Nieuw project: Fongers BD 60 damesrijwiel uit 1936
Nieuw project: Fongers BD 60 damesrijwiel uit 1936
Deze post zal ik de komende tijd gebruiken om jullie deelgenoot te maken van mijn nieuwste project.
Deze keer betreft het een Fongers BD 60 damesrijwiel uit 1936 waar ik vandaag even wat 'voor' detailfoto's van heb geschoten.
Ik zit wat krap in de tijd vandaag (de foto's laten zien waarom) maar ik wilde jullie de detailfoto's niet onthouden.
Het leuke aan deze fiets is dat ik nog iets van de gebruiksgeschiedenis heb meegekregen van de laatste eigenaar. Onderstaand een aangepaste versie waarbij de namen achterwege zijn gelaten:
De vader (1896-1976) van de laatste eigenaar waar ik de BD 60 van heb overgenomen (toen wonende in Utrecht) kocht in 1936 een luxe Fongers Heren- en een Dames Rijwiel. Hij kocht deze fietsen naar alle waarschijnlijkheid in Utrecht.
Hij schafte een Fongers fiets waarschijnlijk aan omdat hij Groninger was en omdat hij altijd de beste kwaliteit van iets kocht. De Herenfiets gebruikte hij vanaf 1938 om op en neer te rijden vanuit Zeist, waar hij toen woonde, naar Utrecht naar zijn werk. Zijn zoon (1947 -) kreeg de fiets in 1962 en reed erop tot 1980, toen de fiets werd ingeruild.
De Dames fiets kocht zijn vader in 1936 voor zijn verloofde, en latere vrouw (1902-1943), na haar overlijden gebruikte de moeder (1908-1996) van de laatste eigenaar deze fiets tot ongeveer 1990. Daarna heeft de fiets opgeslagen gestaan.
Omdat er nog een postcode in de fiets gegraveerd staat heb ik ook een foto van de woning in Zeist kunnen toevoegen!
Deze keer betreft het een Fongers BD 60 damesrijwiel uit 1936 waar ik vandaag even wat 'voor' detailfoto's van heb geschoten.
Ik zit wat krap in de tijd vandaag (de foto's laten zien waarom) maar ik wilde jullie de detailfoto's niet onthouden.
Het leuke aan deze fiets is dat ik nog iets van de gebruiksgeschiedenis heb meegekregen van de laatste eigenaar. Onderstaand een aangepaste versie waarbij de namen achterwege zijn gelaten:
De vader (1896-1976) van de laatste eigenaar waar ik de BD 60 van heb overgenomen (toen wonende in Utrecht) kocht in 1936 een luxe Fongers Heren- en een Dames Rijwiel. Hij kocht deze fietsen naar alle waarschijnlijkheid in Utrecht.
Hij schafte een Fongers fiets waarschijnlijk aan omdat hij Groninger was en omdat hij altijd de beste kwaliteit van iets kocht. De Herenfiets gebruikte hij vanaf 1938 om op en neer te rijden vanuit Zeist, waar hij toen woonde, naar Utrecht naar zijn werk. Zijn zoon (1947 -) kreeg de fiets in 1962 en reed erop tot 1980, toen de fiets werd ingeruild.
De Dames fiets kocht zijn vader in 1936 voor zijn verloofde, en latere vrouw (1902-1943), na haar overlijden gebruikte de moeder (1908-1996) van de laatste eigenaar deze fiets tot ongeveer 1990. Daarna heeft de fiets opgeslagen gestaan.
Omdat er nog een postcode in de fiets gegraveerd staat heb ik ook een foto van de woning in Zeist kunnen toevoegen!
- Bijlagen
-
- Fongers transfer
- 6.JPG (287.9 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 7.JPG (285.43 KiB) 6298 keer bekeken
-
- In het 'lepeltje' van de bel staat 'Joseph Lucas Birmingham' als ik het goed heb. Het rondje ontbreekt maar bel is naar alle waarschijnlijkheid origineel
- 8.JPG (266.09 KiB) 6298 keer bekeken
-
- Benen handvatten
- 9.JPG (282.72 KiB) 6298 keer bekeken
-
- Het stuur (chroom?) is hier en daar gaan bladderen.
- 10.JPG (322.72 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 11.JPG (296.81 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 12.JPG (284.84 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 13.JPG (284.33 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 14.JPG (318.34 KiB) 6298 keer bekeken
-
- Ja het is echt een BD 60
- 15.JPG (298.47 KiB) 6298 keer bekeken
-
- Zelfs het tweede sleuteltje voor het slot was er nog bij!
- 16.JPG (315.47 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 17.JPG (322.45 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 18.JPG (296.67 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 19.JPG (331.15 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 20.JPG (356.41 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 21.JPG (273.7 KiB) 6298 keer bekeken
-
- Aardig wat roest op de velgen en trommelremmen...
- 22.JPG (284.64 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 23.JPG (346.11 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 24.JPG (323.26 KiB) 6298 keer bekeken
-
- 25.JPG (285.77 KiB) 6298 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Nieuw project: Fongers BD 60 damesrijwiel uit 1936
Ja ik zag hem op Facebook ook al. Gaaf hoor. Echt helemaal zoals je ze moet vinden. Schitterende details, gelugde achtervork, verchroomde vorkkroon.
Heeeeeeel voorzichtig poetsen!
Je bouwt in razend tempo een mooie collectie op.
groetjes,
Maarten
Heeeeeeel voorzichtig poetsen!
Je bouwt in razend tempo een mooie collectie op.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hoi Jasper,
Interessante fiets; dit dure model kom je nauwelijks meer tegen na 1935 (ik schat dat er misschien 100 zijn afgeleverd dat jaar; na te gaan in het Archief). De fiets is geheel origineel, je hebt de goede lamp er nu op zitten (nu nog een bijpassende FG dynamo). Hygiea werd niet gemonteerd door Fongers.
Mooie details zoals de achtervorklug, de balhoofdstrop, het stuurslotje en aangesoldeerde voorvorkpatten.
Het chroom is erg slecht; waarschijnlijk heeft de fiets lang op een vochtige plek gestaan. Te overwegen is een andere stuur van hetzelfde model te vinden/monteren (dit type is toegepast tot in de jaren '50 en vrij algemeen) en hetzelfde te doen voor de verchroomde Kron Prinz velgen.
Wat is het framenummer trouwens?
groet, Jos
Interessante fiets; dit dure model kom je nauwelijks meer tegen na 1935 (ik schat dat er misschien 100 zijn afgeleverd dat jaar; na te gaan in het Archief). De fiets is geheel origineel, je hebt de goede lamp er nu op zitten (nu nog een bijpassende FG dynamo). Hygiea werd niet gemonteerd door Fongers.
Mooie details zoals de achtervorklug, de balhoofdstrop, het stuurslotje en aangesoldeerde voorvorkpatten.
Het chroom is erg slecht; waarschijnlijk heeft de fiets lang op een vochtige plek gestaan. Te overwegen is een andere stuur van hetzelfde model te vinden/monteren (dit type is toegepast tot in de jaren '50 en vrij algemeen) en hetzelfde te doen voor de verchroomde Kron Prinz velgen.
Wat is het framenummer trouwens?
groet, Jos
Framenummer is voor zover ik het kan zien: 36 4-77. Zou dat kunnen?
- Bijlagen
-
- Framenummer: 36 4-77
- image.jpg (197.93 KiB) 6220 keer bekeken
Framenummer zegt: 77e fiets uit vierde batch van 100 gemaakt in 1936. Fongers maakte in deze jaren vaak batches van 100 BD- en BB-frames, die op afroep werden afgeleverd. Bij deze dure fietsen duurt het soms wel twee of drie jaar voordat de laatste uit zo'n reeks wordt afgemonteerd.
Als je de dop van Lucas-bel draait moet op het aandrijfpalletje het jaartal en maand van fabricage staan (bijv. 36/1); geeft een nadere indicatie van de aflevermaand.
groet, Jos
Als je de dop van Lucas-bel draait moet op het aandrijfpalletje het jaartal en maand van fabricage staan (bijv. 36/1); geeft een nadere indicatie van de aflevermaand.
groet, Jos
Dag Jos,
Meteen maar even de aanbevolen check opgevolgd en ook de trommelrem in het voorwiel goed bekeken.
Bijgevoegd de foto's van wat ik zojuist heb aangetroffen. Lijkt mij aannemelijk dat het leveringsjaar 1938 moet zijn geweest...
Meteen maar even de aanbevolen check opgevolgd en ook de trommelrem in het voorwiel goed bekeken.
Bijgevoegd de foto's van wat ik zojuist heb aangetroffen. Lijkt mij aannemelijk dat het leveringsjaar 1938 moet zijn geweest...

- Bijlagen
-
- Sturmey Archer trommelrem BF 8
- image.jpg (192.4 KiB) 6207 keer bekeken
-
- Lucas bel met in het aandrijfpalletje 238
- image.jpg (125.92 KiB) 6207 keer bekeken
Beste Jasper,
Even een dagje naar het Groninger archief en je weet of hij in 1938 of 1939 is afgeleverd.
Meteen even de framenummers van je andere (jaren 50) fietsen meenemen. Voor je 1936 fiets kun je prima met de seriegarantieboeken overweg, maar voor de jaren 50 fietsen zou ik het grootboek fietsdebiteuren doorspitten (dit kost wel aardig wat tijd).
Groeten, Y.
Even een dagje naar het Groninger archief en je weet of hij in 1938 of 1939 is afgeleverd.
Meteen even de framenummers van je andere (jaren 50) fietsen meenemen. Voor je 1936 fiets kun je prima met de seriegarantieboeken overweg, maar voor de jaren 50 fietsen zou ik het grootboek fietsdebiteuren doorspitten (dit kost wel aardig wat tijd).
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gisteren heb ik via marktplaats een akkoord bereikt over deze fiets.
Ondanks veel interesse van 'deze verkoper bevindt zich in het buitenland' en in gebrekkig Nederlands geschreven e-mailtjes heb ik een perfect nieuw thuis gevonden.
De fiets gaat in ieder geval naar een bekende in het kleine Nederlandse verzamelaarswereldje dus we zien haar vast nog eens terug!
Ondanks veel interesse van 'deze verkoper bevindt zich in het buitenland' en in gebrekkig Nederlands geschreven e-mailtjes heb ik een perfect nieuw thuis gevonden.
De fiets gaat in ieder geval naar een bekende in het kleine Nederlandse verzamelaarswereldje dus we zien haar vast nog eens terug!
-
En ondergetekende is erg blij met deze nieuwe aanvulling
Erg mooi naast de BB. En aangezien ik geloof in zo min mogelijk restauratie en zoveel mogelijk authenticiteit, zal ik ook bij dit rijwiel slechts het hoognodige doen. Eerst maar eens rustig toekijken hoe ik dit aan ga pakken.