Vanochtend mijn oude gazelle fiets opgehaald bij de fietsenmaker en was nogal verrast toen hij met een grote glimlach op zijn gezicht vertelde dat de fiets stamde uit 1919.
Nu leek het mij nogal stug dat de fiets zo oud kon zijn en heb geprobeerd te googlen naar het bouwjaar m.b.v. het framenummer, maar heb helaas niets kunnen vinden.
Ik heb een aantal foto's toegevoegd en hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen.
Ik neem aan dat je volgende stappen zijn:
- Vervanging linker handvat door goed exemplaar
- Aanbrengen achterlichtglaasje
- Vervanging linker snelbinderhouder
- Aanbrengen wit/lichtblauwe rubberen snelbinder van Lowy of Bibia
- Aanbrengen van een zelfde kleur spatlap (tegenwoordig zijn beide alleen nog in zwart verkrijgbaar, kan ook als het je niet stoort)
- Zadel vervangen door datgeen erop hoort of een lederen Brooks/Lepper zadel.
- Verwijderen achterreflector
- De juiste banden zonder reflectie
mooie fiets nog hoor.
Stuur, crancks en velgen staan nog mooi in het chroom en ook de lak ziet er nog gezond uit. Hij heeft waarschijnlijk het grootste deel van zijn leven binnen gestaan.
Met chroompoets en een metaalpolish maak je er zo een nieuwe van.
Doe dan nog de onderdelen die Yorick opnoemt en je hebt een keurig rijdend exemplaar.
Deze Sport Luxe was toendertijd één van de duurste Gazelle's.
Alleen jammer dat het een dames parallel frame is, die zijn dan net niet zo populair als de herenfiets of de damesfiets met gebogen bovenbuis.
Mocht je plastic handvaten voor de stangenremmen nodig hebben, die kan ik je wel bezorgen. Die zijn dan wel zwart van kleur.
Als je plannen hebt om de fiets in deze staat terug weg te doen en je zit niet te ver uit de buurt, dan ben ik kandidaat.