BSA Roadster 1954
Geplaatst: 17 mar 2014, 21.05
Hallo allemaal.
Enkele dagen geleden een nieuw fietsje meegebracht en dus meteen op zoek naar wat info...
Het is een BSA herenfiets in vrij complete staat.
Spijtig genoeg heeft de vorige eigenaar nogal kwistig met de verfborstel rondgezwabberd, maar kom. We zullen dat maar onder de noemer gebruikssporen plaatsen.
Zowat overal staat ook het BSA- logo ingestampt, dus lijkt alles wel origineel, behalve de pedalen, de dynamo, koplamp, achterlicht en reflectoren.
Het bagagerek lijkt me ook niet echt “Engels" te zijn, of toch ?
De BSA 3-versnellingsnaaf werkt goed. Het balhoofd gaat wat stroef, dus moet eens deftig bekeken worden en er moeten uiteraard ook nieuwe banden op.
Mijn eerste schatting wat jaartal betreft, was “begin jaren ' 50".
De gevleugelde B in het logo werd in 1946 ingevoerd en in 1957 werd BSA Cycles division overgenomen door Raleigh en stopte Sturmey Archer ook met de productie van de BSA- versnellingsnaaf ( eigenlijk van oorsprong een door BSA ontworpen naaf die vanaf 1927 door Sturmey voor BSA in Licentie werd gebouwd )
Het kopmerk is een aluminium plaatje en dat vond ik terug in een brochure uit 1950, waar er stond: “Finish: Black, lined gold, and chromium. New metal head-badge...
Het “Snap Control" bedieningsheveltje op het stuur is ook na-oorlogs en het framenummer onder het zadel duidt op 1954, dus alles lijkt netjes te kloppen.
Het lijkt me een Roadster Model 900E te zijn.
Iemand misschien een andere mening of klopt dit ?
Zodra ik wat tijd kan vinden, ga ik alles wat oppoetsen, nieuwe bandjes steken, de mechanische onderdelen onderhoud geven en… FIETSEN !
Peter
Hier nog enkele plaatjes:
Enkele dagen geleden een nieuw fietsje meegebracht en dus meteen op zoek naar wat info...
Het is een BSA herenfiets in vrij complete staat.
Spijtig genoeg heeft de vorige eigenaar nogal kwistig met de verfborstel rondgezwabberd, maar kom. We zullen dat maar onder de noemer gebruikssporen plaatsen.
Zowat overal staat ook het BSA- logo ingestampt, dus lijkt alles wel origineel, behalve de pedalen, de dynamo, koplamp, achterlicht en reflectoren.
Het bagagerek lijkt me ook niet echt “Engels" te zijn, of toch ?
De BSA 3-versnellingsnaaf werkt goed. Het balhoofd gaat wat stroef, dus moet eens deftig bekeken worden en er moeten uiteraard ook nieuwe banden op.
Mijn eerste schatting wat jaartal betreft, was “begin jaren ' 50".
De gevleugelde B in het logo werd in 1946 ingevoerd en in 1957 werd BSA Cycles division overgenomen door Raleigh en stopte Sturmey Archer ook met de productie van de BSA- versnellingsnaaf ( eigenlijk van oorsprong een door BSA ontworpen naaf die vanaf 1927 door Sturmey voor BSA in Licentie werd gebouwd )
Het kopmerk is een aluminium plaatje en dat vond ik terug in een brochure uit 1950, waar er stond: “Finish: Black, lined gold, and chromium. New metal head-badge...
Het “Snap Control" bedieningsheveltje op het stuur is ook na-oorlogs en het framenummer onder het zadel duidt op 1954, dus alles lijkt netjes te kloppen.
Het lijkt me een Roadster Model 900E te zijn.
Iemand misschien een andere mening of klopt dit ?
Zodra ik wat tijd kan vinden, ga ik alles wat oppoetsen, nieuwe bandjes steken, de mechanische onderdelen onderhoud geven en… FIETSEN !
Peter
Hier nog enkele plaatjes: