Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door JasperA »

Dank! Ernstig is inderdaad wel een juiste omschrijving...

Nog los overigens van de discussie of het zinvol is wil ik ook gewoon graag een aantal technieken rondom fiets restauratie/reparatie onder de knie proberen te krijgen.

Met polyester aan de slag zal daar eentje van zijn dus die ga ik zeker proberen maar aangezien er gaten genoeg zijn (...) zal ik ook wederom achter een soldeerbout, soldeertin, flux en kopergaas aan.

Wederom omdat ik eerder dit jaar al mijn glas-in-lood gereedschap heb verkocht. Glas-in-lood ramen maken was helaas een 'passieve hobby' geworden en de woorden 'passief' en 'hobby' gaan nou eenmaal niet samen...

Ik zal mijn bevindingen in ieder geval tzt plaatsen!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door reneke »

In een door mij gerestaureerde transportfiets zaten na ontroesten gaten in de spatborden en kettingscherm. (heb wel eerst alle roest verweiderd) Deze heb ik gewoon zo overgeschilderd zonder de gaten te dichten. Dit is een onderdeel van de geschiedenis en dat mag gezien worden, andere reparaties zijn ook duidelijk zichtbaar.
Dit is en blijft de historie van een oude fiets!
Groeten uit Ter Apel
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door asterduc »

JasperA schreef:Dank! Ernstig is inderdaad wel een juiste omschrijving...
reparatie van dit spatbord is een onmogelijke taak, ... en dat maakt het dus net interessant om het te gaan doen, toch!!!

Vorig jaar heb ik op de automechanika een demonstratie gezien met koud soldeer.
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php ... deer#p3275

Het prodict, toen ng niet leverbaar, was een koudsoldeer die in een spuittube zit en kan uitgesmeerd worden zoals een kit (wel een redelijk stijve masse). Na uitharding (2 componenten) kan het soldeer dan verwerkt worden zoals metaal, dus gewoon met vijl en slijpmiddelen.
Het resultaat vond ik heel indrukwekkend.

Als ik jouw spatbord zo zie lijkt dit product zowat het enige middel om resultaat te boeken.

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
x-frames

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door x-frames »

Jasper.probeer eens poxymatic staal.daar heb ik mijn Raleigh
spatborden ook mee gerepareerd.werkt goed na uitharding is het
te vijlen slijpen of schuren.en zelfs draad te tappen
Het is van LOCTITE nr3450.ik haal het bij Brezan automaterialen

groeten gerrit
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door JasperA »

Dank iedereen voor de goede tips! Ik zal bij deze nog even de laatste stand van zaken aangeven ten aanzien van het spatbord.

Ik heb dit project (zo zie ik het dan even) namelijk uitgesteld tot het voorjaar. Het spatbord heeft tot die tijd even wat rust om bij te komen van de gasbrander, de staalborstel en de slijptol...

Ook ben ik er nog niet over uit hoe de uiteindelijke fiets eruit moet komen te zien. Ik kreeg de tip om tijdens een tocht van de vereniging eens goed om me heen te kijken naar andere rijwielen.

Naast het verstevigen van het spatbord schijnt het ook nog niet eens zo raar te lijken wanneer je de gaten er gewoon in laat zitten (voelt wel wat tegennatuurlijk maar goed)...

Zodra er weer voortgang is zal ik hierover berichten!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door JasperA »

Onderstaand een paar scans uit de Burgers prijscourant van 1925 (met dank aan Dhr. de Vries, het Velorama en mijn scanactiviteiten...). Helaas zat de prijscourant uit 1924 niet in de map... Heeft iemand deze toevallig nog liggen?? Toevallig zal trouwens ook wel niet. :lol:

De fiets lijkt nog het meest op de Standard uitvoering die hieronder is weergegeven.

Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst sprak ik iemand uit Deventer die ook een Burgers damesfiets had maar dan uit 1925. Deze had dezelfde bagagedrager als de mijne dus blijkbaar wel origineel (toeval bestaat niet...?). De betreffende persoon zou zich nog melden via het forum... :?: Ik zou deze fiets in ieder geval graag eens willen bekijken!

Het viel me overigens op dat van de Burgers map waar deze prijscourant in zat (1922-1928) nog niets in de documentatiebank van de Oude fiets stond. Heeft niemand deze al eens ingescand? Zelf had ik, omdat ik me heb gefocused op oud-Groninger materiaal, helaas geen tijd meer... :?

Overigens is alles wat ik gescand heb beschikbaar voor de documentatiebank.
Bijlagen
Burgers Damesrijwiel Standard 1925.jpg
Burgers Damesrijwiel Standard 1925.jpg (70.58 KiB) 4471 keer bekeken
Burgers Damesrijwiel Standard 1925 - volledige pagina.jpg
Burgers Damesrijwiel Standard 1925 - volledige pagina.jpg (81 KiB) 4471 keer bekeken
Burgers Prijscourant 1925 - Voorkant.jpg
Burgers Prijscourant 1925 - Voorkant.jpg (96.88 KiB) 4471 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2585
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door Durabo88 »

Vroeger veranderde er niet zo veel als tegenwoordig, dus die van 1925 moet voldoende info geven.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3835
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door maartenB »

Hoi Jasper,
Als je je ingescande folders aan mij kunt sturen met wetransfer, dan bepaal ik of ze nog iets verkleind moeten worden en zet Sjoerd ze in de doumentatiebank. Alvast bedankt!
En dat achterrek krijg je hoor! (maar origineel is het natuurlijk niet, want een accessoire.) Ik vind het trouwens een erg lelijk en lomp rek, maar smaken verschillen :D :D :D ?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2369
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Jasper,
Wat me opvalt aan de afbeelding in de catalogus is dat deze fiets nog massieve spatbordstangetjes heeft.
Jou fiets heeft de bekende plaatstalen beugels waar Burgers relatief vroeg mee begon.
Ik meen ook dat de fiets van de afbeelding een hoger eindigend achterspatbord heeft (kenmerk van vroegere fietsen).
Het zou overigens best kunnen dat Burgers haar afbeeldingen niet up to date had. Je ziet dat wel vaker in catalogi.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door JasperA »

@MaartenB, Haha! Je voelde je al aangesproken zie ik... :D

En je mening over het rek was inderdaad al bekend, ik ben er zelf nou ook niet echt weg van maar ik voel me toch enigszins verplicht hem uiteindelijk weer te plaatsen. Ik neig blijkbaar toch naar het 'magisch geheel' principe... :roll:

De scans zijn trouwens al onderweg. Ik ben samen met een clublid een dagje wezen scannen in Nijmegen. Hier zal veel mooi materiaal bij zitten!

@MaartenW, de spatbordstangetjes waren me al opgevallen inderdaad. De lengte van het spatbord dan weer niet. Kijken is niet altijd zien zullen we maar zeggen... :idea:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie