Veeno Vidi Fietsie

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Hendrik

Veeno Vidi Fietsie

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

Eigenlijk had ik een bericht moeten maken over de start van de herstelwerkzaamheden aan een groene Fongers.
Maar daar heb ik nog niets aan gedaan, en eigenlijk had ik dit niét willen doen; nog een fiets erbij.
Maar het fietsje keek me vanaf de advertentie op m'n beeldscherm haast smekend aan; 'red mij!'
Dit soort sentiment is gevaarlijk, het mondt uit in opstapeling van oud ijzer.
Het zal menigeen op dit forum echter niet vreemd zijn denk ik.
Hoe dan ook, voor de prijs van een nieuwe buitenband heb ik deze Veeno opgehaald, er was al sprake van een laatste rit naar de oud-ijzerboer.
Zelf ben ik ook een oud-ijzerboer, maar van een mildere soort.
Hoewel de fiets niet geheel origineel is, en evenmin in blinkende staat verkeert (maar daar was de prijs natuurlijk ook naar) heeft het ding ook z'n goede kanten.
De fiets is gewoon rijdbaar, zij het met een lichte slag in het voorwiel.
De verchroomde velgen zien er behoorlijk goed uit, voor zit een Torpedo naaf en achter een Beckson (leverde Veeno die ook?).
De koplamp is 'Veeno' , dynamo en bel 'Peerless' en het stuur 'Union'.
Het zadel is trouwens 'Phoenix'!
Dan toch in ieder geval heel veel fiets voor het geld!
Het slot is overigens 'Tors' , dat dan weer wel.
Het achterscherm is bij de spatbordstang doorgescheurd, en heel kundig gerepareerd met een stukje donorscherm er van binnen tegenaan.
Ik vind het allemaal niet erg.
En de fiets is loeizwaar, zelfs zwaarder dan m'n Veeno hoogframe, die wel van íetsje later is.
Deze is volgens 'het boekje' van ongeveer eind '54.
Ik ben apetrots met dit oude monster, binnenkort zal ik 'm even uitlaten!

Vriendelijke groet, Erwin
Bijlagen
000_0004-2.jpg
000_0004-2.jpg (198.53 KiB) 5064 keer bekeken
000_0006-1.jpg
000_0006-1.jpg (174.55 KiB) 5064 keer bekeken
000_0005-2.jpg
000_0005-2.jpg (148.88 KiB) 5064 keer bekeken
000_0002-2.jpg
000_0002-2.jpg (180.72 KiB) 5064 keer bekeken
000_0001-2.jpg
000_0001-2.jpg (182.31 KiB) 5064 keer bekeken
Durabo88

Re: Veeno Vidi Fietsie

Bericht door Durabo88 »

Leuke fiets. Zie ik een Empo achterlicht?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Hallo Durabo.

Het is een hele leuke fiets, ik word blij als ik er naar kijk.
Ik denk dat het goed is dat 'ie hier kwam.
Het achterlicht is géén Empo, het is een Baken 3.
Ik zag een Veeno no.1 op, meen ik, rijwiel.net met precies zo'n achterlicht.
Ik ga er maar van uit dat dit ook een origineel onderdeel is.
De fiets is geheel overgeschilderd, maar gelukkig niet zo grondig als ik dat vroeger zou doen, met bijna kaalschuren en zo.
Met m'n nagel(s) heb ik al heel wat verf weggekrabd, en diverse transfers (meeste wel verbleekt) en biezen (vooral de groene hebben het goed gehouden) teruggevonden.
Wat ik wel jammer vind is dat stuur.
Op de één of andere manier kwam geen enkele Veeno (ik heb er inmiddels vier) met z'n eigen stuur!
Ik hoop in ieder geval voor deze, en voor m'n Veeno damesfiets (uit 1936) nog eens het juiste stuur te vinden.
Ik heb ook nog een Union, in de jaren '50 of '60 door Veeno opnieuw gemoffeld en gebiesd/getransferd.
Daar zou dit stuur mooi naar kunnen verhuizen.
Tja, ik heb toch iets met Veeno, sinds ik die damesfiets lang geleden kreeg.
En zeker sinds ik vlak bij de geboorteplaats van deze fietsen woon.

Vriendelijke groet, Erwin
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

Tja, er is weer een Veeno m'n huis binnengefietst.
Ik kon het niet laten, en wederom voor een klein bedragje ('t was niet om de hoek, de diesel kostte ongeveer evenveel..).
Op de foto's in de advertentie zag ik al dat deze níet was overgeverfd.
Het leek me handig ook als voorbeeld voor de verdwenen biezen op de andere Veeno.
En ik was natuurlijk erg benieuwd naar het stuur, dat was niet goed te zien op de foto's.
Zou het, dit keer een echt Veeno stuur?
Bij aankomst zag ik meteen de hoeveelheid Veeno- onderdelen op de fiets.
De complete verlichtingslijn, zadel, bel (?), kettingkast (doek is helaas wel beschadigd, maar reparabel).
De jasbeschermers lijken me ook origineel, in ieder geval oud.
De crancks ook origineel, en met gaaf chroom; nog niet eerder gezien!
Maar het stuur, ach ja.
Misschien is het origineel, maar géén Veeno logo!
In ieder geval is het slecht, en ik vind het model wederom niet fraai.
Ik begin een beetje te denken dat Veeno niet (altijd) zijn naam in het stuur plaatste.
En misschien was de chroomkwaliteit gewoon niet goed, dat ze met andermans stuur komen?
Ik zal in ieder geval nu geen wroeging voelen om er gewoon een willekeurig, mooi recht stuur op te zetten, zónder naam erop.
Over het achterwiel heb ik trouwens ook nog wat twijfel.
De achtervelg heeft een ander profiel dan vóór, en er zit een Sturmey Archer 3v- terugtrapremnaaf in waarop ik het jaartal 58 meende te zien.
Gezien het 'kenteken' van het frame zou de fiets van '55 / '56 zijn.
En er is gesleuteld aan de naaf, ik weet niet hoe de staat is.
Verder is de fiets opvallend arm aan roest, zelfs de spatborden zijn behoorlijk gaaf.
Transfers en biezen in nette staat.
Alleen als voorbeeld voor de eerder genoemde Veeno kan 'ie niet dienen; het biespatroon is compleet anders!
De '54 heeft groene biezen tussen de (meest verdwenen) gouden biezen staan, terwijl deze nieuwe aanwinst alleen biezen in goud heeft en ook nog in een ander patroon.
Eigenlijk lijkt het biespatroon van deze meer op m'n vooroorlogse Veeno damesfiets.
Misschien hangt het samen met de uitvoering; dit is een 'populair' uitvoering en waarschijnlijk wat eenvoudiger bieswerk.
Vroeger was je Opel Kadett ook een 'luxe' uitvoering als 'ie chroomlijstjes op de flanken had..
Het is denk ik wel tijd om eens kritisch het fietsenbestand in m'n schuur te doorlopen.
Er zal hier en daar toch even iets moeten verdwijnen denk ik..
Maar de Veenootjes wil ik voorlopig nog even houden.

Vriendelijke groet Erwin
Bijlagen
000_0019-3.jpg
000_0019-3.jpg (99.38 KiB) 4991 keer bekeken
000_0010-3.jpg
000_0010-3.jpg (118.24 KiB) 4991 keer bekeken
000_0012-3.jpg
000_0012-3.jpg (134.19 KiB) 4991 keer bekeken
000_0015-2.jpg
000_0015-2.jpg (83.68 KiB) 4991 keer bekeken
000_0016-1.jpg
000_0016-1.jpg (146.81 KiB) 4991 keer bekeken
000_0023-2.jpg
000_0023-2.jpg (145.82 KiB) 4991 keer bekeken
JasperA

Bericht door JasperA »

Mooie originele Groningse herenfiets zeg! Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke trotse eindresultaat!

Ben je al eens in contact gekomen met de bekende Veeno verzamelaar Theo uit Bedum? Misschien dat hij iets kan vertellen over hoe dat nou zit met de Veeno sturen... :shock:

Ik weet trouwens iemand die misschien voor je grijsgroene Fongers een nog erg fraai passend rond Fongers achterlichtje heeft. Ik zal eens navragen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Goedendag Jasper.

Zelf was ik ook wel onder de indruk van de staat en originaliteit van deze fiets, dat zie je ook pas als je er naast staat.
In de advertentie vielen mij vooral de logo's op.
En bij dhr. Matthijs (zo heet hij toch?) ben ik lang geleden eens op bezoek geweest.
Volgens mij kreeg ik zijn naam toen doorgegeven door één van de 'oude stempel' fietsenmakers die ik vroeger nogal frequenteerde.
Misschien dachten ze soms wel; daar heb je hém weer..
In ieder geval was ik onder de indruk van zijn collectie Veenorabila.
Een huis vol Veeno zogezegd, tot de vlieringen aan toe.
En boeken vol historie, en mappen met originele transfers.
Hij woont hier vlak bij, sterker nog, op de terugreis vandaag reed ik met deze fiets achter in de bus, op ongeveer 100 meter van zijn huis langs.
Wellicht een goed idee om er weer eens langs te gaan, aardige man ook.
Eigenlijk moet ik natuurlijk ook eens iets doen aan de Fongers, maar de Veeno is toch het wat minder geprezen Groningse eendje in de bijt.
Daardoor voel ik ook wel sympathie voor dit merk, en ze zijn volgens mij lastiger te verhandelen dan bij voorbeeld Fongers fietsen.
Het lijkt er wel op dat er in de schuur hier langzaam een remigratie van Groninger rijwielen plaatsvindt..

En zo´n achterlichtje voor de Fongers, ben ik zeker in geinteresseerd.
Die moet toch ook weer een beetje trots worden!

Vriendelijke groet Erwin
Plaats reactie