Union in ander jasje
Union in ander jasje
Wederom heb ik een vraagje.
Nu eens niet over een Veeno.
Of toch wel?
Deze Union kreeg ik een aantal jaar geleden van mijn buurman.
Het was zijn rijwiel, maar fietsen kon hij allang niet meer, vooral vanwege allerlei heup-ellende.
Buurman was vroeger smid op de smederij aan de andere kant van mij.
Zo één van de oude snit, die alles kon repareren, of namaken als repareren niet meer kon.
Buurman is niet meer, de smederij is ook verleden tijd.
Zijn fiets is er nog steeds.
Ik heb hem toen niet uitgehoord over de geschiedenis van de fiets.
Het enige dat ik weet is dus dat het een Union is, en deze is door de Veeno fabriek opnieuw gemoffeld en gebiesd.
Wanneer dit precies is gebeurd weet ik dus helaas niet.
Het achterwiel lijkt me niet origineel, er zit een Favorit terugtrap-remnaaf in (wel met smeernippeltje).
Daar valt dus niet te dateren.
En ik kan nergens een framenummer vinden, ben al eens lak aan het krabben geweest op de zadellug maar daar staat echt niks.
Onder op de bracketlug evenmin.
Op het rechter achtervorkeinde staat een tweecijferig getal, als ik het op de kop lees lijkt het '87' , of '37' want de bovenste ronding van de 8, of misschien de 3, loopt wat over de rand van de vork.
De voorvork heeft gesloten vorkeinden, en de bout van het spatbord loopt door het kroonstuk heen.
Wellicht verklaart dat de Favorit achternaaf.
Want misschien heeft er achter een freewheel, en vóór een bandrem gezeten.
Ik meen me wel te herinneren dat buurman zei dat de Union van vóór WO11 dateerde.
Door de huidige aankleding (ook stuur is vervangen, waarschijnlijk allemaal na de nieuwe moffellaag) doet de fiets zich in ieder geval niet oud voor.
Bijzonder is wel dat de 'nieuwe' moffellaag zich op het frame aardig houdt, maar op de spatborden kruipt de roest over bijna het hele oppervlak onder de lak door.
De goudkleurige biezen zijn daar grotendeels vervaagd.
Op het frame zijn ze overigens ook wat bleekjes geworden.
Het stukje voorspatbord vóór de vorkkroon had ik vanavond met Commandant no.4 een beetje opgefrist, voorzichtig om de 'schaduw' van de biesjes heen.
Toen met Motip siliconenontvetter (is niet zo agressief voor de lak) gereinigd, en geïnspireerd door Lars Faber (met z'n Batavus project) heb ik voorzichtig de biezen opnieuw ingetekend met een goudverf-stift.
Om ze na een poosje weer wat weg te poetsen.
Zo past het wat beter in het brokkelige beeld van de lak.
Ik was wel zo niet slim om bij het kopen van de pen niet op de dikte te letten.
De tip was veel te dik voor een bies.
Ik heb 'm gewoon wat dunner gesneden (soort geperste vezel), daarna met heel fijn schuurpapier als een potloodpunt geslepen en daarna met een aansteker (punt wel uit de pen!) de losse vezels wat teruggeschroeid.
Ach, het werkt.
Maar de vraag; waar vind ik bij deze Union het framenummer (ik heb niet zo'n zin de fiets te demonteren!) , of zou bij de moffelbeurt het framenummer zijn weggeschuurd?
Dat lijkt me toch niet waarschijnlijk..
Vriendelijke groet Erwin
- Bijlagen
-
- 000_0008_00.jpg (114.02 KiB) 1913 keer bekeken
-
- 000_0012-2.jpg (134.51 KiB) 1913 keer bekeken
-
- 000_0009_00.jpg (86.72 KiB) 1913 keer bekeken