NOS Fongers banden

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
JasperA

NOS Fongers banden

Bericht door JasperA »

Inmiddels begint mijn verzameling rondom Groninger Rijwielen serieuze vormen aan te nemen. Ik kom op het punt dat ik niet meer kan zeggen: 'het valt wel mee...'.

Met name van het merk Fongers heeft, sinds mijn eerste bericht hier op het forum ('Fongers liefhebber in de dop', oktober 2013... :oops: ), een breed scala aan items vanuit alle hoeken in het land een plekje gekregen in en om mijn huis waar ik er alle dagen van kan genieten!

Met name 'the chase' is enorm verslavend, hoewel het toch vaak neer komt op gewoon het hoogste bedrag bieden... ;) Ik was aan het sparen voor een carbon racefietsje maar dit is er tot op heden nog niet van gekomen...

Naast de spullen is het ook gewoon leuk om medeliefhebbers te treffen, gezamenlijk activiteiten te ondernemen en informatie uit te wisselen. Als dat er niet bij was zou het maar een zinloze bedoening zijn.

Vandaag kon ik een drietal items toevoegen aan mijn verzameling waar ik in de Fongers prijscouranten (die ik zo langzamerhand ook compleet begin te krijgen) al vaak met extra interesse naar had gekeken.

Het betreffen drie verschillende Fongers banden.

Mijn eerste idee was om ze op mijn HH60 uit 1923 te plaatsen maar bij nader inzien vind ik ze te mooi om er een tocht mee te rijden.

Bijgevoegd de foto's (dan kan ik er op mijn werk soms ook nog even van genieten... :mrgreen:).
Bijlagen
Fongers buitenbanden 1.JPG
Fongers buitenbanden 1.JPG (293.23 KiB) 7036 keer bekeken
Fongers buitenbanden 2.JPG
Fongers buitenbanden 2.JPG (235.69 KiB) 7036 keer bekeken
Fongers buitenbanden 3.JPG
Fongers buitenbanden 3.JPG (308.77 KiB) 7036 keer bekeken
Fongers buitenbanden 4.JPG
Fongers buitenbanden 4.JPG (305.68 KiB) 7036 keer bekeken
Fongers buitenbanden 5.JPG
Fongers buitenbanden 5.JPG (306.24 KiB) 7036 keer bekeken
Fongers buitenbanden 6.JPG
Fongers buitenbanden 6.JPG (292.37 KiB) 7036 keer bekeken
Fongers buitenbanden 7.JPG
Fongers buitenbanden 7.JPG (227.82 KiB) 7036 keer bekeken
Fongers buitenbanden 8.JPG
Fongers buitenbanden 8.JPG (350.03 KiB) 7036 keer bekeken
Fongers buitenbanden 9.JPG
Fongers buitenbanden 9.JPG (322.02 KiB) 7036 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
de rode

Re: NOS Fongers banden

Bericht door de rode »

persoonlijk kan ik niet begrijpen dat je zoveel geld voor drie banden betaald hebt als je er juist het perfecte rijwiel voor hebt om die banden voor te gaan gebruiken om ze dan ze vervolgens niet te gaan gebruiken omdat je het zonde vind;een band verslijt je niet met een paar toertochten maken en in de vitrine kast passen ze waarschijnlijk niet en ze lijden meer met niet als met wel gebruiken of heb je een ander plan met dit rijwiel en de banden ?
fietser

Bericht door fietser »

Hoi Jasper,

Ze zijn inderdaad mooi (loopvlak!) en natuurlijk zeldzaam. Maar hoe zit het nou met de term "bezit"? Daar hadden we het laatst tijdens de Waterland-rit over. Banden zijn een artikel waar het dilemma heel goed naar voren komt. Wat heb je aan banden? Gemaakt om te gebruiken. Gebruik je ze niet, gaan ze ook achteruit door uitdroging. Alleen als je ze in een donker hol stopt kun je het verval redelijk vertragen. Anders dan bij een fiets kun je bij een band moeilijk van een designartikel spreken, dus foto's maken en op je werk ernaar kijken - dat kun je een normaal mens (dus iemand die geen lid van dit forum is) niet uitleggen, toch? :?

Groeten,
fietser
JasperA

Bericht door JasperA »

Goed punt. Ik bedenk me nog wel eens... :-) Wie weet dat ik ze toch nog eens plaats. Met nieuwe spullen is het eerste gebruik nou eenmaal altijd lastig.
de rode

Bericht door de rode »

die banden niet gebruiken neigt als je er niet voor oppast naar het postzegel verzamelen; met de pincet vastpakken netjes in de album doen en snel weer in de kluis want ze zijn veel geld waard ; maar heb je dan plezier van je geld of heeft het geld dan jou te pakken ?
JasperA

Bericht door JasperA »

Iedereen heeft de vrijheid zijn eigen waarheid te creëren. Ik ben erg gelukkig met de bandjes! 8-)
de rode

Bericht door de rode »

het staat buiten kijf dat het mooie banden zijn hoor; dat is zeker !maar gelukkig ben je met je vrouw niet met banden volgens mij ...
JasperA

Bericht door JasperA »

Haha, eens!
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Beste Jasper,

Ik volg je (Fongers) verhalen al een tijdje met plezier, om over het banden verhaal te spreken, zelf ben ik al een aantal jaren verzamelaar van oude(nos)onderdelen ik begrijp zeker wat verzamelzucht/drang inhoudt, ik heb een aantal setjes banden in mijn schuur hangen ik doe daar niets mee, maar kan daar gewoon van genieten,(liefst in de avond met een trappist biertje in de hand) natuurlijk betaal je soms de hoofdprijs voor een item, maar dan kom je als verzamelaar ook verder...
ieder mag natuurlijk oordelen wat wel of niet verstandig is maar je eigen geluk gevoel staat voorop....

Groeten,
Jeroen
asterduc

Bericht door asterduc »

hey, wat een leuk onderwerp.

ik zat laatst ook met dit dilemma, en dat was dan nog maar een binnenband!!! kun je voorstellen.
Ik begrijp Jasper's gedachte dan ook heel goed.

In de kelder ligt een setje beige NOS banden met Gazelle in het loopvlak.
Voor ik dit topic las zou ik er niet aan gedacht hebben om die op een fiets te gaan monteren. Nu begin ik wel te twijfelen!

@ Jasper, het zijn trouwens mooie banden die je daar hebt.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie