Informatie gezocht over mijn Germaan omafiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
marnix

Informatie gezocht over mijn Germaan omafiets

Bericht door marnix »

Hallo allemaal!

Mijn naam is Marnix en ik ben nieuw hier. Ik ben op zoek naar meer informatie over mijn omafietsje. Ik heb hem gekregen van een vriend van me die hem gevonden heeft in een container. Het is een germaan en dat is eigenlijk alles wat ik weet :mrgreen: wie kan me iets vertellen over het bouwjaar/de oorsprong? Dit is haar:

Afbeelding

ik zal een dezer dagen nog wat meer foto's van dichtbij maken. Zadel en achterband zijn in ieder geval niet meer origineel, de rest hoort volgens mij wel aardig bij elkaar. Alvast bedankt!
maartenB

Re: Informatie gezocht over mijn Germaan omafiets

Bericht door maartenB »

Hoi Marnix, dat is een veel te leuke fiets om in een container te vinden!

Qua meer info: bij ons zijn detailfotos en framenummers zaligmakend. Een foto van het framenummer beats it all.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Is ie nou zwart of donkergroen?
Mooie grote naven, kun je een paar close ups maken? En foto's als je ze hebt opengemaakt. Ik ben erg benieuwd of er kogellagers in zitten. Ze lijken een beetje op Simplex naven, maar dat vond ik laatst ook van een bepaalde Phoenix Mutaped. Een andere Mutaped had weer gewoon SA.

Groeten, Y
Sportief fietsend!
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Mooie fiets inderdaad. Meer dan de moeite waard om een uitgebreide poetsbeurt te geven.
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de afstand tussen de balhoofdlagers. Het ziet er op de foto naar uit dat het een hele hoge is.
Ik meen dat Gazelle ooit frames heeft gebouwd met een balhoofd van 31cm en dat dat zo'n beetje de hoogste waren maar deze ziet er uit alsof ie het ook wel haalt.
Kun je het eens opmeten?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
marnix

Bericht door marnix »

Zo, dat heeft even geduurd maar ik ben er weer :mrgreen: een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fietst nog prima, mijn vriendinnetje rijdt er vrij regelmatig mee naar werk zelfs :mrgreen: twijfel een beetje om hem een keer goed te poetsen, vind het eigenlijk wel gaaf om hem zo 'lelijk' te laten omdat je dan extra goed ziet dat hij oud is ofzo. Iemand wat meer info over het bouwjaar e.d.?
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Marnix,

Je kunt hierover het beste even contact leggen met Paul Sondaar, zie http://oudefiets.nl/index.php?option=co ... Itemid=537 voor zijn contactgegevens.

Leuke trommelrem achter trouwens, zit er aan de voorkant ook iets vergelijkbaars. Elders op het forum hebben we al een discussie over al dan niet Simplex trommelremmen.

Ik zou alles lekker in de Owatrol zetten, dan wordt de roest niet erger dan het nu al is. Je kunt dan altijd later nog over al dan niet poetsen beslissen.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Kwaliteitsfiets. Ik zou zeker de moeite nemen haar schoon te maken en met Owatrol ofzo te behandelen. Geloof me, die gaat er nooit meer nieuw uitzien :-)

Ik ben geen Germaan kenner, dus qua leeftijd kan ik niet veel zeggen. Behalve dat de fiets zo op het oog ergens tussen mid jaren dertig tot mid jaren vijftig gebouwd zal zijn.

De hoogte van de balhoofdbuis is zeker interessant en de moeite waard om na te meten (en ons te vertellen :-) ). Het bepaalt het rijcomfort van de fiets. Hier staat een stukje daarover:

http://www.rijwiel.net/omafietn.htm

De trommelremmen lijken idd weer op de Simplex-en, meest opvallende verschil is dat de ankerplaat van de naaf voor bij de Germaan links zit, en bij Simplex altijd rechts.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
marnix

Bericht door marnix »

Ah kijk, zal binnenkort even het balhoofd meten, is inderdaad aardig lang!
marnix

Bericht door marnix »

27cm is de uitkomst, ergens tussen de jaren 30 en 50 is hij dus, nou eens uitvogelen hoe oud hij precies is. Een ding wat zeker is is dat ze heel mooi oud is geworden :mrgreen:
Nick013

Bericht door Nick013 »

Coole fiets idd, en leuk dat groen ipv standaard zwart wat je het meeste ziet 8-)
Less is more :mrgreen:
Plaats reactie