Fietselfstedentocht

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Plaats reactie
Napoleon

Fietselfstedentocht

Bericht door Napoleon »

Ik hoop dat deze activiteit ook past op dit subforum (ik ben nieuw!)

Vanaf 1912 wordt de Fietselfstedentocht georganiseerd. In tegenstelling tot de reguliere Elfstedentocht, wordt de fietsvariant vrijwel altijd gehouden. Vorig jaar heb ik voor het eerst meegedaan aan deze tocht. Op stadsfiets welteverstaan. Zowel de website van de organisatie, als Wikipedia, omschrijven dat de tocht in essentie is bedoeld voor racefietsen. De tocht zelf is echter begonnen als rit voor "gewone" stadsfietsen. Eigenwijs als ik ben, heb ik de tocht ook op een stadsfiets gedaan. Mijn ervaring was dat dit prima te doen was. De tocht wordt dit jaar op 9 juni verreden.

Dit jaar ga ik weer meedoen aan de Elfstedentocht, weer op stadsfiets, maar nu wel met een betere voorbereiding. Vorig jaar heb ik 3x geoefend: eenmaal 70, eenmaal 100, en eenmaal 140 Km. De tocht zelf is 235 Km; dit was goed te doen, maar ik wil graag wat meer kilometers in de benen hebben.

Wie doet er nog meer mee? Wie heeft er ervaring?
wimjansen

Re: Fietselfstedentocht

Bericht door wimjansen »

Hallo Cora,
Leuk idee, al zie ik mij op m'n oudje die 235 kilometer niet zo maar wegtrappen! Heb trouwens begrepen dat de tocht dit jaar al "vol" zit. Maar een leuke suggestie voor een ander jaar. Hoge bi's voorop, natuurlijk.
DCR gaat nooit verloren....
Napoleon

Bericht door Napoleon »

Hoi Wim,

Het is inderdaad zo dat de tocht al vol zit. Elk jaar is het een heel gedoe om op tijd kaartjes te bemachtigen. Vorig jaar had ik ook niet direct een kaartje, ik heb via marktplaats nog 4 kaarten weten te bemachtigen.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar leeftijd speelt (bijna) geen rol bij de tocht. Er zijn heren die de tocht meer dan 50 keer voltooid hebben. Ook zijn er aardig wat deelnemers in de 70. Het is een echte toertocht, lekker op je gemak, tegen de elementen 235 kilometer afleggen. Dit is een prachtig filmpje dat een van de ouderen weergeeft: http://www.youtube.com/watch?v=1fpaU8C-714
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Hoi Cora,

Mooi filmpje! Ik ben inmiddels 66 en heb in het verleden een paar maal in Groningen de "24-uur van Tandje Hoger" gefietst, ruim 300 km. Dat was wel toen ik wat meer training had. Maar misschien ga ik hem toch maar eens proberen.
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie