de fietsschuur herontdekt.
de fietsschuur herontdekt.
Goedendag.
Nieuw op dit forum, maar al een aardig tijdje lid.
Ergens rond m'n twaalfde levensjaar begonnen met 'oude lijken' te redden en op te lappen, elke dag van de week op een ander rijwiel 25 km naar middelbare school fietsen.
En soms terug met één hand aan het stuur, aan de andere hand een 'nieuwe' aanwinst van het grofvuil...
Dat is erg lang geleden, tegenwoordig met eigen bedrijf te druk, maar als het even kan stap ik toch nog graag even op de gazelle uit 1948.
En dan met het gevoel dat een beter uitgebalanceerd rijwiel haast niet kan bestaan.
Zoonlief van 8 fietst graag, en het liefst op 'Tommy' , zoals hij z'n Gazelle uit de jaren '60 noemt, gevonden in de schuur van Pa.
Afgelopen week was hij er op zoek naar een wat grotere fiets.
Zelf was ik er al tijden niet meer geweest, in dat schuurtje.
We haalden er een oude Peerless uit, ooit van de buurman geweest.
Ai, ik schrok een beetje van al die lege banden die ik zag..
Nodig eens met de fietspomp aan de slag.
Wel ben ik dadelijk begonnen de Peerless rijdbaar te maken.
Nieuw bandje achter, beetje poetsen, wat owatrol hier en kettingolie daar.
Goeie oude tijden, wat heb ik veel aan die fietsen geklust vroeger, lang geleden.
Misschien herneem ik er een hobby bij.
Het materiaal is er, de tijd moet ik maken.
Ze zijn allemaal belastingvrij en emissie-arm.
En zoonlief vindt het ook leuk!
Vriendelijke groet uit het hoge Noorden.
Nieuw op dit forum, maar al een aardig tijdje lid.
Ergens rond m'n twaalfde levensjaar begonnen met 'oude lijken' te redden en op te lappen, elke dag van de week op een ander rijwiel 25 km naar middelbare school fietsen.
En soms terug met één hand aan het stuur, aan de andere hand een 'nieuwe' aanwinst van het grofvuil...
Dat is erg lang geleden, tegenwoordig met eigen bedrijf te druk, maar als het even kan stap ik toch nog graag even op de gazelle uit 1948.
En dan met het gevoel dat een beter uitgebalanceerd rijwiel haast niet kan bestaan.
Zoonlief van 8 fietst graag, en het liefst op 'Tommy' , zoals hij z'n Gazelle uit de jaren '60 noemt, gevonden in de schuur van Pa.
Afgelopen week was hij er op zoek naar een wat grotere fiets.
Zelf was ik er al tijden niet meer geweest, in dat schuurtje.
We haalden er een oude Peerless uit, ooit van de buurman geweest.
Ai, ik schrok een beetje van al die lege banden die ik zag..
Nodig eens met de fietspomp aan de slag.
Wel ben ik dadelijk begonnen de Peerless rijdbaar te maken.
Nieuw bandje achter, beetje poetsen, wat owatrol hier en kettingolie daar.
Goeie oude tijden, wat heb ik veel aan die fietsen geklust vroeger, lang geleden.
Misschien herneem ik er een hobby bij.
Het materiaal is er, de tijd moet ik maken.
Ze zijn allemaal belastingvrij en emissie-arm.
En zoonlief vindt het ook leuk!
Vriendelijke groet uit het hoge Noorden.
Re: de fietsschuur herontdekt.
Beste Hendrik,
Welkom op het forum.
Welke merken heb je zoal staan?
Met vriendelijke groeten, Y.
Welkom op het forum.
Welke merken heb je zoal staan?
Met vriendelijke groeten, Y.
Sportief fietsend!
Goedendag.
Er staat van allerlei.
Gazelle dus, Fongers, Veeno, Bronda/New Beeston, Eysink, Empo, Burgers, Juncker, Simplex, Locomotief, Phoenix.
