Kettingscherm voor plooifiets
Kettingscherm voor plooifiets
Voor mijn Eysink vouwfiets zoek ik een kettingscherm. De fiets is in België gemaakt door Novy. Dus ik verwacht dat er zo'n aluminium scherm op heeft gezeten zoals te zien op foto met het donkerrode fietsje. Een complete Novy minifiets/plooifiets is ook welkom.
Op deze foto mijn Belgische Eysink, nog voorzien van een plastic scherm dat duidelijk niet origineel is.
Op deze foto mijn Belgische Eysink, nog voorzien van een plastic scherm dat duidelijk niet origineel is.
Re: Kettingscherm voor plooifiets
Sjoerd,
dit is denk ik wat je zoekt
en hij ligt in Berlicum voor je klaar
dit is denk ik wat je zoekt
en hij ligt in Berlicum voor je klaar

het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Briljante fiets.
De enige vouwfiets die groter wordt als je hem opklapt....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
kijk, dat is iets wat Hollanders niet begrijpen. Jullie zijn te kortzichtig.maartenB schreef:Briljante fiets.
De fiets is compact en daardoor vlot te handelen in het verkeer.
De prijs die je ervoor betaald is dan een beetje meer plaats bij het wegstallen!

Hallo Ed,
Misschien heb je gelijk. De reden dat Dick Eysink dit Belgische model heeft gekozen zijn de rijeigenschappen en niet het plooien. Als oud-motorcoureur was een flitsend stuurgedrag voor hem het belangrijkst
Maar ja, dat wist in ons land niemand te waarderen en zo bleef de Eysink vouwfiets superzeldzaam.
Hierbij nog een foto waarop de bevestigingspunten aan het frame te zien zijn. Er zit een beugeltje op de buis boven de bracket en op de achtervork ter hoogte van de band een tweede beugeltje (met nog een restant van een popnagel).
In plaats van het lelijke plastic scherm zit er nu tijdelijk een metalen kettingrand op van een Klapprad uit de DDR. Die mist echter de zwierigheid van zo'n echt Belgisch schermpje. Dat kettingscherm dat je hebt gevonden ziet er goed uit. Ik hoop dat hij past.
Tot ziens in Berlicum,
Sjoerd
Misschien heb je gelijk. De reden dat Dick Eysink dit Belgische model heeft gekozen zijn de rijeigenschappen en niet het plooien. Als oud-motorcoureur was een flitsend stuurgedrag voor hem het belangrijkst

Maar ja, dat wist in ons land niemand te waarderen en zo bleef de Eysink vouwfiets superzeldzaam.
Hierbij nog een foto waarop de bevestigingspunten aan het frame te zien zijn. Er zit een beugeltje op de buis boven de bracket en op de achtervork ter hoogte van de band een tweede beugeltje (met nog een restant van een popnagel).
In plaats van het lelijke plastic scherm zit er nu tijdelijk een metalen kettingrand op van een Klapprad uit de DDR. Die mist echter de zwierigheid van zo'n echt Belgisch schermpje. Dat kettingscherm dat je hebt gevonden ziet er goed uit. Ik hoop dat hij past.
Tot ziens in Berlicum,
Sjoerd
... en past het schermpje?
asterduc schreef:kijk, dat is iets wat Hollanders niet begrijpen. Jullie zijn te kortzichtig.maartenB schreef:Briljante fiets.
De fiets is compact en daardoor vlot te handelen in het verkeer.
De prijs die je ervoor betaald is dan een beetje meer plaats bij het wegstallen!
Ha ha ha, ik heb het eens mogen proberen van Sjoerd, maar ook het rijgedrag is echt stuitend slecht. Zodra je het stuur loslaat klapt het weg. Ik vrees dat dat de werkelijke reden is dat ze niet werden verkocht.

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
misschien had je de schroef van het plooischarnier niet vastgezet!maartenB schreef:Ha ha ha, ik heb het eens mogen proberen van Sjoerd, maar ook het rijgedrag is echt stuitend slecht. Zodra je het stuur loslaat klapt het weg.

euh, hier wil ik even wat rechtzetten hoor Maarten. In België had zowat elk gezin zulk een fiets. In de vlaamse volksmond noemden (en nog steeds trouwens) we dit een 'minifiets'. Het woord plooi- of vouwfiets heb ik als kind nog gehoord.maartenB schreef:Ik vrees dat dat de werkelijke reden is dat ze niet werden verkocht.![]()
![]()
Wij spraken altijd van 'die witte minivelo'
Oh dat wist ik niet zeg. Dus die Novy's zijn heel veel verkocht bij jullie. Verbazend.
Maar ik doelde vooral op de Eysink variant in Nederland: die werden niet of nauwelijks verkocht. Het is werkelijk een heel zeldzaam fietsje.
Maar ik doelde vooral op de Eysink variant in Nederland: die werden niet of nauwelijks verkocht. Het is werkelijk een heel zeldzaam fietsje.
Maarten,maartenB schreef:Oh dat wist ik niet zeg. Dus die Novy's zijn heel veel verkocht bij jullie. Verbazend.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het verhaal op mijn buikgevoel is gebaseerd. Ik heb geen statistische cijfers om het te verifiëren, noch weet ik of het allemaal Novy's waren.
Anderen (landgenoten) zullen mijn stelling hier moeten bevestigen of tegenspreken om zekerheid te krijgen.
Feit is dat ik heel mijn jeugd die, aanvankelijk witte, daarna bruin roestige en vervolgens in kleur overschilderde, minifietsjes zag staan en rond rijden. Doorgaans met chroom stuurrekje, dat na enkele jaren eveneens in roestkleur overging.
Ook de naam Novy word in mijn herinneringen opgeroepen en gelinkt aan die kleinwielers.