een zwarte Gazelle Impala
Geplaatst: 23 jun 2014, 21.54
Hallo,
Ik heb een Gazelle Impala gekocht van iemand die hem weer van een oude man van rond de 70 jaar had, en die had hem weer van zijn vader. Zo zag hij er uit toen ik hem kocht: Er zaten er een paar moderne dingen op zoals batterij verlichting, kinder steps, een lelijke bel en maar 1 jas beschermer. Dit heb ik er af gehaald. Het chroomwerk van roest ontdaan. Hij zag er toen zo uit: Op de fotos kun je zien dat er een een dik AXA slot op zat, wat in de weg zit van de versnellingskabel. Ik heb er nu een ander dunner slot op gezet, waardoor de versnellingskabel weer langs zijn originele weg kan lopen (wieltje zat oorspronkelijk hoger).
Het originele licht gerepareerd, zodat het weer functioneerd. De lenshouder is wel dermate beschadige dat ik het met kit en tape tijdelijk heb moeten fixen: Ik schatte hem zelf op 1952 op basis van plaatjes die ik gegoogled had. Het framenummer is 3 35812: Versnellingsnaaf is van AB Archer. Daar is met een beetje fantasie '73 12 in te lezen, maar erg duidelijk is het niet: Wat denk men hier van het bouwjaar?
Ik ben niet van plan om hem te restaureren, al heb ik wel de stangetjes die het achterspatbord op zijn plek houden opnieuw moeten lakken omdat daar helemaal geen verf meer op zat. Is prima gelukt, alleen glanzen die nu wat teveel t.o.v. de rest van de fiets. Hopelijk trekt dat nog bij... Verdere roestplekjes heb ik met owatrol behandeld.
Hij fietst super fijn, niks van speling op de lagers en geen rammels. Het enige is dat de trommelremmen niet fantastisch remmen, je hebt wel een remweg om rekening mee te houden. Nu weet ik niet of dit normaal is of dat dit vroeger beter was? Is hier wat aan te doen?
Verder ga ik rustig kijken voor een mooi leren zadel van (lepper primus o.i.d.), en een bijpassende bel, andere handvaten en een ander achterlicht glaasje. De jasbeschermers laat ik weg, ik vind die zwarte vlakken eigenlijk afbreuk doen aan de vorm.
Groeten, Geert
Ik heb een Gazelle Impala gekocht van iemand die hem weer van een oude man van rond de 70 jaar had, en die had hem weer van zijn vader. Zo zag hij er uit toen ik hem kocht: Er zaten er een paar moderne dingen op zoals batterij verlichting, kinder steps, een lelijke bel en maar 1 jas beschermer. Dit heb ik er af gehaald. Het chroomwerk van roest ontdaan. Hij zag er toen zo uit: Op de fotos kun je zien dat er een een dik AXA slot op zat, wat in de weg zit van de versnellingskabel. Ik heb er nu een ander dunner slot op gezet, waardoor de versnellingskabel weer langs zijn originele weg kan lopen (wieltje zat oorspronkelijk hoger).
Het originele licht gerepareerd, zodat het weer functioneerd. De lenshouder is wel dermate beschadige dat ik het met kit en tape tijdelijk heb moeten fixen: Ik schatte hem zelf op 1952 op basis van plaatjes die ik gegoogled had. Het framenummer is 3 35812: Versnellingsnaaf is van AB Archer. Daar is met een beetje fantasie '73 12 in te lezen, maar erg duidelijk is het niet: Wat denk men hier van het bouwjaar?
Ik ben niet van plan om hem te restaureren, al heb ik wel de stangetjes die het achterspatbord op zijn plek houden opnieuw moeten lakken omdat daar helemaal geen verf meer op zat. Is prima gelukt, alleen glanzen die nu wat teveel t.o.v. de rest van de fiets. Hopelijk trekt dat nog bij... Verdere roestplekjes heb ik met owatrol behandeld.
Hij fietst super fijn, niks van speling op de lagers en geen rammels. Het enige is dat de trommelremmen niet fantastisch remmen, je hebt wel een remweg om rekening mee te houden. Nu weet ik niet of dit normaal is of dat dit vroeger beter was? Is hier wat aan te doen?
Verder ga ik rustig kijken voor een mooi leren zadel van (lepper primus o.i.d.), en een bijpassende bel, andere handvaten en een ander achterlicht glaasje. De jasbeschermers laat ik weg, ik vind die zwarte vlakken eigenlijk afbreuk doen aan de vorm.
Groeten, Geert