Deze Raleigh uit 1924 is rond 1951 gemoderniseerd en herlakt/verchroomd. Naast de Raleigh logos staat er keurig P.G.Pestman Groningen op het frame. Wie weet of dat een moffelbedrijf was, of een fietsenmaker?
Dan nu een stuk historie:
De fiets is in 1924 nieuw gekocht door de oma van de 75-jarige heer die de fiets aan mij verkocht. Oma was toen met haar man teruggekomen uit 'ons Indie' en kocht een fiets. Oma overleed in de jaren 30 en haar dochter ging erop rijden. Waarschijnlijk was die wat klein, want het bovenste randje van de zadelbuis is eraf gezaagd, zonde! Van het framenummer zijn enkel de eerste 3 cijfers te lezen: 800. Dat duidt op 1924.
In de oorlog werd de Raleigh opgeslagen op zolder in het huis in Winschoten waar de familie woonde. Na de oorlog is de fiets gemoderniseerd, de heer des huizes vond de optrekremmen niet veilig en liet trommelremmen monteren. Deze SA remmen (met 3 versn naaf) zijn gedateerd in 1950 en 1951, het lakwerk waarschijnlijk ook.
Na overlijden van zijn moeder heeft de kleinzoon de fiets bewaard, tot hij recent te koop kwam.
Ik vind de historie erg leuk, de fiets is fraai, maar op zich wil ik er geen Raleigh omsafiets bij. Daarom neem ik de fiets zaterdag mee naar Vianen, voor verkoop. Maar ik zou toch graag weten wat die P.G.Pestman voor een bedrijf was!
Wie kent P.G. Pestman uit Groningen, spuiterij-fietsenzaak?
Wie kent P.G. Pestman uit Groningen, spuiterij-fietsenzaak?
- Bijlagen
-
- IMG_9858.JPG (191.06 KiB) 2511 keer bekeken
-
- IMG_9859.JPG (275.77 KiB) 2511 keer bekeken
-
- IMG_9855.JPG (334.34 KiB) 2511 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Wie kent P.G. Pestman uit Groningen, spuiterij-fietsenza
Pestman was denk ik de fietsenmaker die de fiets verkocht. Of het opknappen en moffelen ging via zijn hand omdat hij Raleigh-dealer was (fietsenmakers demonteerden vroeger de oude fiets van de klant, lieten hem moffelen en monteerden hem weer). Zie deze twee advertenties uit het Nieuwsblad van het Noorden, de bovenste jaren 30, de onderste begin jaren 50.
Re: Wie kent P.G. Pestman uit Groningen, spuiterij-fietsenza
Super! Je hebt volgens mij helemaal gelijk. Weer een stukje verhaal bij deze fiets.
groet,
Maarten
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net