Vergeet er misschien één of twee.
Maar Durabo staat er niet tussen.
Volgens mij heb ik nog nooit een exemplaar van dat merk gezien!
Ik zal me er eens in verdiepen.
Nu ik dit schrijf, voel ik weer eens een aardbeving.
Ik woon midden in dat momenteel veelbesproken gaswinningsgebied.
Heel onaangenaam gevoel.
Vriendelijke groet, Hendrik.
Er staat van allerlei.
Gazelle dus, Fongers, Veeno, Bronda/New Beeston, Eysink, Empo, Burgers, Juncker, Simplex, Locomotief, Phoenix.
Vergeet er misschien één of twee.
Maar Durabo staat er niet tussen.
Volgens mij heb ik nog nooit een exemplaar van dat merk gezien!
Ik zal me er eens in verdiepen.
Nu ik dit schrijf, voel ik weer eens een aardbeving.
Ik woon midden in dat momenteel veelbesproken gaswinningsgebied.
Heel onaangenaam gevoel.
Vriendelijke groet, Hendrik.
Beste Hendrik,
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de foto's. Staan er ook sportfietsen tussen?
Durabo is inderdaad een klein merk en zeldzaam, dat maakt het ook leuk. Ik heb ook een oude Eroba, wat ook een leuk merk is. Oude sportfietsen is echt mijn ding.
Lastig die bevingen inderdaad.
Groeten, Y.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de foto's. Staan er ook sportfietsen tussen?
Durabo is inderdaad een klein merk en zeldzaam, dat maakt het ook leuk. Ik heb ook een oude Eroba, wat ook een leuk merk is. Oude sportfietsen is echt mijn ding.
Lastig die bevingen inderdaad.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Hallo Hendrik,
Leuk om te lezen dat je fietsenhobby weer tot leven komt. En dat je verzameling diverse mooie klassieke Nederlandse merken omvat.
Wat voor model is de Eysink? Als hij toevallig eens buiten komt (bij het banden oppompen misschien?), zet hem eens op de foto. En als er nog een framenummer te zien is, en daarbij een jaartal of code op de naaf, hoor ik het graag.
Een globaal overzicht om Eysink fietsen te dateren heb ik al samen kunnen stellen, maar elk framenummer is welkom om dit overzicht nauwkeuriger te maken.
Ik hoop dat het met die aardbevingen bij jullie niet te gek wordt en je huis (en fietsschuur!) dit onbeschadigd doorstaan.
Groeten,
Sjoerd
Leuk om te lezen dat je fietsenhobby weer tot leven komt. En dat je verzameling diverse mooie klassieke Nederlandse merken omvat.
Wat voor model is de Eysink? Als hij toevallig eens buiten komt (bij het banden oppompen misschien?), zet hem eens op de foto. En als er nog een framenummer te zien is, en daarbij een jaartal of code op de naaf, hoor ik het graag.
Een globaal overzicht om Eysink fietsen te dateren heb ik al samen kunnen stellen, maar elk framenummer is welkom om dit overzicht nauwkeuriger te maken.
Ik hoop dat het met die aardbevingen bij jullie niet te gek wordt en je huis (en fietsschuur!) dit onbeschadigd doorstaan.
Groeten,
Sjoerd
Hallo.
Een late reactie, voor Eys- en Durabofan.
Ik ben net thuis, stuc-klus vandaag.
Ik ben altijd meer van de 'zware' fietsen geweest.
Wel heb ik een mooie RIH, gemaakt door Fongers, dames-sportfiets.
Heb hem gekregen van een kameraad, die had hem van het grofvuil gered.
En van m'n overburen een Peugeot- racefiets.
Dat is volgens mij geen bijzonder exemplaar en niet erg oud denk ik (jaren '80 waarschijnlijk)
De Eysink betreft een damesfiets 28x1,5" met gebogen stang (omafiets).
Deze fiets is volgens mij nog aardig origineel.
