groene Gazelle no.8 gerestaureerd
Geplaatst: 1 jun 2014, 20.28
Een van de fietsen die ik afgelopen half jaar onder handen had was deze gazelle van 1939.
Overgenomen van Maarten Waarle, die de fiets in de nu volgende staat aantrof: zeer smerig, maar grotendeels origineel:
Maarten had al een goed begin gemaakt met technisch restaureren en schoonmaken toen de fiets naar mij kwam. Ik heb met name de naven onderhanden genomen, de wielen herspaakt (de helft van de originele en zeer roestige spaken brak bij het loshalen van de nippels), en veel werk gehad aan spatborden en jasbeschermer.
Het achterste spatbord was op diverse plaatsen doorgerot. Bij de spatbordsteun achteraan, bovenaan bij de ophangbout en vooraan onder bij de bracket. Heel voorzichtig heb ik stukjes ingelast (CO2) en aan de voorzijde een stukje donor spatbord toegevoegd. Daarna de lak op kleur laten bijmengen en je ziet er niets of bijna niets meer van.
De jasbeschermer is verschrikkelijk oud en van canvas / lakdoek. Was werkelijk helemaal vergaan. Bij het schoonmaken met water en een borsteltje kwam er al een hele laag los. Uiteindelijk een nieuw stuk canvas achter de oude stof gekit en daarna opnieuw gelakt. Is iets te glanzend geworden, misschien ga ik er nog wel een keer overheen als ik wat matteerpoeder in de groene lak heb gedaan.
Vrijwel alles aan de fiets is origineel, zoals de bel. De pedalen hebben de inslag 59 (zie foto). Weet iemand of dat het bouwjaar is?
Leuk is dat dit soort fietsen in kleur eerst zwart werden gelakt en dan met alle onderdelen groen gemaakt. De groene lak zit overigens wel onder de (bijvoorbeeld) groene klemmen of SA switch.
Het project is nog niet helemaal klaar, er komt nog een ander zadel, de verlichting moet nog definitief worden en zo zijn er nog wat dingen. Toch is het een mooie fiets geworden. En lekker dat hij rijdt...!
Overgenomen van Maarten Waarle, die de fiets in de nu volgende staat aantrof: zeer smerig, maar grotendeels origineel:
Maarten had al een goed begin gemaakt met technisch restaureren en schoonmaken toen de fiets naar mij kwam. Ik heb met name de naven onderhanden genomen, de wielen herspaakt (de helft van de originele en zeer roestige spaken brak bij het loshalen van de nippels), en veel werk gehad aan spatborden en jasbeschermer.
Het achterste spatbord was op diverse plaatsen doorgerot. Bij de spatbordsteun achteraan, bovenaan bij de ophangbout en vooraan onder bij de bracket. Heel voorzichtig heb ik stukjes ingelast (CO2) en aan de voorzijde een stukje donor spatbord toegevoegd. Daarna de lak op kleur laten bijmengen en je ziet er niets of bijna niets meer van.
De jasbeschermer is verschrikkelijk oud en van canvas / lakdoek. Was werkelijk helemaal vergaan. Bij het schoonmaken met water en een borsteltje kwam er al een hele laag los. Uiteindelijk een nieuw stuk canvas achter de oude stof gekit en daarna opnieuw gelakt. Is iets te glanzend geworden, misschien ga ik er nog wel een keer overheen als ik wat matteerpoeder in de groene lak heb gedaan.
Vrijwel alles aan de fiets is origineel, zoals de bel. De pedalen hebben de inslag 59 (zie foto). Weet iemand of dat het bouwjaar is?
Leuk is dat dit soort fietsen in kleur eerst zwart werden gelakt en dan met alle onderdelen groen gemaakt. De groene lak zit overigens wel onder de (bijvoorbeeld) groene klemmen of SA switch.
Het project is nog niet helemaal klaar, er komt nog een ander zadel, de verlichting moet nog definitief worden en zo zijn er nog wat dingen. Toch is het een mooie fiets geworden. En lekker dat hij rijdt...!