De schone slaapster van Berlicum: Nederlandsche Kroon 1923
Geplaatst: 20 mei 2014, 23.55
Bezoekers van de laatste beurs in Berlicum herinneren zich haar waarschijnlijk nog: de prachtige, onversneden Nederlandsche Kroon (NK). Haar onmiskenbare schoonheid verborgen onder vet en vuil, de originaliteit verhuld door een jaren ’40-uitrusting met jasbeschermer, koets B, plaatstalen bagagedrager en vilten zadeldek. Gedateerd 1929. Ook ik heb er een tijd bij staan kijken, maar ben niet tot de koop overgegaan. Eenmaal thuis bleef de fiets me door het hoofd spoken. Dus contact gezocht met de verkoper, maar de fiets was bij het sluiten van de markt verkocht. Einde verhaal, zou je denken.
Enkele weken later zie ik de NK op marktplaats voorbij komen. Meteen gebeld: de nieuwe eigenaar wil zich, bij nader inzien, gaan toeleggen op oude Gazelles. Enfin, eend en bijt, je kent het. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb de NK vorige week opgehaald. Een nadere beschouwing gaf me de indruk dat de fiets ouder was dan het jaartal dat op het briefje van de eerste verkoper stond. De oude Lucas-bel bevestigde dat, voor wat dat waard was. Productiedatum 7 1923. Uiteraard heb ik contact gezocht met fietser. Zijn conclusie (op basis van een aantal argumenten): de fiets is inderdaad van 1923.
Ik heb de Kroon schoongemaakt en in de olie gezet. En terug gebracht in de originele staat. Dus bagagedrager, jasbeschermer en verlichting verwijderd. De niet-originele (maar wel een oude met veter) kettingkast ontdaan van de foute biezen en de plastic handvatten van een halve eeuw terug vervangen door NOS celluloid exemplaren uit de eigen voorraadkast. Daaruit ook een Lucas olielamp gevist (zodat de afmontage uit Birmingham komt (pedalen zijn van Brampton)), een mooie reflector voor achterop, een Telephone-slot (Van Mouwerik en Bal) en een gereedschapstasje. Leuk detail: enkele dagen geleden bood een ander lid van onze club op MP een steeksleutel van NK aan. Bij zoveel toeval moet je niet dralen. Ik heb nu ook een gevuld tasje!
Ik plaats nu alvast een paar foto’s (een van de beurs en enkele van na de hersteloperatie). Binnenkort zorg ik voor een meer uitgebreide beschrijving met detailfoto’s. Van zo’n heerlijk originele fiets (in nikkel en met zelfs een ongeschonden NK-zadel) krijg je geen genoeg! Wordt vervolgd.
Met groet,
Arjan
Enkele weken later zie ik de NK op marktplaats voorbij komen. Meteen gebeld: de nieuwe eigenaar wil zich, bij nader inzien, gaan toeleggen op oude Gazelles. Enfin, eend en bijt, je kent het. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb de NK vorige week opgehaald. Een nadere beschouwing gaf me de indruk dat de fiets ouder was dan het jaartal dat op het briefje van de eerste verkoper stond. De oude Lucas-bel bevestigde dat, voor wat dat waard was. Productiedatum 7 1923. Uiteraard heb ik contact gezocht met fietser. Zijn conclusie (op basis van een aantal argumenten): de fiets is inderdaad van 1923.
Ik heb de Kroon schoongemaakt en in de olie gezet. En terug gebracht in de originele staat. Dus bagagedrager, jasbeschermer en verlichting verwijderd. De niet-originele (maar wel een oude met veter) kettingkast ontdaan van de foute biezen en de plastic handvatten van een halve eeuw terug vervangen door NOS celluloid exemplaren uit de eigen voorraadkast. Daaruit ook een Lucas olielamp gevist (zodat de afmontage uit Birmingham komt (pedalen zijn van Brampton)), een mooie reflector voor achterop, een Telephone-slot (Van Mouwerik en Bal) en een gereedschapstasje. Leuk detail: enkele dagen geleden bood een ander lid van onze club op MP een steeksleutel van NK aan. Bij zoveel toeval moet je niet dralen. Ik heb nu ook een gevuld tasje!
Ik plaats nu alvast een paar foto’s (een van de beurs en enkele van na de hersteloperatie). Binnenkort zorg ik voor een meer uitgebreide beschrijving met detailfoto’s. Van zo’n heerlijk originele fiets (in nikkel en met zelfs een ongeschonden NK-zadel) krijg je geen genoeg! Wordt vervolgd.
Met groet,
Arjan