Deze hoge bi heb ik gisteren opgehaald uit Duitsland. Gekocht via de ebay veiling voor een alleszins redelijke prijs.
Het is een 52 inch hoge (dat is de diameter van het voorwiel) en die maat is precies geschikt voor mijn dochter van 13, die graag hoge bi wil rijden. Dan ben ik niet te beroerd om er voor haar een klaar te maken

Bijzonder zijn de tangentiale (gekruiste) spaken, vooral de voornaaf is bijzonder omdat ze daar in een soort 'bakje' lopen.De achternaaf is van een model dat al veel bekender voorkomt, maar duidelijk wel origineel.
Ik zoek informatie over de afkomst. De fiets lijkt sprekend op de 'King of Clubs' van Coventry Machinists Co (CMC) uit 1887, maar de backbone (de dikke buis) is ovaal en in de catalogi uit die jaren staat dat die rond zou moeten zijn. ook het opstapje is niet van CMC, maar dat is misschien ooit vervangen.
Het grootste probleem qua identificatie is dat er geen framenummer in staat, en dat deed CMC altijd wel.
Nou leverden Duitse fabrieken als Adler en Opel gewoon de fietsen van CMC, wellicht in licentie gebouwd. Zo een zou het er kunnen zijn.
Het stuur is een schandvlek op de verder goed bewaarde fiets. Tegen de tijd dat ik deze hoge bi ga restaureren komt er weer het juiste stuur op te zitten.
Ik ben er blij mee, het is echt een bijzondere en uiterst zeldzame fiets erbij! En dat vind iemand dus gewoon in een boerenschuur in het Ruhrgebied .....
groet,
Maarten