Het framenummer zal ik eerdaags eens noteren, en inderdaad de banden oppompen. (en een paar foto's maken)
Wat ik mij herinner, en wat ik frappant vond, is dat deze fiets uit de tweede wereldoorlog is.
De achternaaf, Torpedo met terugtraprem, is van 1941 en wel een "jubiläum" uitgave!
Dat een Nederlandse fietsfabriek, in de oorlog, een jubileummodel naaf van Duitse makelij monteerde!
Ik heb de fiets zo gelaten, als hij na vele jaren bij een collega van mij uit de schuur kwam.
Met het patina van de vele jaren.
Vroeger wilde ik wel eens een fiets helemaal opnieuw schilderen, later kreeg ik daar spijt van en het wordt nooit meer die oude fiets.
En wat die aardbevingen betreft, ik hoop ook dat het niet gekker gaat worden, maar vrees dat we nog maar het topje van de ijsberg hebben.
Weliswaar hebben de bevingen me veel werk opgeleverd, maar liever had ik ze niet.
Dit huis heeft ook al een aantal knapen van scheuren.
Het fietsschuurtje zal nog staan als het hele dorp plat ligt, die heb ik zelf getimmerd..
Een late reactie, voor Eys- en Durabofan.
Ik ben net thuis, stuc-klus vandaag.
Ik ben altijd meer van de 'zware' fietsen geweest.
Wel heb ik een mooie RIH, gemaakt door Fongers, dames-sportfiets.
Heb hem gekregen van een kameraad, die had hem van het grofvuil gered.
En van m'n overburen een Peugeot- racefiets.
Dat is volgens mij geen bijzonder exemplaar en niet erg oud denk ik (jaren '80 waarschijnlijk)
De Eysink betreft een damesfiets 28x1,5" met gebogen stang (omafiets).
Deze fiets is volgens mij nog aardig origineel.
Het framenummer zal ik eerdaags eens noteren, en inderdaad de banden oppompen. (en een paar foto's maken)
Wat ik mij herinner, en wat ik frappant vond, is dat deze fiets uit de tweede wereldoorlog is.
De achternaaf, Torpedo met terugtraprem, is van 1941 en wel een "jubiläum" uitgave!
Dat een Nederlandse fietsfabriek, in de oorlog, een jubileummodel naaf van Duitse makelij monteerde!
Ik heb de fiets zo gelaten, als hij na vele jaren bij een collega van mij uit de schuur kwam.
Met het patina van de vele jaren.
Vroeger wilde ik wel eens een fiets helemaal opnieuw schilderen, later kreeg ik daar spijt van en het wordt nooit meer die oude fiets.
En wat die aardbevingen betreft, ik hoop ook dat het niet gekker gaat worden, maar vrees dat we nog maar het topje van de ijsberg hebben.
Weliswaar hebben de bevingen me veel werk opgeleverd, maar liever had ik ze niet.
Dit huis heeft ook al een aantal knapen van scheuren.
Het fietsschuurtje zal nog staan als het hele dorp plat ligt, die heb ik zelf getimmerd..
Hey Hendrik,
welkom!
En leuk en herkenbaar verhaal! Rond mijn 12e begon ik ook met het oplappen van oude lijken, die ik vaak op straat vond
Ik ben benieuwd naar je foto's!
welkom!
En leuk en herkenbaar verhaal! Rond mijn 12e begon ik ook met het oplappen van oude lijken, die ik vaak op straat vond

Ik ben benieuwd naar je foto's!

Less is more 

Hallo Hendrik,
Ik hoop toch niet dat je zometeen in de fietsschuur moet gaan wonen omdat dat nog de enige veilige plek is
Inderdaad is het opmerkelijk dat er vanuit Duitsland nog fietsonderdelen geleverd werden. Het was zelfs zo dat de fietsindustrie in Duitsland zelf geen verchroomde onderdelen meer mocht gebruiken. Voor export kon F&S nog wel verchroomde Torpedonaven maken. De reden was dat het deviezen opleverde heb ik ergens gelezen.
