Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
richarddevries

Even voorstellen

Bericht door richarddevries »

Ik zelf als zzp er komend november 2015 al 5 jaar werkzaam in de rijwielherstel.

ben door de MS 80-100% afgekeurd, kom oorspronkelijk uit de electronica hoek, maar niet meer vol te houden.
heb een eigen klein winkeltje en werkplaats,nu al een redelijk grote vaste klantenkring die steeds verder uitbreid.

vorige weeg kreeg ik uit een nalatenschap van de fietsenmaker uit ons dorp, via zijn familie een omafiets, Gazelle met blikken jasbeschermers, stempelrem op het voorwiel en een freewheel op het achterwiel, dus geen remnaaf.

wil deze fiets niet opknappen maar geheel origineel laten. de spekbanden en oude pedalen zitten er ook nog op.
de laak aan de binnenzijde van de spatboren is nog in originele staat

deze fiets staat ook op http://link.marktplaats.nl/m795916513

ben op zoek naar voldoende info om deze fiets te verkopen.

zo heb ik vorig jaar een gazelle climax gehad met torpedo duomatic remnaaf., het achtewiel heb ik toen volledig opnieuw gevlochten met nw rvs velg en spaken
maartenB

Re: Even voorstellen

Bericht door maartenB »

Hallo Richard,
Leuk dat je 'gevoel' bij die oude fietsen hebt.
Geef het framenummer van je Gazelle en wij vertellen ongeveer hoe oud hij is.
Vroeg jaren 50, denk ik zo. Hoewel de combinatie van enkel vrijloopnaaf met stempelrem toen eigenlijk al niet meer voorkwam. Ik ken het meest recent op fietsen uit de jaren 30.
Opvallend is de trommelrem in het voorwiel. Want die is niet aangesloten? Hebben ze ooit gewoon het voorwiel vervangen?
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
asterduc

Re: Even voorstellen

Bericht door asterduc »

dag Richard en welkom op het forum.

ik sluit mij aan bij Maarten ... er klopt één en ander niet aan deze fiets.

Op de fotos kan ik geen transfer of bieswerk herkennen. Ook het lakwerk lijkt me nogal 'schoon', met name ook de binnenkant van de spatborden.
Dat laat me geloven dat hij herlakt is.

De trommelrem hoort een ander stuur te hebben. Er is geen mogelijkheid om met het staande hendeltje de trommelrem te bedienen (te weinig weg en daarbij moet hij ook trekken ipv duwen).

Het balhoofdplaatje ziet er begin jaren 50 uit en dat kan ook kloppen met het design van het achterlicht met kijkglaasje.

Ik vermoed dat die fietsenmaker waar hij vandaan komt, wat creatief is geweest.

Het framenummer en een detailfoto van het transfer zou bovenstaande kunnen bevestigen. Dit framenummer vind je bovenaan de zitbuis en zou een getal moeten zijn zo ergens rond 1 miljoen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie