Gazelle dealer Glaude Groningen: afmontage producent Gazelle
Gazelle dealer Glaude Groningen: afmontage producent Gazelle
Dag Allen,
Er is mij een keer vertelt dat Glaude (met een accent aigu op de e) in Groningen niet alleen Gazelle dealer was maar dat daar ook fietsen geproduceerd werden. Met 'geproduceerd' bedoel ik dus samengesteld of gemonteerd werden. Meer dan alleen de normale afmontage voor uitlevering.
Weet iemand hier iets van.
Ik heb n.l. een Gazelle die eigenlijk niet kan. Een, waarschijnlijk, het transfer is zo goed als verdwenen, No. 8 uit 1957 met (en dit klopt dus volgens de boekjes niet) smalle sport spatborden en velgen 28 x 1 5/8 x 1 3/8. Precies zoals de damesversie No. 8, uitgevoerd werd. Echter de herenversie zou brede spatborden en velgen 28 x 1,5 moeten hebben.
Aangezien deze fiets van Glaude komt is het een klein kunstje om de spatborden, velgen van de damesversie te monteren.
De fiets ziet er echter uit alsof deze velgen, banden en spatborden er altijd op hebben gezeten.
Het is zeker geen Sport Luxe die wel deze velgen, banden en spatborden heeft.
Als iemand iets weet, graag!
Gerard.
Er is mij een keer vertelt dat Glaude (met een accent aigu op de e) in Groningen niet alleen Gazelle dealer was maar dat daar ook fietsen geproduceerd werden. Met 'geproduceerd' bedoel ik dus samengesteld of gemonteerd werden. Meer dan alleen de normale afmontage voor uitlevering.
Weet iemand hier iets van.
Ik heb n.l. een Gazelle die eigenlijk niet kan. Een, waarschijnlijk, het transfer is zo goed als verdwenen, No. 8 uit 1957 met (en dit klopt dus volgens de boekjes niet) smalle sport spatborden en velgen 28 x 1 5/8 x 1 3/8. Precies zoals de damesversie No. 8, uitgevoerd werd. Echter de herenversie zou brede spatborden en velgen 28 x 1,5 moeten hebben.
Aangezien deze fiets van Glaude komt is het een klein kunstje om de spatborden, velgen van de damesversie te monteren.
De fiets ziet er echter uit alsof deze velgen, banden en spatborden er altijd op hebben gezeten.
Het is zeker geen Sport Luxe die wel deze velgen, banden en spatborden heeft.
Als iemand iets weet, graag!
Gerard.
Laatst gewijzigd door Gerard op 1 dec 2013, 09.30, 1 keer totaal gewijzigd.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Re: Gazelle dealer Glaude Groningen: afmontage producent Gaz
Hallo Gerard,
aparte fiets idd!
Ik kan je er niet meer over vertellen, maar ik heb ook weleens zo'n afwijkende Gazelle fiets gehad, maar dan in omamodel
Volgens de sticker no 8, maar ook met smalle spatbordjes, zwarte 28/1/5/8 wielen met gazelle naven en stangenremmen
Deze was uit 1966.
aparte fiets idd!
Ik kan je er niet meer over vertellen, maar ik heb ook weleens zo'n afwijkende Gazelle fiets gehad, maar dan in omamodel

- Bijlagen
-
- foto2.jpg (145.13 KiB) 9985 keer bekeken
-
- foto1.jpg (161.1 KiB) 9985 keer bekeken
Less is more 

dat is misschien die fiets van mijn vrouw geweest die op Picasa staat. Volgens de prijslijst bestond deze inderdaad, maar alleen in damesuitvoering, daar refereert Gerard ook naar, maar zijn fiets is dus een herenmodel en dat maakt het apart.Nick013 schreef:Ik kan je er niet meer over vertellen, maar ik heb ook weleens zo'n afwijkende Gazelle fiets gehad, maar dan in omamodelVolgens de sticker no 8, maar ook met smalle spatbordjes, zwarte 28/1/5/8 wielen met gazelle naven en stangenremmen
Deze was uit 1966.
Ooit is mij verteld, door iemand uit Groningen, dat Gazelle speciale series maakte van maximaal 25000 stuks. Of dit verhaal klopt is mij niet bekend. Ik heb er eerlijk gezegd wel wat moeite mee.
Het verhaal van de assemblage door Glaubé lijkt me dan geloofwaardiger.
Toevallig zag ik vandaag nog een vooroorlogse Omafiets eveneens met Glaubé plaatje (heeft niets met dit topic te maken natuurlijk

het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Hey Ed,
ok, thx voor de mooie info!
Mijn fiets is helaas al enige tijd geleden in onderdelen uit elkaar gegaan, vanwege de matige belangstelling op MP...
ok, thx voor de mooie info!

Mijn fiets is helaas al enige tijd geleden in onderdelen uit elkaar gegaan, vanwege de matige belangstelling op MP...
asterduc schreef:dat is misschien die fiets van mijn vrouw geweest die op Picasa staat. Volgens de prijslijst bestond deze inderdaad, maar alleen in damesuitvoering, daar refereert Gerard ook naar, maar zijn fiets is dus een herenmodel en dat maakt het apart.Nick013 schreef:Ik kan je er niet meer over vertellen, maar ik heb ook weleens zo'n afwijkende Gazelle fiets gehad, maar dan in omamodelVolgens de sticker no 8, maar ook met smalle spatbordjes, zwarte 28/1/5/8 wielen met gazelle naven en stangenremmen
Deze was uit 1966.
Ooit is mij verteld, door iemand uit Groningen, dat Gazelle speciale series maakte van maximaal 25000 stuks. Of dit verhaal klopt is mij niet bekend. Ik heb er eerlijk gezegd wel wat moeite mee.
Het verhaal van de assemblage door Glaubé lijkt me dan geloofwaardiger.
Toevallig zag ik vandaag nog een vooroorlogse Omafiets eveneens met Glaubé plaatje (heeft niets met dit topic te maken natuurlijk).
Less is more 

Gezien de ruimte tussen de kroon van jouw voorvork en de buitenband lijkt me de vork van een gewone 28 x 1 1/2 fiets afkomstig. Deze ruimte is alweer kleiner bij het spatbordstangetje. Het ziet er een beetje scheef uit, maar goed dat kan ook wel kloppen begrijp ik.
Groeten, Y.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Heb je het nou over mijn fiets?
Nee, dat lijkt dus maar zo, fiets was echt met wielmaat 28 1/5/8 want ik heb er ook banden op gehad, om het zeker te weten

Nee, dat lijkt dus maar zo, fiets was echt met wielmaat 28 1/5/8 want ik heb er ook banden op gehad, om het zeker te weten

Durabo88 schreef:Gezien de ruimte tussen de kroon van jouw voorvork en de buitenband lijkt me de vork van een gewone 28 x 1 1/2 fiets afkomstig. Deze ruimte is alweer kleiner bij het spatbordstangetje. Het ziet er een beetje scheef uit, maar goed dat kan ook wel kloppen begrijp ik.
Groeten, Y.
Less is more 

Beste Nick,
Nee niet jouw fiets, ik reageer op het eerste bericht in de reeks.
Groeten, Y.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Ak okDurabo88 schreef:Beste Nick,
Groeten, Y.

Less is more 

-
Interessant om te lezen, ik heb ook een Gazelle van Glaudé uit Groningen. Met het zelfde dealerplaatje achterop.
Weet iemand of deze zaak nog bestaat? Of wat het adres was en wanneer de zaak is opgeheven?

Weet iemand of deze zaak nog bestaat? Of wat het adres was en wanneer de zaak is opgeheven?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
over Glaudé staat op internet (site Voetbalclub Be Quick, Groningen) het volgende:
In memoriam: Herman Glaudé (86)
Geplaatst op Donderdag 7 November 2013 om 17:17
Geschreven door: Bestuur
In memoriam: Herman Glaudé
Op 86-jarige leeftijd is Herman op 14 oktober j.l. toch nog vrij plotseling in het Else vd Laanhuis in Eelde overleden. Hij was lid van Be Quick sinds 1938. Begin oktober 2013 werd hem het aandenken, dat hoort bij het 75 jarig lidmaatschap van onze vereniging (een bijzondere BQ-gravure van Johan Dijkstra) door onze Tegelclub nog overhandigd. Hij was daar zeer verguld mee.
Als je de naam Glaudé hoort, dan denken de ouderen onder ons automatisch terug aan de fietsen- en gemotoriseerde tweewielers zaak onder aan het viaduct in Groningen. Het bedrijf had hij van zijn vader overgenomen.
Herman speelde bij Be Quick in de jeugd onder leiding van Hessel Eckhardt met onder andere Ger Veenma en Benny Brugts. Daarna heeft hij een paar keer in het eerste elftal meegedaan, maar was verder terug te vinden in het vijfde met o.a. Herman Arends, “de Cremers” en Piet Kiewiet.
Door zijn drukke werkzaamheden en later hun 19-jarig voorjaarsverblijf in Calpe (Spanje) was Herman beperkt aanwezig op de Esserberg, maar waar mogelijk, troffen we hem bij het jaarlijkse Herendiner en de maandelijkse Herensociëteit.
Zijn 75-jarig lidmaatschap onderstreepte, dat het motto “Be Quick for ever” voor Herman volledig van toepassing was.
Wij wensen Addie en de kinderen veel sterkte toe.
Bestuur en de Tegelclub van de GSV Be Quick 1887
In memoriam: Herman Glaudé (86)
Geplaatst op Donderdag 7 November 2013 om 17:17
Geschreven door: Bestuur
In memoriam: Herman Glaudé
Op 86-jarige leeftijd is Herman op 14 oktober j.l. toch nog vrij plotseling in het Else vd Laanhuis in Eelde overleden. Hij was lid van Be Quick sinds 1938. Begin oktober 2013 werd hem het aandenken, dat hoort bij het 75 jarig lidmaatschap van onze vereniging (een bijzondere BQ-gravure van Johan Dijkstra) door onze Tegelclub nog overhandigd. Hij was daar zeer verguld mee.
Als je de naam Glaudé hoort, dan denken de ouderen onder ons automatisch terug aan de fietsen- en gemotoriseerde tweewielers zaak onder aan het viaduct in Groningen. Het bedrijf had hij van zijn vader overgenomen.
Herman speelde bij Be Quick in de jeugd onder leiding van Hessel Eckhardt met onder andere Ger Veenma en Benny Brugts. Daarna heeft hij een paar keer in het eerste elftal meegedaan, maar was verder terug te vinden in het vijfde met o.a. Herman Arends, “de Cremers” en Piet Kiewiet.
Door zijn drukke werkzaamheden en later hun 19-jarig voorjaarsverblijf in Calpe (Spanje) was Herman beperkt aanwezig op de Esserberg, maar waar mogelijk, troffen we hem bij het jaarlijkse Herendiner en de maandelijkse Herensociëteit.
Zijn 75-jarig lidmaatschap onderstreepte, dat het motto “Be Quick for ever” voor Herman volledig van toepassing was.
Wij wensen Addie en de kinderen veel sterkte toe.
Bestuur en de Tegelclub van de GSV Be Quick 1887
DCR gaat nooit verloren....