Locomotief 1948 kruisframe en 26 inch wielen

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
kitboy

Locomotief 1948 kruisframe en 26 inch wielen

Bericht door kitboy »

Beste forumgebruikers,

In het dagelijks leven ben ik arbeidstrainer fietswerkplaats opererend in een trainingscentrum voor jongeren met autisme.
Ik heb jaren oude brommers verzameld, wat er voor zorgde dat ik natuurlijk ook wel wat heb met oude fietsen, en als het eventjes kan knap ik op de fietswerkplaats graag ouderwetse fietsen op. De plaatselijke fietsenmaker in Oosterbeek is hier ook mee bekend en vandaar afgelopen vrijdag een telefoontje met de mededeling: "Nico ik heb een oude Locomotief fiets voor je uit 1948, kruisframe, is dat iets voor je". Vijf minuten later stond ik er. Tja,... erg mooi fietsje, maar met flinke uitdaging:

Afbeelding

Jaartal staat duidelijk in de S.A. naaf, maar wat sowieso al opvalt is dat de velgen verschillend zijn. Dus of het geheel zo origineel is verkocht?? Want de S.A. versteller is volgens mij ook van recenter datum (zo'n eentje die altijd verkeerd om staat).

Afbeelding
Helaas geen balhoofd plaatje maar een transfer.

Afbeelding
Framenummer eindigt op 49,.... ook een indicactie?

Afbeelding

Ben nu een beetje aan het dimdammen in hoeverre deze fiets op te knappen is. Alles wat chroom is, is helemaal aangetast (niet doorgerot). In hoeverre aan de juiste onderdelen is te komen, weet ik ook niet.

Misschien zijn er wel verzamelaar die juist nog een échte Locomotief zoeken (van voor de fusie met Simplex...) Ik weet het niet.

Wellicht mensen die suggesties hebben op dit forum.

Groetjes, Nico Teunissen
berkers41

Re: Locomotief 1948 kruisframe en 26 inch wielen

Bericht door berkers41 »

Het frame nummer begint met een nul.
Dat zou 1950 kunnen betekenen; zeker icm de '48-naaf en die mooie eendebek spatbordvorm is dat de meest waarschijnlijke geboortedatum.

Mooie winterproject.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Wat een heerlijke fiets, die zou ik graag een helemaal poetsen en opknappen. Fijn dat hij bij u terecht gekomen is!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Nick013

Bericht door Nick013 »

Leuke fiets!
En mooi werk wat je doet! ;)

Ik heb een vergelijkbaar model :mrgreen: Mijne is uit 1949.
Iemand enig idee, vanaf welk jaar dit Locomotoief model gemaakt werd?
Bijlagen
Locomotief1949-3.JPG
Locomotief1949-3.JPG (98.53 KiB) 9696 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Nick013 op 19 dec 2013, 07.50, 1 keer totaal gewijzigd.
Less is more :mrgreen:
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Hoi allemaal,

Zeldzaam zijn ze niet, maar het blijft een leuk model.

De lak is duidelijk in betere staat dan het chroom. Mogelijk t.g.v. de materiaalschaarste na de oorlog. Het wordt vast wel weer wat moois.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Dit Locomotief model was er al eind jaren dertig. Kijk maar eens in de catalogus van 1940 die in onze documentatiebank is opgenomen.

Groeten,
Sjoerd
Nick013

Bericht door Nick013 »

Ok, thx voor de tip! 8-)
Eysfan schreef:Dit Locomotief model was er al eind jaren dertig. Kijk maar eens in de catalogus van 1940 die in onze documentatiebank is opgenomen.

Groeten,
Sjoerd
Less is more :mrgreen:
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Het aardige is dat de kruisframes tot circa 1940 geen vaste bagagedrager hebben, die zo karakteristiek is voor Locomotief.

Het chroom van Locomotief-en van voor de fusie met Simplex lijkt altijd van mindere kwaliteit. Na de fusie wordt dit aanmerkelijk beter.

De SA versteller kan heel goed origineel zijn. Het omgekeerde model bestond tot circa 1960, rond 1950 had je het gecombineerde drie en vier speed model. Ergens op internet staat nog een uitgebreide beschrijving van alle verschillende modellen - voor de perfectionist :lol:

Twee verschillende velgen klopt natuurlijk niet. De voor naaf (als die ook van SA is) heeft een ingeslagen bouwjaar/maand, wellicht kan je daarmee iets concluderen. Het type velg uit die tijd is bekend, dus als je detail foto's plaatst van de velgprofielen komen we daar ook wel uit.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
kitboy

Bericht door kitboy »

Bedankt allen voor de reacties zover. Conclusie, ik ga de fiets opknappen, maar het resultaat zal afhangen van de onderdelen die ik kan vinden, met een zo authentiek mogelijk karakter, maar het resultaat zal zeker niet 100% origineel zijn. Kortom als mensen mij kunnen helpen met onderdelen zoals een stuur dat er op lijkt mét chroom, velgen en dergelijke...

Goed, ik heb beide velgen gefotografeerd:

Afbeelding
achter

Afbeelding
Voor

Overigens is de achternaaf van 11 48 en de voornaaf van 12 48. Geen oemenswaardig verschil en kan me voorstellen dat ze tegelijkertijd op de fiets zijn gezet.

Grappig is overigens dat mijn Fietswerkplaats is gevestigd aan de Stationsweg in oosterbeek, het gebouw heet Station 49 en mijn afdeling De Wissel. Én van welk merk heb ik nu de meeste oude exemplaren! precies "Locomotief" ;-) Alledrie eventjes bij mekaar:

Afbeelding

Afbeelding
Groene brommer op de achtergrond is overigens nóg een Amsterdams produkt, namelijk een Maxwell.

Afbeelding
Deze Locomotief uit '54 is overigens al eerder aan bod gekomen op dit forum. Zowel door mij als de vorige eigenaresse van wie ik heb heb overgenomen. Overigens is ie te koop. Voor €75,- mag ie worden opgehaald, het is inmiddels een exemplaar waar mee gefietst kan worden!

Zo lijkt mij fietswerkplaats meer op een "loods" zo met al die Locomotieven!

Groetjes, Nico
maartenB

Bericht door maartenB »

Leuk man!
Bijzondere collectie hoor.
Overigens is de bolle velg (de meest roestige) origineel. Die met die ribbeltjes aan de zijkanten voor de velgremmen is van veel later, jaren 60-70.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie