Pagina 1 van 1

Fongers HZ 65 1932

Geplaatst: 17 jun 2014, 21.19
door JasperA
Ik begin toch te twijfelen of mijn hobby straks niet gewoon het fotograferen van oude fietsen is... :oops:

Toch is er ook voor deze fiets in ieder geval een -poets en rijklaar maak- plan.

Wat ik inmiddels van de fiets weet:
1. Het model betreft een HZ 65 in W&W uitvoering
2. Aan het frammenummer (321-16) lees ik af dat het frame is vervaardigd in 1932
3. Het balhoofd heeft nog een mooi palletje om het stuur mee vast te zetten. Voor mij de eerste!
4. Ook om deze balhoofdtransfer is (net als bij de HZ 60 uit 1935) een bies getrokken. Is dat toeval of zou het toch gedaan kunnen zijn vanuit de fabriek bij een total make-over?
5. Erg blij ben ik met de originele dingdong bel. Toevallig heb ik hiervan nog een werkende liggen die perfect past.
6. De constatering dat er een beugeltje op het achterspatbord zit ipv. gewoon een gat en een bout geeft ook een bepaalde ouderdom aan. Ik heb dit in ieder geval ook op een Fongers uit 1924 en 1922 gezien.
7. Het tandwiel bestaat uit twee delen en is groter dan een normaal tandwielblad.
8. De achternaaf heeft 'BR 6' ingeslagen en komt uit 1936
9. De voornaaf heeft '48 4' ingeslagen en komt uit 1948

Degene van wie ik de fiets kon overnemen vertelde dat hij de fiets had overgenomen van een vriend die 'Wido' heette. Waarschijnlijk dat de sticker op het achterspatbord hem tot de aanschaf van een 2e hands Fongers heeft aangezet... :)

Re: Fongers HZ 65 1932

Geplaatst: 17 jun 2014, 21.42
door maartenB
Ja je gaat wel hard zeg met die fietsen!!

Maar leuk hoor, Ik kan me voorstellen dat deze fiets ooit is afgeleverd met velgremmen (dat hele mooie systeem) en later omgebouwd op trommels. Na de oorlog dus.
Succes met de opknap!!
Maarten

Re: Fongers HZ 65 1932

Geplaatst: 18 jun 2014, 14.28
door fietser
Erg blij ben ik met de originele dingdong bel. Toevallig heb ik hiervan nog een werkende liggen die perfect past.
Hahahaha! Ik hou wel van die droge humor. Verbaast me dat er nog geen reacties op kwamen. :D En heb je al het Trojaanse paard uit Dieren gezien dat op jouw Fongers meelift?

Groeten,
fietser

Re: Fongers HZ 65 1932

Geplaatst: 18 jun 2014, 21.20
door JasperA
Over hard gaan gesproken...

Vandaag was ik vanwege de WK wedstrijd voor de files aan naar huis gereden en zag ik de kans schoon om eens te toetsen hoe efficiënt mijn ´poets en smeer´ proces inmiddels is geworden.

Om 15.00 uur begonnen met de demontage en om iets voor 21.00 uur de foto´s kunnen schieten van een compleet ander ogende fiets!

Ik zal niet beweren dat de fiets ook meteen al als een zonnetje rijdt maar een eerste test rondje kun je er (als je anders dan ik wel bij de trappers kunt) wel op maken.

Het tandwiel bleek een 50 tands en is gemonteerd op een Fongers slide trapas. Verder was het leuk om erachter te komen dat bij het palletje om het stuur op slot te zetten nog steeds het veertje en stiftje (dat in het veertje is geschoven) aanwezig zijn.

Voor de rest draaide ik alles zonder problemen uit elkaar en was er niets doorgeroest. Nu eerst maar een welverdiend pilsje... :mrgreen: Heeft Nederland gewonnen trouwens? ;)

PS. De dingdong bel is niet te koop. Deze gaat al naar de dochter van een collega.

Re: Fongers HZ 65 1932

Geplaatst: 18 jun 2014, 21.33
door maartenB
Hi hi hi.
Morgen weer op Marktplaats? Zo'n klus doe ik een half jaar over :D

Maar goed: ik kijk dan wél naar voetbal....

Terzijde:
je moet wel de reflectie nog van de banden plukken.

groetjes,
Maarten

Re: Fongers HZ 65 1932

Geplaatst: 18 jun 2014, 21.55
door Maarten Waarlé
Ja, erg vlotte behandeling! En met succes zo te zien!

Dat 50 tands tandblad vind ik een van de leuke dingen van Fongers.
Mijn BB heeft dat ook en het resulteert in een prettig verzet (en in een grote kettingkast).
De trapas is met 15 mm de dunste trapas die ik ken en het verbaast me dat ze in deze fiets ( HZ en 1932) nog standaard was.
Ik meende dat ze meer van het BB type was (en misschien dan vroeger in meerdere modellen).

Groeten,
Maarten

Re: Fongers HZ 65 1932

Geplaatst: 19 jun 2014, 00.27
door jrietveld
Weer supersnel aangepakt, Jasper. Als je niet beter weet zou je inmiddels denken dat jij dag en nacht met je nieuwe hobby bezig bent.

In de kern een mooie fiets, maar er is wel veel aan veranderd. Vrijwel zeker hebben er 'gewone' velgremmen op gezeten. De lak lijkt me origineel.
Ik schat in dat hij vrij snel weer op MP te vinden is...

groet, Jos

Re: Fongers HZ 65 1932

Geplaatst: 21 jun 2014, 18.50
door JasperA
Er moesten nog wat puntjes op de i...

Vandaag heb ik, tussen een PADI advanced duikcursus door, toch nog even een uurtje vrij kunnen maken om een nieuwe achter remkabel te monteren (de vorige zat muurvast) en nieuwe trommelrem pads te plaatsen in het voorwiel. De oude waren zo versleten dat het hendeltje volledig rondgedraaid kon worden zonder dat er geremd werd.

Met weer enige vorm van remmen heb ik er al even wat rondjes door de buurt mee kunnen fietsen. Met klompen aan gaat dat net... :D

Vervolgstappen zijn een Lepper zadel (is reeds onderweg) en een nieuwe spaak voor het achterwiel. Dan kan dit kanon weer de weg op... ;)

Re: Fongers HZ 65 1932

Geplaatst: 21 jun 2014, 22.01
door Durabo88
Beste Jasper,

Erg mooi en ja hoor twee antieke details. Spatbord aan bovenste mannetje d.m.v. een beugeltje en onder via een hoekstuk een verticaal boutje in een lug geschroefd. Dezelfde trapas zat ook in mijn voormalige DZ uit die periode (die later bij Maarten terecht kwam). Het tandwiel zit vast aan een driepoot die op een stervorm op de as geperst is. De rechtercrank is dus los van het tandwiel. Nog oudere Fongersen hadden smallere fragilere crancks, daar zoek ik nog de rechtercranck van (lengte van eind tot eind 19 cm, van center as tot as 17,5 cm). Mag ook een linker zijn, dan pas ik 'm aan. Nikkel of chroom maakt me niet uit.

Groeten, Y.

Re: Fongers HZ 65 1932

Geplaatst: 25 jun 2014, 20.47
door Durabo88
Beste Jasper,

Wido is overigens een zaak in Amsterdam, die nog steeds bestaat!

Groeten, Y.