Maar daarbuiten is het zoeken en spotten leuk. Op Marktplaats, beurzen en zeker ook op straat. In ieder rek kan iets interessants staan en zo kijk ik beter om mij heen dan vroeger.
Zo viel mij bijvoorbeeld deze fiets op:

Op het eerste gezicht een roestige zwarte fiets, zoals er velen zijn. Maar als ik een ouderwetse lamphaak of losse dynamoklem zie, dan kijk ik toch even. En als ik dan niet parallelle buizen zie, dan stop ik. Een ongewone combinatie.
Een blik op het balhoofd geeft de bevestiging van een interessante fiets; Vesting uit Haarlem. Een tamelijk bekend merk waar echter nog slechts sporadisch fietsen van opduiken.

Het type lugs en het balhoofdstel doet denken richting midden jaren vijftig, of eerder.

De nogal lompe aanhechting van de staande achtervork komt ook meer voor bij de 'vroege' sportfiets.

De kroonkap was oorspronkelijk voorzien van het logo, een teken dat deze fiets origineel behoorlijk luxe is uitgevoerd.

Terwijl ik zo de fiets aan het fotograferen was sprak de eigenaresse mij aan. Gelukkig begripvol en geïnteresseerd. We hebben uiteindelijk een hele tijd gepraat, en dat brengt me bij een ander leuk aspect van de hobby - het contact met mensen die je anders niet zou hebben ontmoet.
En zo ben ik een middag op bezoek geweest. De trapas had erg veel speling, dus die had nieuwe kogels en nieuw vet nodig.
En het was dan wel een pak werk - deze spietjes zaten echt enorm vast! -

maar ook erg gezellig. En de Bayliss & Wiley as gaat weer jaren mee.
Dus zo kan het gaan; op weg naar een saaie boodschap een hele interessante (want dat is het) fiets gevonden, daarmee een (bescheiden) bijdrage geleverd aan de kennis van het merk Vesting en hele leuke gesprekken gevoerd.