Groeten,
Sjoerd
Ik hoop toch niet dat je zometeen in de fietsschuur moet gaan wonen omdat dat nog de enige veilige plek is

Inderdaad is het opmerkelijk dat er vanuit Duitsland nog fietsonderdelen geleverd werden. Het was zelfs zo dat de fietsindustrie in Duitsland zelf geen verchroomde onderdelen meer mocht gebruiken. Voor export kon F&S nog wel verchroomde Torpedonaven maken. De reden was dat het deviezen opleverde heb ik ergens gelezen.
Groeten,
Sjoerd
Hallo.
In het weekend eindelijk gelukt weer eens in de schuur te gaan.
De Eysink er uit gerold, en wat foto's gemaakt.
Nou ben ik niet vreselijk handig met computers, maar ik hoop dat er een foto zichtbaar wordt van het framenummer.
Ik zal nog een bericht plaatsen met een foto van het gehele rijwiel.
In het weekend eindelijk gelukt weer eens in de schuur te gaan.
De Eysink er uit gerold, en wat foto's gemaakt.
Nou ben ik niet vreselijk handig met computers, maar ik hoop dat er een foto zichtbaar wordt van het framenummer.
Ik zal nog een bericht plaatsen met een foto van het gehele rijwiel.
- Bijlagen
-
- 100_1609.jpg (190.37 KiB) 5794 keer bekeken
Nou, dat lijkt gelukt te zijn.
En hier is de hele fiets.
Wat me opvalt, is het gewicht.
Dit rijwiel lijkt zwaarder dan de vergelijkbare 'opoefietsen' die ik heb.
Ik had ook een foto gemaakt van de achternaaf maar die was te wazig voor publicatie.
Het is een Torpedo terugtrapnaaf met de inscriptie; 50 Millionen, 1904-1940.
De fiets is verder nogal chroomloos, celluloid op het stuur en wat lijkt op hoornen handvatten, en geprofileerde metalen jasbeschermers. Staat op Vredestein Gouden Spoor banden.
De wat sleetse kettingkast is van een wat grovere structuur dan de meeste lakdoek-kasten die ik ken.
De enige indicatie die ik heb voor het aannemen dat het een Eysink betreft zijn de ingeslagen letters 'Eysink' in de beide cranks.
Toen ik de fiets lang geleden kreeg, en met het archeologisch onderzoek ervan begon dacht ik eerst aan een Empo (vanwege die 'E' in de sierkap van het kroonstuk van de voorvork)
Ik wist toen niet eens dat Eysink ook fietsen had geproduceerd!
En hier is de hele fiets.
Wat me opvalt, is het gewicht.
Dit rijwiel lijkt zwaarder dan de vergelijkbare 'opoefietsen' die ik heb.
Ik had ook een foto gemaakt van de achternaaf maar die was te wazig voor publicatie.
Het is een Torpedo terugtrapnaaf met de inscriptie; 50 Millionen, 1904-1940.
De fiets is verder nogal chroomloos, celluloid op het stuur en wat lijkt op hoornen handvatten, en geprofileerde metalen jasbeschermers. Staat op Vredestein Gouden Spoor banden.
De wat sleetse kettingkast is van een wat grovere structuur dan de meeste lakdoek-kasten die ik ken.
De enige indicatie die ik heb voor het aannemen dat het een Eysink betreft zijn de ingeslagen letters 'Eysink' in de beide cranks.
Toen ik de fiets lang geleden kreeg, en met het archeologisch onderzoek ervan begon dacht ik eerst aan een Empo (vanwege die 'E' in de sierkap van het kroonstuk van de voorvork)
Ik wist toen niet eens dat Eysink ook fietsen had geproduceerd!
- Bijlagen
-
- 100_1600.jpg (264.07 KiB) 5788 keer bekeken