden zijn. Ik wil het graag, ook bij mijn eerste deel-restauratie, helemaal goed doen vandaar de wat uitgebreidere aanvliegroute. Daarbij plaats ik 1 en ander op mijn dropbox account zodat ik op beurzen (of waar dan ook) precies kan terughalen wat ik nodig heb.

Latere toevoegingen aan de fiets zijn inderdaad interessant ik heb ze aan deze fiets niet kunnen ontdekken helaas met uitzondering van de niet-originele Rigida voorvelg maar dat valt hier niet echt onder.

De biezen op je foto's zijn overigens 10x beter zichtbaar dan op mijn frame waar ze spijtig genoeg toch grotendeels ontbreken. De spatborden vallen nog het meest mee.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door JasperA »

En dan nu de vragen...

Ik verontschuldig mij bij deze meteen maar even voor de vele vraagtekens die ik als 'liefhebber in de dop' nog heb ten aanzien van de fiets en de enorme lijst aan vragen die dit oplevert. :oops:

Ik heb ervoor gekozen ze in één (lange) lijst op het forum te plaatsen in plaats van voor iedere vraag een nieuwe discussie te starten. Indien aanvullende informatie gewenst is (een detailfoto bijvoorbeeld) dan zal ik deze asap plaatsen.

Wat ik in ieder geval zal doen is de antwoorden die ik krijg (alvast dank!) via het forum of die ik zelf via andere wegen heb verkregen meteen toevoegen aan onderstaande lijst. Ik ga er daarbij vanuit dat ik niet de enige zal zijn die hiermee geholpen is. Ook de 'meerdere wegen naar Rome' zal ik toevoegen. Iets met halen en brengen zeg maar...

Andere fiets liefhebbers die via Google in deze forum post terechtkomen krijgen dan als het goed is meteen een compleet antwoord zonder dat ze daar 8 pagina´s voor hoeven door te lezen.

Bij een antwoord/reply graag het nummer van de vraag noemen... :)

Vraagnummer: 1
Onderdeel: Lakdoek
Activiteit: Bepalen juiste model en originele zoeken
Materiaal: Moleskin
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Opzoeken
Te beantwoorden vraag: Wat is de maatvoering en het model (biezen?) lakdoek op een Fongers H55 (weer en wind uitvoering) uit 1935? Heeft een Fongers lakdoek uit 1935 groene biezen en een logo van Fongers?
Antwoord op de vraag: De maatvoering van een lakdoek is gekoppeld aan de maat van het wiel. In mijn geval 28 1 1/2. Vanaf 1900 krijgt bij Fongers de dichte moleskin kast de overhand. Vanaf 1928 werden grotere Fongers letters in het midden van de kast geplaatst --> ook gezien in de prijscourant. Geen biezen aanwezig (op basis van zwart-wit foto)
Status: Gevonden! Moet nog wel gerepareerd worden.
Aanvullende informatie: Het bevestigingsprofiel is nog aanwezig. De fiets betreft volgens de geïllustreerde prijscourant een Fongers Heerenrijwiel 1e soort E, model H met uitrustingsniveau 9: met vrijwiel en originele Sturmey-Archernaaf in voor- en achterwiel; stangoverbrenging; gelakte velgen.
Lakdoek
Lakdoek
lakdoek.jpg (29.78 KiB) 7866 keer bekeken
Vraagnummer: 2
Onderdeel: Jasbeschermers
Activiteit: Bepalen juiste model en originele zoeken
Materiaal: ?
Bouwjaar: In of voor 1935
Gewenste actie: Opzoeken
Te beantwoorden vraag: Wat is de maatvoering en het model Jasbeschermers op een Fongers H55 (weer en wind uitvoering) uit 1935?
Antwoord op de vraag: Het is in ieder geval geen Fongers jasbeschermer omdat deze pas van vanaf 1939 werden geleverd. Standaard werden er geen jasbeschermers geleverd op de fiets.
Status: Niets mee doen
Aanvullende informatie: Geen sporen gevonden van aanwezigheid

Vraagnummer: 3
Onderdeel: Koplamp
Activiteit: Bepalen juiste model en originele zoeken of repareren.
Materiaal: Staal
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Vervangen
Te beantwoorden vraag: Wat is het model van een koplamp op een Fongers H55 (weer en wind uitvoering) uit 1935? Hoe zou ik de lamp kunnen reparen?
Antwoord op de vraag: Ik verwacht zelf de verf van de lamp te kunnen verwijderen door verfverwijderaar en schuren. Ik heb plamuur uit een tube (voor de deuk) en plamuur uit een spuitbus (wordt ook gebruikt voor spatborden en frames)opgehaald. Het eventueel polijsten of opnieuw in de verf zitten moet ook zelf lukken. Lampen werden rond 1935 in combinatie met een dynamo los bij de fiets verkocht. De koper kon kiezen. Je kunt dus elke set gebruiken die rond 1935 op de markt was.
Status: Nog niet gevonden; Wel heb ik voor de 'time being' een verduisteringslampje toegevoegd zoals die in de oorlog werd gebruikt.
Aanvullende informatie: De lamp heeft een flinke deuk. Plaatje: Melas. Made in Germany. Importé d'Allemagne.

Vraagnummer: 4
Onderdeel: Velg voor
Activiteit: Bepalen juiste model en originele zoeken.
Materiaal: Staal
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Vervangen
Te beantwoorden vraag: Wat is de maatvoering en het model velg op een Fongers H55 (weer en wind uitvoering) uit 1935?
Antwoord op de vraag: Band maat is 28 1 1/2. De velg moet zwart zijn met een groene bies. Achtervelgen hadden in die tijd al de dikkere spaak 13, voorvelgen altijd de dunnere spaak 14.
Status: In eerste instantie had ik de velg zwart gemaakt met Hammerite tegen de roest. Andere mogelijkheid was om de velg in een zwarte grondverf te zetten, de verfstreken eruit te schuren en op te poetsen met commandant nr. 4. Uiteindelijk heb ik een vervangende velg gevonden. Om deze te kunnen plaatsen heb ik de spaken en nippels losgedraaid (ging erg makkelijk) en heb ik het wiel opnieuw gespaakt.
Aanvullende informatie: Bedekt met roest. Blijkt een rigida velg te zijn die niet origineel is. Het zou mogelijk een Kronprinz velg moeten zijn. Wiel nog richten.

Vraagnummer: 5
Onderdeel: Zadel
Activiteit: Zoeken van een originele en eventueel behandelen met bijenwas
Materiaal: Leer/Staal
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Opzoeken
Te beantwoorden vraag: Welke bijenwas is geschikt en hoe en in welke mate dient deze aangebracht te worden? Werden Vasad zadels in 1935 al op Fongers fietsen geplaatst?
Antwoord op de vraag: Proofide van Brooks schijnt een goed onderhoudsmiddel te zijn. Je kunt hier een onderhoudssetje van bestellen. Het Vasad zadel is vrij zeker later toegevoegd.
Status: Vervangend zadel gevonden!
Aanvullende informatie: Het Vasad zadel is redelijk droog. Made in holland. Nr. 1030

Vraagnummer: 6
Onderdeel: Spaken
Activiteit: Spaak toevoegen
Materiaal: Staal
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Opzoeken
Te beantwoorden vraag: Wat is de maatvoering van een spaak op een Fongers H55 (weer en wind uitvoering) uit 1935? Waren de spaken op een weer en wind uitvoering zwart?
Antwoord op de vraag: De dikte van een spaak uit het voorwiel is vaak maat 14. Dit kun je goed bepalen aangezien deze maat exact 2 mm breed is. In het achterwiel zitten vaak dikkere spaken (en nippels) in maat 13. De lengte van een spaak heb ik kunnen bepalen door een bestaande spaak te meten van het uiteinde van de spaak (waar het schroefdraad zit) tot de onderkant van de rand van het platte kopje (zie ook foto's). In de prijscourant uit 1935 blijkt inderdaad dat de spaken zwart gelakt werden.
Status: Nieuwe spaken en nippels toegevoegd en wielen opnieuw gespaakt en gericht.
Aanvullende informatie: In het achterwiel ontbreekt een spaak.
Een spaak in maat 14 is exact 2 mm breed
Een spaak in maat 14 is exact 2 mm breed
Photo 31-12-13 18 22 12.jpg (225.28 KiB) 7664 keer bekeken
De lengte van een spaak heb ik kunnen bepalen door een bestaande spaak te meten van het uiteinde van de spaak (waar het schroefdraad zit) tot de onderkant van de rand van het platte kopje (in dit geval 308 mm)
De lengte van een spaak heb ik kunnen bepalen door een bestaande spaak te meten van het uiteinde van de spaak (waar het schroefdraad zit) tot de onderkant van de rand van het platte kopje (in dit geval 308 mm)
Photo 31-12-13 18 16 53.jpg (118.9 KiB) 7664 keer bekeken
De lengte van een spaak heb ik kunnen bepalen door een bestaande spaak te meten van het uiteinde van de spaak (waar het schroefdraad zit) tot de onderkant van de rand van het platte kopje (in dit geval 308 mm)
De lengte van een spaak heb ik kunnen bepalen door een bestaande spaak te meten van het uiteinde van de spaak (waar het schroefdraad zit) tot de onderkant van de rand van het platte kopje (in dit geval 308 mm)
Photo 31-12-13 18 17 32.jpg (121.66 KiB) 7664 keer bekeken
Wanneer je deze maat besteld krijg je de juiste spaken thuisgestuurd
Wanneer je deze maat besteld krijg je de juiste spaken thuisgestuurd
Photo 31-12-13 18 18 01.jpg (162.59 KiB) 7664 keer bekeken
Wanneer je deze maat besteld krijg je de juiste spaken thuisgestuurd
Wanneer je deze maat besteld krijg je de juiste spaken thuisgestuurd
Photo 31-12-13 18 18 08.jpg (138.63 KiB) 7664 keer bekeken

Vraagnummer: 7
Onderdeel: Ketting
Activiteit: In benzine weken, met tandenborstel schoonmaken en koken in kettingvet
Materiaal: Staal
Bouwjaar: ?
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik het beste een oude fietsketting weer in goede staat brengen? Hoe bepaal ik of een oude fietsketting versleten is?
Antwoord op de vraag: De ketting week je in benzine, daarna met tandenborstel oid. schoonmaken. Nu kun je voelen of er speling is tussen de schakels. Leg er een nieuwe ketting naast. Iets lengteverschil mag, maar zeker niet teveel. Er is een norm voor vervanging. Als je de ketting hergebruikt kook je deze na droging uit in kettingvet, te koop bij elke motorzaak.
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: De fietsketting betreft duidelijk een (nieuw uitziende) Union fietsketting

Vraagnummer: 8
Onderdeel: Naaf
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lakwerk
Bouwjaar: 1934/1935
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk

Vraagnummer: 9
Onderdeel: Spatborden
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Oude Fongers spatborden hebben een 'bult' in het midden. Wit geverfde stukje aan de achterkant kan eventueel opnieuw met radiatorlak. Beide spatborden zijn in het verleden aan de onderkant bijgelakt met zwarte lak.

Vraagnummer: 10
Onderdeel: Voorvork
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk. Dit zou mogelijk een 'zware voorvork' kunnen zijn.

Vraagnummer: 11
Onderdeel: Balhoofd
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol
Materiaal: Staal en nikkel(?)
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol en het geheel conserveren met Owatrol Olie."
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest

Vraagnummer: 12
Onderdeel: Cranks
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan; Uiteindelijk beide crankspies vervangen, geen speling meer gelukkig.
Aanvullende informatie: De rechter crank sluit niet meer goed aan op de trapas. Hier zit speling tussen. Aandraaien crankspie helpt wel. Vervangen geen must.

Vraagnummer: 13
Onderdeel: Trapas
Activiteit: Vetvrij maken met wasbenzine en smeren met kogellagervet
Materiaal: Staal
Bouwjaar:
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik de trapas het beste in topvorm houden.
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine en smeren met kogellagervet"
Status: Gedaan; Uiteindelijk beide crankspies vervangen, geen speling meer gelukkig.
Aanvullende informatie: De rechter crank sluit niet meer goed aan op de trapas. Hier zit speling tussen. Aandraaien crankspie helpt wel. Vervangen geen must.

