De rijeigenschappen van deze fiets zijn beter dan hoe ik tot nu toe zelf de sportfietsen weer in elkaar krijg en zijn duidelijk door iemand met verstand van zaken strak afgesteld (een fiets uit elkaar halen en in elkaar zetten is 1 ding, maar de perfecte afstelling is echt een vak apart...).
Je voelt gewoon meteen wanneer je een fiets pakt hoe het met de afstelling staat. Zelf heb ik er echt de pest in als een versnelling hapert, er iets aanloopt, de fiets niet recht is, er speling zit op de draaibare delen etc.
Toch komt het ook na voorzichtige en geconcentreerde assemblage waarbij alles gericht is en gecheckt op slijtage nog wel eens voor dat er in de afstelling iets niet in orde is. Hier onderscheid zich de ervaring van het enthousiasme...
Ondanks de goede rij capaciteiten, heeft de fiets, na inmiddels ruim 50 jaar op deze wereld te hebben rondgezworven, veel aan originaliteit moeten inboeten.
Wat weten we inmiddels:
1. Framenummer is P6410. De 'P' geeft aan dat de fiets uit 1960 komt.
2. De S.A. 3-versnellingsnaaf heeft '60' ingeslagen waarmee deze dus ook uit 1960 komt.
3. Getuige de prijscourant uit 1961 (ik heb inmiddels voor al mijn sportfietsen de bijbehorende prijscourant) betreft het een uitvoering 7K met kabelknijpremmen en S.A. 3-versn. naaf.
4. Er zitten Weinmann remhoeven type 890 op, geen idee of deze origineel zijn...
5. Het zadel, bel, stuur, zadelpen, koplamp, lakdoek, dynamo, jasbeschermers en pedalen zijn niet origineel
6. Een deel van het frame is met zwart bij gelakt en veel van de transfers zijn verdwenen of lastig te onderscheiden
7. De velgen betreffen aluminium Lepper velgen (28 1/5)
8. De 28 1/5 3/8 banden zijn nog nieuw en zonder reflectie
Al met al betreft het de minst originele sportfiets die ik tot nu toe mee naar huis heb genomen. Maar ja, ik wilde nou eenmaal een Fongers wiegframe en ondanks dat ik momenteel twee Fongers sportfietsen op marktplaats heb staan heb ik toch nog steeds een zwak voor deze fietsjes.
Ik zit er aan te denken om me, in mijn zoektocht naar de twee heilige gralen (een BB uit de jaren 20 en een luxe Gruno herenmodel), net als Asterduc dat doet met Gazelle wat te specialiseren rondom deze wat jongere fietsen die, als je ze weer naar origineel opknapt, prachtige Fongers kunstwerkjes zijn.
Dat gezegd hebbende gaan de advertenties dan ook meteen maar van marktplaats af en zal ik beginnen met het aanleggen van voorraden met Fongers sportfiets onderdelen...

Bijgevoegd foto's van de twijfelachtige Fongers Grand Sport die rijdt als een zonnetje.