Gruno herenrijwiel uit 1923!

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
JasperA

Gruno herenrijwiel uit 1923!

Bericht door JasperA »

Dankzij een zeer waardevolle (en zeer gewaardeerde!) tip kon ik vanochtend mijn eerste echte Gruno ophalen uit het tijdperk dat Gruno nog echt Gruno was en nog niet was gefuseerd met Adek uit Arnhem.

De fiets was twaalf jaar geleden aan degene van wie ik de fiets kon overnemen verkocht door een goede bekende uit de -De Oude Fiets- wereld en heeft al die tijd stilletjes in een hoekje gestaan.

Op basis van het balhoofdplaatje was al bekend dat het een fiets betrof van voor 1926. Samen met Y. heb ik vanmiddag de Torpedo achternaaf geïnspecteerd en de rem weer werkend gekregen(voor dat laatste krijgt Y. alle credits!). Hieruit bleek dat verschillende onderdelen in de naaf een datering ingeslagen hadden van 1923.

Bijgevoegd al wat 'just showing off' foto's. Binnenkort plaats ik de 'kritische blik' foto's.

Eerst maar even genieten van deze vondst!
Bijlagen
Gruno herenrijwiel 1923 1.JPG
Gruno herenrijwiel 1923 1.JPG (364.84 KiB) 6085 keer bekeken
Gruno herenrijwiel 1923 2.JPG
Gruno herenrijwiel 1923 2.JPG (181.6 KiB) 6085 keer bekeken
Gruno herenrijwiel 1923 3.JPG
Gruno herenrijwiel 1923 3.JPG (235.77 KiB) 6085 keer bekeken
Gruno herenrijwiel 1923 4.JPG
Gruno herenrijwiel 1923 4.JPG (185.58 KiB) 6085 keer bekeken
Gruno herenrijwiel 1923 5.JPG
Gruno herenrijwiel 1923 5.JPG (294.32 KiB) 6085 keer bekeken
Gruno herenrijwiel 1923 6.JPG
Gruno herenrijwiel 1923 6.JPG (256.57 KiB) 6085 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé

Re: Gruno herenrijwiel uit 1923!

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Jasper,

Ziet er al heel goed uit zo bij jouw in de achtertuin.

Ik heb eens gekeken in de Gruno catalogi en wat me op viel is dat er in 1923 een dienstrijwiel werd aangeboden met dit type lichte transportbanden. Mogelijk gaat het dus om deze variant.

Groeten,
Maarten
JasperA

Bericht door JasperA »

Daar kun je maar zo gelijk in hebben Maarten!

Er zit ook een transportfiets ketting op de fiets en Y. en ik vonden zaken als de dikte van het 'kettingkast raamwerk' al zeer robuust. Ook passen de toch redelijk grote banden goed op de fiets.

In het kader van de wetenschap bij deze de pagina met het dienstrijwiel uit de Gruno prijscourant van 1923.
Bijlagen
Gruno dienstrijwiel 1923
Gruno dienstrijwiel 1923
image.jpg (157.37 KiB) 6071 keer bekeken
JasperA

Bericht door JasperA »

En nog een foto van het tandwielblad.
Bijlagen
Gruno herenrijwiel tandwielblad 1923
Gruno herenrijwiel tandwielblad 1923
image.jpg (241.79 KiB) 6071 keer bekeken
maartenB

Bericht door maartenB »

Fantastische vondst, Jasper!
Is dit nou een blijvertje?

Als dat echt de oude banden zijn is dat wel uniek zeg, hoe lang blijven zulke banden eigenlijk goed? Mijn ervaring is dat met name die lichtgekleurde banden na een jaar of 50 echt verkruimeld uiteen vallen.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Jasper,
Zie ik nou goed dat het voortandwiel op de crank geschroefd zit?
Dat zou dan de zelfde constructie zijn als op mijn Gruno damesfiets. Ik meende dat het een min of meer toevallige en door oorlogsschaarste ontstane uitzondering was maat nu lijkt het er op dat men bij Gruno deze (wat Frans overkomende) versie van het monteren van een voortandwiel enige tijd standaard hebben gedaan.
Het leuke aan deze herenfiets is dat de combinatie met mijn fiets en die twee eerdere vonsten van jouw er een rijtje framenummers ontstaat waar we mede door de torpedo achternaaf van 1923 enige lijn in kunnen gaan zien.
Overigens is me bekend dat Fietser betreffende Gruno al een flink aantal framenummers van in z`n databank heeft.
Des al niet te min is deze herenfiets een welkome dateringsaanvulling lijkt me.

Groeten,
Maarten
JasperA

Bericht door JasperA »

Ik zal de fiets binnenkort eens (zonder het lakdoek) meenemen naar Fietser om hem volledig op te laten meten en foto's te maken.

Met een beetje geluk hebben we dan straks al iets van een dateringstabelletje voor Gruno's. Met een beetje focus haal je maar zo veel informatie boven water!

En of dit een blijvertje is...

Je bent tevreden met iets totdat je iets beters kunt krijgen is het gezegde toch? ;) Ik houd nogal vast aan het maximaal twee fietsen principe.

Dit weekend kon ik op die manier weer twee fietsen omruilen voor een Veeno emaille bord, een groen Bluemel's pompje, Fongers gereedschap, NOS veertjes voor het monteren van touwtjes in het achterspatbord, Fongers pedalen voor mijn Fongers HTS sportfiets, een stapel jaren 30 Fongers prijscouranten en twee paar 28 1/2 spekbanden...

Vooral door het 'ermee bezig zijn' stuit je continu op leuke vondsten. Als ik al mijn fietsen laat verstoffen in de schuur mis ik al die mooie ervaringen... :mrgreen:
arjank

Bericht door arjank »

gefeliciteerd jasper: mooie fiets, met fraaie details (strop, spatbordstangen, bandjes). dit zijn in ieder geval geen jaren 50/60-vredesteintjes, toch?
en bedankt voor de aanzet voor een interne discussie (in het eigen hoofd) over de uitgangspunten van de verzamelhobby. t is dat ik zo moeilijk afstand van eenmaal verworven spulletjes doe...

hgr, arjan
JasperA

Bericht door JasperA »

Op mijn 'Groninger Rijwielen Archeologie' pagina op Facebook heb ik zojuist wat foto's van de 'buit' geplaatst: https://www.facebook.com/groningerrijwielen

Het was een geslaagd weekend!
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Beste Jasper,

Een vraag die me reeds lang bezig houdt: Is dit nu het complete Fongers gereedschap setje ?
Fongers gereedschap
Fongers gereedschap
P1000412.JPG (154.61 KiB) 5947 keer bekeken
Groeten van
Henk
Plaats reactie