Fietsstuurtasje ( spliksplinternieuw ) naar oud model

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Fietsstuurtasje ( spliksplinternieuw ) naar oud model

Bericht door tsoezeroeleke »

Dit was mijn volgende uitdaging voor een fietstasje te maken naar oud model ( die ik kocht voor 10 euro ) totaal op en versleten , maar de delen waren nog goed om de kalibers te maken ,voor een nieuw .........denk niet dat dit goedkoop is, en dit zonder de uren dat ik er aan spendeerde ,het kostte mij 65 euro voor één tasje !!
Grtjs Tsoezeroeleke
Bijlagen
fietsstuurtasje nieuw , naar oud model 005.jpg
fietsstuurtasje nieuw , naar oud model 005.jpg (60.87 KiB) 6998 keer bekeken
fietsstuurtasje nieuw , naar oud model 004.jpg
fietsstuurtasje nieuw , naar oud model 004.jpg (46.64 KiB) 6998 keer bekeken
fietsstuurtasje nieuw , naar oud model 004.jpg
fietsstuurtasje nieuw , naar oud model 004.jpg (357.11 KiB) 6998 keer bekeken
gerritkan
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Fietsstuurtasje ( spliksplinternieuw ) naar oud model

Bericht door gerritkan »

Ziet er netjes uit .
Wat ik mij herinner werd dit soort tasjes door de dames gebruikt .
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 691
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Fietsstuurtasje ( spliksplinternieuw ) naar oud model

Bericht door wimjansen »

Een van de leuke dingen die bij het Oude Fietsenspel horen zijn onderdeeltjes knutselen die niet meer te krijgen zijn of zeldzaam en duur. Heb je geen draaibank en speciaal gereedschap dan worden het met name deze accessoires. Zelf heb ik daar ook altijd plezier in, zeker als het resultaat meevalt.
En ge hebt er wat schóóns van gemaakt! Op welke fiets gaat het komen?

Wim
DCR gaat nooit verloren....
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Fietsstuurtasje ( spliksplinternieuw ) naar oud model

Bericht door regina »

je hebt er zeker iets moois van gemaakt ik heb even 1vraagje waar heb je die sluitinkjes vandaan want ik zoek ook nog wat van die dingen dus als je een adresje weet waar ze te koop zijn dan hoor ik het graag even m.v.g. regina
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Fietsstuurtasje ( spliksplinternieuw ) naar oud model

Bericht door tsoezeroeleke »

Zoals je zegt het is voor een damesfiets.....de sluitingen koop ik hier in Gent ( België ) bij de meest gekende leerhandel ( derde generatie) REYNE.....verschiet niet , zijn oude spullen zijn uniek , maar slinken met de dag.....van voor de oorlog of van er na , is altijd de vraag.....als ik de winkel binnen stap....ook al de spullen voor lederbewerking kocht ik daar......in dezelfde rubriek " lederen fietstasje zelf maken"
Groetjes tsoezeroeleke
Maarten Waarlé
Berichten: 2397
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fietsstuurtasje ( spliksplinternieuw ) naar oud model

Bericht door Maarten Waarlé »

Knap werk hoor! Dat moet gezegd.

Zo`n winkel als waar je het over hebt, dat hadden we in Eindhoven ook.
Kernzool was de naam ,Op de kleine berg (straatje). Zo`n winkeltje met talloze houten laatjes met sluitingen en krammetjes en vettige draad, resten leer en de juiste lijm.
Zo jammer dat ze verdwijnen deze bedrijfjes.

Iets anders; zal je je eens gaan wagen aan een lederen zadel?

Groeten,
Maarten
EdMondain
Berichten: 206
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Fietsstuurtasje ( spliksplinternieuw ) naar oud model

Bericht door EdMondain »

Ziet er professioneel uit. Heb je dit zelf gestikt?
Ik wil zelf graag een kettingkast van leer maken. Of beter gezegd,iemand gaat dit hopelijk voor mij doen. Ook moet ik nog uitzoeken welk leer je het beste kan gebruiken voor een kettingkast.

Groet van Edmond.
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Fietsstuurtasje ( spliksplinternieuw ) naar oud model

Bericht door tsoezeroeleke »

Het stikken mocht ik zelf niet , maar het is op een oude "ADLER" naaimachine gedaan , ik was er wel bij.....het is geen sinecure , zoals ik de vrouw bezig zag....maar ik zou het ook wel kunnen ( denk ik)
EEN ZADEL heb ik wel al eens gedaan , maar zelf een zadel maken....dat betwijfel ik omdat je een stoommachine nodig hebt , alhoewel 15 minuten in heet water en je kan met het leder ook alle richtingen uit , dat deed ik met een oud zadel die ik terug op zijn plaats heb gezet ( het was onmogelijk om die terug op zijn plaats te krijgen)maar met dit prosédé is het gelukt en is het terug een mooi zadel , maar opgelet,als alles terug in elkaar zit , ze op een normale manier te laten drogen NIET BIJ EEN WARMTEBRON , maar in een frisse koude , droge plaats, na een twee tal weken is die volledig uitgedroogd en dan kan je ze terug in vetten met LEDERVET voor zadels ( te koop in een manège )
indien mogelijk wil ik wel de sluitingen voor het zakje gaan aankopen en versturen , maar dat hoor ik dan wel.
Groetjes vanuit België.....tsoezeroeleke
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Fietsstuurtasje ( spliksplinternieuw ) naar oud model

Bericht door tsoezeroeleke »

Ik persoonlijk heb nog NOOIT een lederen kettingkast gezien, dat moet ik toegeven....of het bestaat betwijfel ik.
Het zal leder look zijn maar steeds in een ondoordringbare zijde , leder laat alles door , olie , vet , water.....dit is een levend product. Ofwel is de kettingkast in ijzer , of blik , of een ( leder ) uitziende celluloid ( ondoordringbaar)
in de 19 de eeuw was er wel een houten kettingkast , met gaatjes in waar koordjes door werden geweven ( zoals de spatborden voor dames) Groetjes tsoezeroeleke
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Fietsstuurtasje ( spliksplinternieuw ) naar oud model

Bericht door Eysfan »

Toevallig heb ik vandaag wat foto's gemaakt van een fiets met echt leren kettingkast. Het was het meest luxe model Burgers van 1911. In feite is die kettingkast niet anders gemaakt dan eentje van lakdoek met veter. Maar hij was wel duurder.
leren kettingkast van 1911.jpg
leren kettingkast van 1911.jpg (229.26 KiB) 6864 keer bekeken
Groeten,
Sjoerd
Plaats reactie