onbekende carbuur lamp

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Stakkes

onbekende carbuur lamp

Bericht door Stakkes »

goedeavond,

ik was vandaag ergens op een rommelmarkt in België een heb daar een carbuur lamp gekocht, het lijkt me een redelijk oude doordat er geen metalen spiegel achter de brander zit maar wel een porseleinen schelp.

heeft er iemand enig idee van welk merk dit toevallig kan zijn en of het van waarde is? hieronder staan enkele foto's.
Volgens mij ontbreekt er nog een regelknop of dergelijk bovenaan het water reservoir. Moet dit pijltje (dat nu scheef staat) oorspronkelijk recht geweest zijn om de watersnelheid te regelen?
het draaimechanisme zit vast en hierdoor kan de carbuur pot niet losgedraaid worden, ik heb bang dat ik nog meer schade ga aanrichten, het soldeerwerk is al niet om aan te kijken maar is verricht door de vorige eigenaar.

alle info over dit model en merk is welkom.

Alvast bedankt.
Stakkes
Bijlagen
bovenaanzicht op de regelschroef die mist (vermoed ik)
bovenaanzicht op de regelschroef die mist (vermoed ik)
bovenaanzicht.jpg (4.1 KiB) 4003 keer bekeken
vooraanzicht
vooraanzicht
vooraanzicht.jpg (5.38 KiB) 4003 keer bekeken
versiering op de zijkant
versiering op de zijkant
versiering.jpg (26.04 KiB) 4003 keer bekeken
zijaanzicht
zijaanzicht
zijaanzicht.jpg (8.72 KiB) 4003 keer bekeken
gerritkan

Re: onbekende carbuur lamp

Bericht door gerritkan »

Stakkes schreef:goedeavond,

ik was vandaag ergens op een rommelmarkt in België een heb daar een carbuur lamp gekocht, het lijkt me een redelijk oude doordat er geen metalen spiegel achter de brander zit maar wel een porseleinen schelp.

heeft er iemand enig idee van welk merk dit toevallig kan zijn en of het van waarde is? hieronder staan enkele foto's.
Volgens mij ontbreekt er nog een regelknop of dergelijk bovenaan het water reservoir. Moet dit pijltje (dat nu scheef staat) oorspronkelijk recht geweest zijn om de watersnelheid te regelen?
het draaimechanisme zit vast en hierdoor kan de carbuur pot niet losgedraaid worden, ik heb bang dat ik nog meer schade ga aanrichten, het soldeerwerk is al niet om aan te kijken maar is verricht door de vorige eigenaar.
Hallo Stakkes .

Ik kan je helaas ook geen naam geven van deze carbidlamp .
Enige tijd geleden heeft er op marktplaats ook zo,n lamp te koop gestaan , maar kan me niet meer herinneren of daar een naam bij stond .
De reflector is geëmailleerd , wat niet zo vaak gedaan . Bij duurdere lampen was het vaak een spiegel soms hol van vorm om een beter licht bundel te krijgen of het was van aluminium .
Waarde van de lamp is wat de gek er voor geeft is wat men zegt , ik zou voor een lamp in deze staat , niet compleet en gesoldeerd niet meer als vijf en dertig euro betalen .
Voor verdere informatie zou je via zijn site ,, antieke fiets verlichting ,, aan Ad van Kats kunnen vragen of hij er een naam bij heeft .

Groet Gerrit
Alvast bedankt.
Stakkes
Stakkes

Bericht door Stakkes »

beste gerrit,

Bedankt maar wat is de precieze website van Ad van Kamp?

ik heb er zeker niet zoveel aan gegeven door de vele mankementen en het was bij een persoon die er niet veel van kende veronderstel ik.

zeer hard bedankt
Staf Wuyts
gerritkan

Bericht door gerritkan »

Als je bij Google ,, antieke fiets verlichting ,, als zoek opdracht in vult dan kom je wel op z'n site
Plaats reactie