fietszadel restaureren
fietszadel restaureren
Hallo,
Ik ben bezig mrt het restaureren van een Royal Nord (belgische namelijk) maar het zadel ziet er niet echt uit. Heeft er iemand tips of een werkwijze hoe ik dit zadel zou kunnen restaureren naar de originele staat?
Ik ben bezig mrt het restaureren van een Royal Nord (belgische namelijk) maar het zadel ziet er niet echt uit. Heeft er iemand tips of een werkwijze hoe ik dit zadel zou kunnen restaureren naar de originele staat?
Re: fietszadel restaureren
Sorry maar ik was vergeten een foto toe te voegen. Hierbij:
Alvast bedankt voor alle reacties
Alvast bedankt voor alle reacties
- Bijlagen
-
- 1387443399NIMAG0036_1.jpg (90.15 KiB) 9123 keer bekeken
Beste Stakkes,
Allereerst welkom op het forum.
Zadels repareren is erg leuk werk. In mijn geval ging dit tot dusver niet verder dan kernleren zadels. Dit zadel vergt echter een stukje kledingmakersvakmanschap.
Een zadel is niet zoals een jasbeschermer of kettingkast dat je met enig plak en knipwerk wel bij elkaar kunt houden. Op het zadel komen behoorlijke krachten te drukken (c.q. eigen gewicht). Mijn advies zou zijn om een nieuw dekje in het juiste materiaal na te maken of na te laten maken. Ik weet namelijk niet hoe of met welke lak (die niet afgeeft) je het dekje weer een beetje mooi kunt maken. Of een donorzadel kan uiteraard ook.
Het frame kun je bij zulke zadels geloof ik als één geheel in elkaar laten zitten wanneer je het dekje verwijderd. Mijn advies zou zijn het geheel met de zwarte spuitbus over te spuiten. Of als je het echt goed wilt doen (zand)stralen en laten spuiten met (matallicvrije) autolak (of powdercoaten).
Wat is eigenlijk het merk van dit zadel?
Groeten, Y.
Allereerst welkom op het forum.
Zadels repareren is erg leuk werk. In mijn geval ging dit tot dusver niet verder dan kernleren zadels. Dit zadel vergt echter een stukje kledingmakersvakmanschap.
Een zadel is niet zoals een jasbeschermer of kettingkast dat je met enig plak en knipwerk wel bij elkaar kunt houden. Op het zadel komen behoorlijke krachten te drukken (c.q. eigen gewicht). Mijn advies zou zijn om een nieuw dekje in het juiste materiaal na te maken of na te laten maken. Ik weet namelijk niet hoe of met welke lak (die niet afgeeft) je het dekje weer een beetje mooi kunt maken. Of een donorzadel kan uiteraard ook.
Het frame kun je bij zulke zadels geloof ik als één geheel in elkaar laten zitten wanneer je het dekje verwijderd. Mijn advies zou zijn het geheel met de zwarte spuitbus over te spuiten. Of als je het echt goed wilt doen (zand)stralen en laten spuiten met (matallicvrije) autolak (of powdercoaten).
Wat is eigenlijk het merk van dit zadel?
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Hallo,
Dit is een van de problemen waar ik ben op gestoten in mijn zoektocht naar hetzelfde nieuwe zadel, het merkplaatje is verdwenen.
Alvast bedankt
Dit is een van de problemen waar ik ben op gestoten in mijn zoektocht naar hetzelfde nieuwe zadel, het merkplaatje is verdwenen.
Alvast bedankt
hai stakkes ik heb wel een idee wat voor zadel het is, het is waarschijnlijk een lepper want die hebben allemaal zo,n driehoekje in het leer ,ik heb er verschillende met varia aan plaatjes de ene is gewoon lepper de andere weer super select, dat zal wel zijn om de extra mooie uitvoering ervan 1 geluk voor jou dat soort zadels zijn nog wel te vinden veel succes gewenst grt regina
Dit zadel kan wel in de prullenbak zo te zien,
ja ik was zer hard aan het twijfelen maar door het feit dat ik het merk niet wist was ik van plan van het te restaureren. misschien dat ik dit alsnog doe omdat dit mijn eerste echte restauratieproject is en ik zou dat graag eens gedaan hebben.
als jullie nog tips hebben voor me mag u die altijd laten weten.
weten jullie toevallig ook waar ik dit soort leer kan halen tegen een goed prijsje?
alvast heel hard bedankt allemaal
als jullie nog tips hebben voor me mag u die altijd laten weten.
weten jullie toevallig ook waar ik dit soort leer kan halen tegen een goed prijsje?
alvast heel hard bedankt allemaal
Liefst echt er maar is nepleder misschien makkelijker te bewerken?
Leer is een natuurlijk, bijzonder materiaal. Het laat zich soms wonderlijk goed restaureren. Van de foto kan ik niet alles beoordelen, maar soms helpt het om zo'n zadeldek eerst eens in de leder-olie te zetten. Is o.a. verkrijgbaar bij ruitersportwinkels. Goed laten intrekken, als het leer niet erg "gaar" is kan het een deel van z'n karakter terugkrijgen. Wellicht is het mogelijk om het dek voorzichtig van het frame los te krijgen: klinknagels uitboren of terugbuigen. Het frame kan je dan behandelen zoals Yorick aangeeft. Daarna zou je, als je het de moeite waard vindt, kunnen proberen het dek terug te plaatsen en weer te bevestigen. Klinknageltjes kan je soms goed vervangen door lenskopboutjes, die je tevoren even met een schuurpapiertje afbraamt. Vervangen vereist veel speciaal materiaal: leer, leernaalden en -garen en snijgereedschap. Iets voor de ouderwetsche schoenmaker.
Het simpelste, maar ook de minste uitdaging is een nieuw zadel; Vasad lijkt er ook wel wat op en is soms nog wel te koop, bijvoorbeeld op Marktplaats.
Leerverf is voor een zadel vaak niet handig, evenals vet kan het lang blijven afgeven (ik heb twee jaar met een plastic tas over m'n zadel gefietst). Zachte was en gewoon zweet zijn de beste conserveermiddelen.
Succes, Wim
Het simpelste, maar ook de minste uitdaging is een nieuw zadel; Vasad lijkt er ook wel wat op en is soms nog wel te koop, bijvoorbeeld op Marktplaats.
Leerverf is voor een zadel vaak niet handig, evenals vet kan het lang blijven afgeven (ik heb twee jaar met een plastic tas over m'n zadel gefietst). Zachte was en gewoon zweet zijn de beste conserveermiddelen.
Succes, Wim
DCR gaat nooit verloren....