Veren zelf maken.
- Hans van de Stouwe
Veren zelf maken.
Veren zelf maken is mogelijk er is een link naar een tekening om zelf gereedschap hiervoor te maken en er staan (via de link te vinden) een vijftal clipjes hoe deze "tools" te gebruiken. De link "http://www.mvc-atlantis.nl/forum/viewto ... ?f=10&t=53"
Belangrijk is te weten dat er een verenstaal is dat je zelf thuis kunt harden. Dit gebeurt in een oven op 240 graden Celsius. de veer hierin een uur laten staan er uit halen en gewoon aflaten koelen. Dit Type koolstofverenstaal word KI genoemd B of C staat voor gewoon is B Betere veerkracht is C Heb zelf inmiddels een veer gemaakt het verenstaal Bij "www.roveron.nl"in Rotterdam besteld deze mensenwaren mij behulpzaam bij de keuze. Handig is om eerst wat te oefenen met gewoon ijzer
Belangrijk is te weten dat er een verenstaal is dat je zelf thuis kunt harden. Dit gebeurt in een oven op 240 graden Celsius. de veer hierin een uur laten staan er uit halen en gewoon aflaten koelen. Dit Type koolstofverenstaal word KI genoemd B of C staat voor gewoon is B Betere veerkracht is C Heb zelf inmiddels een veer gemaakt het verenstaal Bij "www.roveron.nl"in Rotterdam besteld deze mensenwaren mij behulpzaam bij de keuze. Handig is om eerst wat te oefenen met gewoon ijzer
- Bijlagen
-
- WP_20140318_002 (Medium).jpg (68.24 KiB) 15534 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Re: Veren zelf maken.
dat is goed nieuws Hans dan kan ik sterkere veren maken voor de solexen om de motor op de band te trekken.
groeten Gerrit
groeten Gerrit
- Hans van de Stouwe
Aan het testen geweest om 8 mm verenstaal te buigen.
Heb mijn oude plooiijzer met doorn opgezocht. Deze een beetje schoon gemaakt en een gat in de werkbank gezaagd om de plaat steeds te kunnen draaien. Voor Theo,s zadel op de hoge-Bi is als laatste een krulveer nodig. Deze moet 2,5mm breedt zijn. De bevestiging heeft een oog van 8mm diameter. De kleinste diameter in verenstaal, koud te buige, is ongeveer 25mm dat wordt hem dus niet. Als alternatief wil ik de vering maken van de grote krullen aan de achterzijde van het frame van een zweefzadel. Dus moet ik zeker weten dat ik deze koud kan buigen. En dat gaat.
Heb mijn oude plooiijzer met doorn opgezocht. Deze een beetje schoon gemaakt en een gat in de werkbank gezaagd om de plaat steeds te kunnen draaien. Voor Theo,s zadel op de hoge-Bi is als laatste een krulveer nodig. Deze moet 2,5mm breedt zijn. De bevestiging heeft een oog van 8mm diameter. De kleinste diameter in verenstaal, koud te buige, is ongeveer 25mm dat wordt hem dus niet. Als alternatief wil ik de vering maken van de grote krullen aan de achterzijde van het frame van een zweefzadel. Dus moet ik zeker weten dat ik deze koud kan buigen. En dat gaat.
- Bijlagen
-
- Plooiijzer 01 (Medium).jpg (115.56 KiB) 15458 keer bekeken
-
- Plooiijzer 02 (Medium).jpg (119.94 KiB) 15458 keer bekeken
-
- Plooiijzer 04 (Medium).jpg (120.54 KiB) 15458 keer bekeken
-
- Plooiijzer 05 (Medium).jpg (122.9 KiB) 15458 keer bekeken
-
- Plooiijzer 06 (Medium).jpg (109.5 KiB) 15458 keer bekeken
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
240C is de temperatuur om het staal te ontlaten of temperen, nadat het gehard is. Om staal te harden, moet het tot kersenrood gloeiend worden gebracht (fel rood/oranje, ong. 800C, de temperatuur waarboven het staal niet meer door een magneet aangetrokken wordt), en dan harden in water of olie, afhankelijk van de staalsoort. De exacte behandeling varieert per staalsoort, dus de hardingstemperatuur, ontlatingstemperatuur, medium om de staal in te harden. Daarnaast moet je rekening houden dat een dun veertje heel snel afkoelt, en dus wellicht niet volledig hard daardoor. De ontlatingstemperatuur kun je controleren wanneer het staal blank is tijdens het ontlaten: dan krijgt het staal een oxide kleur die loopt door verschillende kleuren afhankelijk van de temperatuur. Voor verenstaal is blauw meestal aan te raden, zodat het niet te bros is.
P.s. als je een bestaande veer wilt aanpassen, dan moet hij eerst tot de hardingstemperatuur (800C) worden gebracht, en dan langzaam afgekoeld. Dan is het staal zacht en vervormbaar. Daarna kun je hem opnieuw harden om de veerkracht te herstellen. Alternatief kun je hem ook verhitten en heet vervormen natuurlijk voor grotere vervormingen.
Goed bezig Hans, dat worden mooie zadelveren!
Maar wat J Zuiderwijk schrijft dacht ik eigenlijk ook.
Dus hoe kan het dat dat staal gewoon als verenstaal gehard wordt als je het naar 240 graden brengt en dan langzaam laat afkoelen?
groetjes,
Maarten
Maar wat J Zuiderwijk schrijft dacht ik eigenlijk ook.
Dus hoe kan het dat dat staal gewoon als verenstaal gehard wordt als je het naar 240 graden brengt en dan langzaam laat afkoelen?
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Mooie foto`s Hans.
Ik mag dat wel dat ambachtelijke.
Ik herken dat gereedschap ,plooi-ijzer.
Een collega van mij heeft in het betonvlechten gewerkt
en maakt nu nog tuin hekken voor z`n hobby.
Hij maakt en gebruikt als enige bij ons zo`n opstelling van een plaat met ronde staafjes en zo`n handvat met bekje.
Ik heb op m`n werk wel een stuk veerstaalstrip gevonden van 25mm breed
mogelijk is dat nog wat.
Ik zou het kunnen vragen als je er belangstelling voor hebt ivm de zadelveer van Theo.
Mij lijkt dat als je het warm maakt een oog van 8mm te maken zou moeten zijn. Overigens wel erg weerbarstig dat materiaal.
De gegevens,het verhaal van J. Zuiderwijk lijken me ook goed om er bij te houden.
Eigenlijk zouden we een databank met dat soort gegevens moeten hebben. Van spaakmaten tot soldeertemperatuur bij wijze van spreken
Groeten,
Maarten W
Ik mag dat wel dat ambachtelijke.
Ik herken dat gereedschap ,plooi-ijzer.
Een collega van mij heeft in het betonvlechten gewerkt
en maakt nu nog tuin hekken voor z`n hobby.
Hij maakt en gebruikt als enige bij ons zo`n opstelling van een plaat met ronde staafjes en zo`n handvat met bekje.
Ik heb op m`n werk wel een stuk veerstaalstrip gevonden van 25mm breed
mogelijk is dat nog wat.
Ik zou het kunnen vragen als je er belangstelling voor hebt ivm de zadelveer van Theo.
Mij lijkt dat als je het warm maakt een oog van 8mm te maken zou moeten zijn. Overigens wel erg weerbarstig dat materiaal.
De gegevens,het verhaal van J. Zuiderwijk lijken me ook goed om er bij te houden.
Eigenlijk zouden we een databank met dat soort gegevens moeten hebben. Van spaakmaten tot soldeertemperatuur bij wijze van spreken
Groeten,
Maarten W
- Hans van de Stouwe
Ik zal de door mij gemaakt veer van KI-C verenstaal en gehard en in de achtervorkklem gemonteerd is Zondag meenemen naar Berlicum. Ik weet dat roveron.nl in principe al hun veren zo maken. En Maarten als het lukt om dat verenstaal mee te nemen, om mee te experimenteren. Is een uitdaging er bij.
In het verleden zijn we als vereniging bij Lepper op bezoek geweest. Daar werden de zadelframe's koud gebogen, gelakt en in elkaar gezet, of er nog verhit moest worden heb ik niet meegekregen.
@ moderator's
misschien dit soort onderwerpen in -Hoe maak je zelf-
In het verleden zijn we als vereniging bij Lepper op bezoek geweest. Daar werden de zadelframe's koud gebogen, gelakt en in elkaar gezet, of er nog verhit moest worden heb ik niet meegekregen.
@ moderator's
misschien dit soort onderwerpen in -Hoe maak je zelf-
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
-
Dag Hans,
Ik heb een stukje van m`n werk mee kunnen krijgen.
Ik heb er meteen maar een oog aan gesoldeerd.
Met zilver, oersterk en het scheelt een gevecht met dat buigen.
Rond 8 mm is wel heel kort door de bocht inderdaad.
Ik kan me voorstellen dat een dikwandige buis waar een sleuf in geslepen is de ideale mal zou kunnen zijn om de krul er in te buigen. Als ik het zo eens met m`n handen buig dan gebeurt er niets dus het is wel echt verenstaal.
Ik neem het zondag wel mee naar de beurs.
Groeten,
Maarten
Ik heb een stukje van m`n werk mee kunnen krijgen.
Ik heb er meteen maar een oog aan gesoldeerd.
Met zilver, oersterk en het scheelt een gevecht met dat buigen.
Rond 8 mm is wel heel kort door de bocht inderdaad.
Ik kan me voorstellen dat een dikwandige buis waar een sleuf in geslepen is de ideale mal zou kunnen zijn om de krul er in te buigen. Als ik het zo eens met m`n handen buig dan gebeurt er niets dus het is wel echt verenstaal.
Ik neem het zondag wel mee naar de beurs.
Groeten,
Maarten
- Hans van de Stouwe
Maarten,
Heb dit geprobeerd koud te buigen, maar de controle en de nodige kracht, overlegd met Martin Braakesiek en we hebben besloten om met de brander aan de slag te gaan.
Zijn vandaag bezig geweest. Nadat er eerst een oog aan te hebben gesmeed heeft Martin de veer aan een bout vast gehecht.
Zo heeft de veer zijn huidige vorm gekregen. Veer los gefraisd
de bout met een zware doorslag er uitgeslagen. En eerst 2x 4mm gaten geboord waarna de verder pasvorm eraan gesmeed.
Na afkoeling hebben we de veer op werking getest en er zit veel veerkracht in. Dus we laten Theo erop gaan fietsen en als de veer zou iets gaan inzakken kunnen we hem altijd nog laten harden.
Heb dit geprobeerd koud te buigen, maar de controle en de nodige kracht, overlegd met Martin Braakesiek en we hebben besloten om met de brander aan de slag te gaan.
Zijn vandaag bezig geweest. Nadat er eerst een oog aan te hebben gesmeed heeft Martin de veer aan een bout vast gehecht.
Zo heeft de veer zijn huidige vorm gekregen. Veer los gefraisd
de bout met een zware doorslag er uitgeslagen. En eerst 2x 4mm gaten geboord waarna de verder pasvorm eraan gesmeed.
Na afkoeling hebben we de veer op werking getest en er zit veel veerkracht in. Dus we laten Theo erop gaan fietsen en als de veer zou iets gaan inzakken kunnen we hem altijd nog laten harden.
- Bijlagen
-
- WP_20140523_005.jpg (210.55 KiB) 15312 keer bekeken
-
- WP_20140523_007.jpg (217.39 KiB) 15312 keer bekeken
-
- WP_20140523_008.jpg (182.12 KiB) 15312 keer bekeken
-
- WP_20140523_011.jpg (239.14 KiB) 15312 keer bekeken
-
- WP_20140523_012.jpg (212.08 KiB) 15312 keer bekeken
-