Vraagnummer: 14
Onderdeel: Trommelremmen voor
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en aluminium
Bouwjaar: 1935
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode voor de buitenkant:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "

De binnenkant heb ik vetvrij gemaakt en met WD40 weer gesmeerd. De 'pads' van de remschijven die gebruikt worden zijn gemaakt van asbest. Even rekening mee houden dus! De pads zijn versleten wanneer de bevestigingspennetjes door de 'pads' heen dreigen te komen. Probeer de pads en het raakvlak zo droog mogelijk te houden. Hier geen WD40 op spuiten.
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk. Sturmey-Archer LB5 F / De 5 staat voor 1935.

Vraagnummer: 15
Onderdeel: Trommelremmen achter
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en aluminium
Bouwjaar: 1934
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode voor de buitenkant:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "

De binnenkant heb ik vetvrij gemaakt en met WD40 weer gesmeerd. De 'pads' van de remschijven die gebruikt worden zijn gemaakt van asbest. Even rekening mee houden dus! De pads zijn versleten wanneer de bevestigingspennetjes door de 'pads' heen dreigen te komen. Probeer de pads en het raakvlak zo droog mogelijk te houden. Hier geen WD40 op spuiten.
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk. Sturmey-Archer LB4 F / De 4 staat voor 1934.

Vraagnummer: 16
Onderdeel: Remhendels
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal/celluloid
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk

Vraagnummer: 17
Onderdeel: Fietsslot en sleutel
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk. Merk: HAHA

Vraagnummer: 18
Onderdeel: Kettingkastframe
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Het bevestigingsprofiel is aanwezig

Vraagnummer: 19
Onderdeel: Frame
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar: 1935
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Roest en lakwerk. Framenummer: 3510-96

Vraagnummer: 20
Onderdeel: Velg achter
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol met zwarte verfmenger
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Wiel nog richten.

Vraagnummer: 21
Onderdeel: Achterlicht
Activiteit: Polijsten
Materiaal: Staal/aluminium
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag:
Antwoord op de vraag:
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Moet ook nog werkend gemaakt worden. FAKO 2. rijks keur 4d

Vraagnummer: 22
Onderdeel: Fietsbel
Activiteit: Polijsten
Materiaal:
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag:
Antwoord op de vraag:
Status: Niets mee doen
Aanvullende informatie: Geen merk

Vraagnummer: 23
Onderdeel: Buitenband
Activiteit: Uitzoeken wat het beste is
Materiaal: Rubber
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Hoe kun je een oude rubberen buitenband het beste in goede conditie houden?
Antwoord op de vraag: Zelf de banden inmiddels met een heet sopje met Dreft gereinigd.
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Nog in goede staat. Vredestein Fabrikaat Tobago.

Vraagnummer: 24
Onderdeel: Stuur
Activiteit: Uitzoeken wat het beste is
Materiaal: Staal, lak en celluloid
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik de loslatende verf op de stuurpen het beste aanpakken? Hoe kan ik het beschadigde celluloid het beste aanpakken?
Antwoord op de vraag: "Kleine beschadigingen van celluloid sturen, zoals bijvoorbeeld
in de bocht waar het stuur tegen de muur geleund heeft en het celluloid
weg is en aan de randen van de slijtplek iets loslaat, kunnen gerepareerd worden met 2-komponentenlijm van Bison, Kombi-Snel. Dat zijn twee van die injectietubes aan elkaar. Dat, vermengd met een druppel Hammerite zwarte verf, is heel geschikt om zo'n plek te repareren. Het is dik, is lekker smeerbaar en ziet er eenmaal opgedroogd hetzelfde uit als celluloid. Tevens houdt het de losgelaten randjes celluloid bij elkaar (bron: Gerlof, oude Yahoo groep)."
Status: Nog starten
Aanvullende informatie: Verf op de stuurpen laat los, celluloid op stuur is op de hoeken beschadigd en heeft een loszittend deel aan de linkerkant van het stuur bij de stuurpen.

Vraagnummer: 25
Onderdeel: Pedalen
Activiteit: Uitzoeken wat het beste is
Materiaal: Kunststof
Bouwjaar:
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik het beste oude pedalen in goede conditie houden?
Antwoord op de vraag: Oude pedalen zijn vaak nog volledig uit elkaar te halen en kunnen op die manier een service beurt krijgen.
Status: Nog starten
Aanvullende informatie: Zien er niet versleten uit

Vraagnummer: 26
Onderdeel: Dynamo
Activiteit: Uitzoeken wat het beste is
Materiaal:
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik het beste een oude Philidine dynamo in goede conditie houden?
Antwoord op de vraag: Ik zou de dynamo kunnen polijsten
Status: Nog starten
Aanvullende informatie: Nr. 141619. Philips Phylidine 6v - 3w 0.5 a

Vraagnummer: 27
Onderdeel: Handvatten
Activiteit: Uitzoeken wat het beste is
Materiaal: Rubber
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik beste oude handvatten in conditie houden?
Antwoord op de vraag: Er lijkt weinig te gebeuren met de handvatten
Status: Niets mee doen
Aanvullende informatie: Kenutuf. British. No 284

Vraagnummer: 28
Onderdeel: Boutjes en Moertjes
Activiteit: Wasbenzine, Staalwol 000, Commandant nr.4, Owatrol, Kruipolie
Materiaal: Messing
Bouwjaar:
Gewenste actie: Verfraaien
Te beantwoorden vraag: Wat zijn de juiste stappen om dit onderdeel mee te behandelen?
Antwoord op de vraag: "Eigen methode:
Vetvrij maken met wasbenzine, de hobbelige en bobbelige roest enigszins opschuren met 000 staalwol, de lak verfraaien met Commandant nr 4 en het geheel conserveren met Owatrol Olie met een zwarte verfmenger.

Aanvulling:
Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen gebruiken het nooit. Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. "
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Verbaasd over hoe gemakkelijk alles nog gewoon los te draaien was. In de toekomst wil ik de moertjes en schroefjes behandelen met een ultrasoon reiniger en een zogenoemde 'tumbler'. De ultrasoon reiniger moet ervoor zorgen dat alles netjes schoon wordt en de tumbler kan alles daarna polijsten.

Vraagnummer: 29
Onderdeel: Transfers, plaatjes en biezen
Activiteit: Volgorde bij overschilderde plaatjes: Wasbenzine, Thinner, Verfafbijtmiddel, Schuren, Schilmesje
Materiaal:
Bouwjaar:
Gewenste actie: Conserveren
Te beantwoorden vraag: Hoe kan ik het beste een overschilderd plaatje weer tevoorschijn laten komen?
Antwoord op de vraag: Volgorde bij overschilderde plaatjes: Wasbenzine, Thinner, Verfafbijtmiddel, Schuren, Schilmesje
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Op het achterspatbord zit een overschilderd plaatje van mogelijk de verkoper van de fiets. Ook op de koplamp zit nog een overschilderd plaatje. De transfers zijn grotendeels verdwenen op de fiets, hier en daar zijn onderdelen overschilderd. Plaatje op het achterspatbord is van Douwe van der Linde - Rijwielhandel Utrecht
Plaatje lamp geverfd
Plaatje lamp geverfd
IMG_0486.JPG (37.86 KiB) 7866 keer bekeken
Plaatje lamp zichtbaar
Plaatje lamp zichtbaar
IMG_0635.JPG (28.02 KiB) 7866 keer bekeken
Plaatje achterspatbord geverfd
Plaatje achterspatbord geverfd
IMG_0521.JPG (28.45 KiB) 7866 keer bekeken
Plaatje achterspatbord zichtbaar: Douwe van der Linde - Rijwielhandel Utrecht
Plaatje achterspatbord zichtbaar: Douwe van der Linde - Rijwielhandel Utrecht
IMG_0641.JPG (33.04 KiB) 7866 keer bekeken
Vraagnummer: 30
Onderdeel: Binnenband
Activiteit: Vervangen binnenband
Materiaal: Butyl
Bouwjaar:
Gewenste actie: Vervangen
Te beantwoorden vraag: Past iedere willekeurige binnenband?
Antwoord op de vraag: Binnenbanden hebben tegenwoordig vaak veel te lange ventielen, om in 'hoge' velgen te passen. De binnenbanden van de Hema zijn goed en hebben nog die korte Hollandse ventielen.
Status: Gedaan
Aanvullende informatie: Voor de zekerheid. De binnenband was reeds 4 keer geplakt. Hevea Hermetica. Made in Holland. 28 1 1/2
Hema ventiel vs. Vredestein ventiel
Hema ventiel vs. Vredestein ventiel
IMG_0665.JPG (42.79 KiB) 7866 keer bekeken
Vraagnummer: 31
Onderdeel: Bagagedrager
Activiteit: Opzoeken
Materiaal: Staal en lak
Bouwjaar: Voor of in 1935
Gewenste actie: Opzoeken
Te beantwoorden vraag: Had de Fongers H55 uit 1935 standaard een bagage drager?
Antwoord op de vraag: Uit de geïllustreerde prijscourant van 1935 blijkt inderdaad dat er standaard een bagagedrager is toegevoegd. Voor-oorlogse bagagedragers hebben 4 speciale beugeltjes onderaan omdat de spullen met een riempje werden bevestigd. Ook de lengte van de poten is van belang: die verschilt soms met de framehoogte.
Status: Nog niet gevonden
Aanvullende informatie: Tegen een meerprijs van f 0,50 kon ook een bagagedrager met standaard worden gemonteerd.
Laatst gewijzigd door JasperA op 31 dec 2013, 18.50, 5 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3835
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door maartenB »

Hoi Jasper,
dat zijn zóveel vragen dat je het risico hebt dat niemand reageert,
Ik doe even een voorzetje, met de aantekening dat je over elk onderwerp kunt discussieren. Er is niet één goede oplossing, er zijn meningen (en sommige slechte oplossingen :lol: :

- Owatrol is niet zaligmakend. Sommige mensen zijn er voor, anderen (zoals ik) gebruiken het nooit). Weer anderen zijn principieel tegen het toevoegen van lakproducten aan oude fietsen. Die werken met kachelzwart en daarover een waslaag. Ziet er goed uit en is daarna weer te verwijderen. Zoals je weet gebruik ik wel gewoon lak.
- Lampen werden destijds in combinatie met een dynamo los bij de fiets verkocht. De koper kon kiezen. Je kunt dus elke set gebruiken die rond 35 op de markt was. Ik zal je as. vrijdag bij mij thuis een paar setjes laten zien, als we eraan denken.
- Een velg heb ik ook, maar die heeft grotere gaten voor de spaken dan een voorvelg. Achtervelgen hadden in die tijd al de dikkere spaak 13, voorvelgen altijd de dunnere spaak 14.
- het Vasad zadel is vrij zeker later toegevoegd. Af en toe worden van die Lepper achtige zadels met een krul voorop aangeboden met het Fongers logo erin. Ze zijn duur, maar passend voor jouw fiets.
- de ketting week je in benzine, daarna met tandenborstel oid. schoonmaken. Nu kun je voelen of er speling is tussen de schakels. Leg er een nieuwe ketting naast. Iets lengteverschil mag, maar zeker niet teveel. Er is een norm voor vervanging, maar die ken ik niet. Als je de ketting hergebruikt kook je deze na droging uit in kettingvet, te koop bij elke motorzaak.
- wat jij crankbout noemt, heet normaal gesproken crankspie.
- binnenbanden hebben tegenwoordig vaak veel te lange ventielen, om in 'hoge' velgen te passen. Vreselijk lelijk vind ik dat. Ik weet dat de binnenbanden van de Hema goed zijn en nog die korte Hollandse ventielen hebben. een half jaar geleden nog wel.
- vooroorlogse bagagedragers hebben 4 speciale beugeltjes onderaan omdat de spullen met een riempje werden bevestigd. Let daarop. Ook de lengte van de poten is van belang: die verschilt soms met de framehoogte.
- ik heb nog een kapot kettingkastdoek met Fongers logo liggen. Misschien kun je er wat mee.

groet!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door JasperA »

Dank! Met deze informatie heb ik in ieder geval alweer een sprong voorwaarts gemaakt.

En die vragenlijst... Tja, laten we het maar houden op jonge honden gedrag... Komt vanzelf weer goed. :?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Wat betreft de norm voor kettingslijtage:
Uitgave Renold Chains Continental Ltd., Amsterdam 1954
Uitgave Renold Chains Continental Ltd., Amsterdam 1954
ketting slijtage.jpg (186.31 KiB) 7960 keer bekeken
Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door JasperA »

Dank voor de input ten aanzien van de ketting!

