Kettingblad komt los van cranck.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Fotomaan

Kettingblad komt los van cranck.

Bericht door Fotomaan »

Het is me overkomen dat het voorste tandwiel loskomt van de cranck. Nog nooit meegemaakt en ik dacht niet dat me dat ooit zou gebeuren. Het ding is van een Gazelle transportfiets en ik vraag me af of ik zoiets weer vast kan krijgen. Als iemand tips heeft houd ik mee aanbevolen.
Het eerste wat ik zelf denk is naar een metaalbewerkingsbedrijf gaan en weer vast laten persen maar lassen is misschien ook een optie.
Ik wacht nog even met actie ondernemen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fotomaan

Re: Kettingblad komt los van cranck.

Bericht door Fotomaan »

Ik ben even naar Frankie-uz Bikuz geweest om de cranck te laten lassen. Heeft ie mooi gedaan. Het zit niet in het zicht. Kan weer 50 jaar mee.
Het was nog niet echt kapot maar zat wel los. Als ik er mee doorgefietst had was het waarschijnlijk wel een keer kapot gegaan.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Charles,
Gelukkig dat het weer gelast is. Staat het tandwiel wel weer recht op de as?

Heb een tijdje geleden ook een goed lasapparaat gekocht, is nooit weg met onze hobby. Heb het nu weer aardig onder de knie, mijn eerste klusje het lassen van de voorvork van de Burgers kruisframe had ik iets te dun gelast en weer weg geslepen omdat ik het wel netjes wilde doen. De tweede keer maar wat dikkere las gelegd en een paar gaten geboord om de ingezette buis vast te lassen aan de vork buis. Ik hoop dat ie nu heel blijft. Deze keer niet gekeken naar de esthetische kant namelijk het onzichtbaar restaureren. Je ziet het niet en het moet stevig zijn. Dus gewoon de las zoveel mogelijk intact laten.
Het last wel lekker aan een fiets. Ik heb jaren geleden een paar jaar auto's gerestaureerd en dat is dunner materiaal. Zelfs de kokerbalken zijn dunner dan de gemiddelde buis in een fietsframe...

groeten Michiel :lol:
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Michiel,
Ja, het tandwiel zit er weer helemaal recht op.
Dat was ook niet zo moeilijk omdat het er nog opzat. 't Was niet echt kapot en er kon nog mee gefiets worden. Het is 'Mig-Mag' gelast was in drie minuten gebeurd.
't Zit er al weer op en omdat ik er toch mee bezig was heb meteen maar een lakdoek kettingkast gemonteerd.
Altijd weer een uitdaging :roll: maar oefening baart kunst en het gaat ook steeds beter. :)
Het is een transportfiets en omdat daar bijna nooit biezen op zitten vond ik het wel aardig om er ook een kettingkast zonder biezen op te zetten. Die verkopen ze gelukkig bij de groothandel. Ze komen uit het verre Oosten maar het zijn remakes van De Woerd.
Het is niet origineel maar het ziet er uit alsof het dat wel is.
'k Zal er nog wel een fotootje van maken.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Plaats reactie