Pagina 1 van 2
Ragnar. Nu een vintage Racer
Geplaatst: 5 jan 2014, 16.20
door Garlic
Afgelopen maaden bezig geweest met het klussen aan mijn Koga Miyata uit de jaren 80. Misschien niet heel oud voor dit forum. Ik heb hem verbouwd naar een vintage racertje.
Geen fixie.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Basis:
Koga Miyata. In originele staat.

- Koga Miyata - voor de verbouwing
- foto 6.JPG (79.1 KiB) 9207 keer bekeken
Resultaat:
Re: Ragnar. Nu een vintage Racer
Geplaatst: 5 jan 2014, 16.33
door Garlic
Dat was een verkeerd knopje
Resultaat:

- Ragnar (2).JPG (45.42 KiB) 9202 keer bekeken

- Ragnar (1).JPG (22.03 KiB) 9202 keer bekeken

- Ragnar.JPG (51.33 KiB) 9202 keer bekeken
Het heeft veel moeite gekost om hem zo minimalistisch te krijgen.
Hij is geheel gedemonteerd, gezandstraald, gepoedercoat, nieuwe onderdelen, biede wielen gespaakt met 'double butted' spaken, nieuwe naaf met 7 versnellingen en terugtraprem ingebouwd. Het laatste de derailleur en handremmen te kunnen verwijderen. En nog vele klusjes.
Re: Ragnar. Nu een vintage Racer
Geplaatst: 5 jan 2014, 18.17
door JocoFoto
Fraai hoor. Daar zit een pak werk in - en dat heeft geloond!
Hoe is de balans met zo'n licht frame en (relatief) zware naaf?
Re: Ragnar. Nu een vintage Racer
Geplaatst: 5 jan 2014, 18.18
door berkers41
Beste Garlic,
Iedereen die een "oude" fiets met zoveel liefde een tweede leven gunt, kunnen we wel waarderen op dit forum.
Mooi uitgevoerd vb van Less=More.
Re: Ragnar. Nu een vintage Racer
Geplaatst: 5 jan 2014, 19.21
door Stakkes
hallo, als je het nog minimalistischer wilt kan je van Sturmey archer een S2 duomatic naaf kopen. hierbij heb je zelfs geen versnellings kabel of shifter nodig. deze wordt zelfs als het me goed herinner uitgevoerd met een terugtraprem.
http://www.sturmey-archer.com/products/ ... id/57.html
misschien komt deze tip wat te laat maar toch vind ik het fraai gedaan. een fiets om fier op te zijn.
Vriendelijke Groeten
Stakkes
Re: Ragnar. Nu een vintage Racer
Geplaatst: 5 jan 2014, 19.57
door Garlic
bedankt voor de reacties! Vrolijk.
Ik heb geen balans problemen gemerkt ivm de zware naaf. Ik wacht nog op een goede dag dat ik een flink stuk kan fietsen en met name ook op snelheid. Tot nu vnl aan het bouwen geweest.
Less = More is helemaal waar. Het is de kunst van het weglaten. Moest tijdens de hele bouw ook denken aan de uitspraak van Dolly Parton: "it takes a lot of money to look this cheap"
Wel enigszins vergelijkbaar
Goede tip van de naaf! Wist ik niet. Ik heb al een wat ideeën voor nieuwe projecten waar die naaf goed bij past.
Re: Ragnar. Nu een vintage Racer
Geplaatst: 5 jan 2014, 20.17
door FranxUnion
Wauw, Mooi hoor! Ik hou erg van deze stijl. Er is absoluut niks aan verpruts, alleen maar verbeterd! Zeker de looks. Mooi simpel en strak!
volle 10 punten wat mij betreft.

Re: Ragnar. Nu een vintage Racer
Geplaatst: 5 jan 2014, 21.00
door JasperA
Mooi strak fietsje!
Ik heb eerlijk gezegd ook wel een zwak voor vintage racefietsen uit de jaren '80 en begin jaren '90... Van daaruit heb ik de stap naar voor-oorlogs materiaal gemaakt. Ik zal de mijne ook nog even plaatsen onder 'even voorstellen'.
Heb je bewust een ovaal Shimano Biopace tandwiel geplaatst? Bij mij leverde dat uiteindelijk pijn in de knietjes op...

Re: Ragnar. Nu een vintage Racer
Geplaatst: 5 jan 2014, 21.25
door Durabo88
Beste Garlic,
Interessant fietsje. Goed dat je voor een SRAM 7 en geen Shimano hebt gekozen, want die zijn bagger slecht. De Shimano drie, vier (niet meer gemaakt) en acht kun je daarentegen wel weer goed gebruiken.
Punt van kritiek; jouw frame is eigenlijk niet geschikt om een terugtraprem op te monteren. Door de kracht die remhevel op het frame uitoefent kan deze krombuigen. Ik zocht op internet een foto die ik hiervan heb gezien, maar ik kon deze niet meer terugvinden. Een race of sportfietsframe voor velgremmen kun je dus alleen naar een fixie of vrijloopnaaf met meer versnellingen ombouwen.
Groeten, Y.
Re: Ragnar. Nu een vintage Racer
Geplaatst: 5 jan 2014, 22.07
door wimjansen
Om het risico van verbuigen van de liggende achtervork te verminderen is er de mogelijkheid (is ook wel fabrieksmatig toegepast) om de strop van de remhevel vanaf de achterpat te ondersteunen met ca 25 cm overlangs gehalveerde stalen buis (wanddikte minimaal 3 mm), gelegd en gefixeerd op de linker achtervorkpoot. Verdeelt de druk gelijkmatig en valt na wat afwerking weinig op. Bij de nieuwbouw van zo'n frame (Eng.) zag ik ooit die oplossing inwendig toegepast.
Groet, Wim