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat het een 'nieuwe' Union ketting betreft die ik gewoon met een standaard kettingchecker kan inspecteren. Hij was nog niet versleten gelukkig.

Bijgevoegd wat foto's van de voortgang. De 'Owatrol' fase is achter de rug...

Mijn ervaring (ten opzichte van geluiden uit andere forumberichten) met deze manier van conserveren is:
1. Het plakt niet (misschien door de toevoeging van verfmenger) wanneer je de owatrol na een uur intrekken van de lak op de fiets verwijderd
2. De roest wordt er inderdaad donkerder van
3. Biezen, lak en transfers worden er (niet zichtbaar tenminste) door aangetast
4. Het uiteindelijke verschil voor en na is niet enorm ingrijpend maar geeft de fiets toch weer de uitstraling die hij verdiend
Bijlagen
De huidige stand van zaken! In de vervolgstappen zal ik de wielen eens nader onderzoeken. Deze zijn niet recht. Ik heb een mooie gietijzeren wielrichter op de kop getikt die hier hopelijk een bijdrage aan gaat leveren.
De huidige stand van zaken! In de vervolgstappen zal ik de wielen eens nader onderzoeken. Deze zijn niet recht. Ik heb een mooie gietijzeren wielrichter op de kop getikt die hier hopelijk een bijdrage aan gaat leveren.
g2.JPG (80.21 KiB) 7866 keer bekeken
Voor en na foto. Bij het schoonmaken van de fiets met een middeltje en bijbehorende zachte borstel (Muc-off) dat ik ook gebruik voor mijn ROAM racefiets uit de jaren 80 bleken de transfers hier niet tegen opgewassen. Hoewel de transfer nog goed zichtbaar is (met name het oranje gedeelte) moet ik toegeven dat dit een spijtige fout is geweest.
Voor en na foto. Bij het schoonmaken van de fiets met een middeltje en bijbehorende zachte borstel (Muc-off) dat ik ook gebruik voor mijn ROAM racefiets uit de jaren 80 bleken de transfers hier niet tegen opgewassen. Hoewel de transfer nog goed zichtbaar is (met name het oranje gedeelte) moet ik toegeven dat dit een spijtige fout is geweest.
image[4].jpeg (299.23 KiB) 7908 keer bekeken
Met name bij het kettingframe zie je wat de zwarte verfmenger doet. De roest lijkt donkerder en is (in mijn ogen) minder storend).
Met name bij het kettingframe zie je wat de zwarte verfmenger doet. De roest lijkt donkerder en is (in mijn ogen) minder storend).
image[2].jpeg (256.31 KiB) 7908 keer bekeken
Ik heb alle onderdelen uit elkaar gehad en een poetsbeurt gegeven. Poetsbeurt betrof: Vetvrij gemaakt met Wasbenzine, de roest voorzichtig opgeschuurd met 000 staalwol, het lak behandeld met Commandant nr. 4 en vervolgens één en ander geconserveerd met Owatrol aangelengd met een beetje verfmenger (20%). De overtollige Owatrol heb ik na een uur intrekken verwijderd met een katoenen doek zodat dit niet op de nog aanwezig lak achterbleef.
Ik heb alle onderdelen uit elkaar gehad en een poetsbeurt gegeven. Poetsbeurt betrof: Vetvrij gemaakt met Wasbenzine, de roest voorzichtig opgeschuurd met 000 staalwol, het lak behandeld met Commandant nr. 4 en vervolgens één en ander geconserveerd met Owatrol aangelengd met een beetje verfmenger (20%). De overtollige Owatrol heb ik na een uur intrekken verwijderd met een katoenen doek zodat dit niet op de nog aanwezig lak achterbleef.
image[1].jpeg (156.57 KiB) 7908 keer bekeken
Alle kogellagers zijn vervangen en zitten nieuw in het vet. De fiets is weer in 'soepele staat' en rammelt nergens meer. Erg prettig!
Alle kogellagers zijn vervangen en zitten nieuw in het vet. De fiets is weer in 'soepele staat' en rammelt nergens meer. Erg prettig!
image (1).jpeg (184 KiB) 7908 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JasperA op 23 okt 2013, 17.49, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie